History and research in the school: the training experience of the teacher-researcher

Authors

  • Crislaine Barbosa de Azevedo Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.5433/2238-3018.2011v17n2p339

Keywords:

Teacher education, Teaching History, Teacher-researcher

Abstract

This paper presents results of a project for training teachers of History building on the promotion of research in education. We assumed the necessity and feasibility of teacher-researcher. Experiments in favor of such training activities were conducted in supervised internship at the Federal University of Rio Grande do Norte. We work with theoretical guidance about educational research with emphasis on ethnographic research as well as practical directions in defining the locus of the research (school training field) and the development of research projects of undergraduates focusing on the teaching of history. Although this training process building on the research is recent and is still underway, students were already presented their research on events and publications. The proposal has faced different obstacles. However, the positive results shown to be real.

Author Biography

Crislaine Barbosa de Azevedo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

PhD in Education Federal University of Rio Grande do Norte. Associate Professor at the Federal University of Rio Grande do Norte.

References

ANDRÉ, M. E. D. A. A pesquisa no cotidiano escolar. In: FAZENDA, I. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 1989, p. 35-45.

ANDRÉ, M. E. D. A. Etnografia da prática escolar. São Paulo: Papirus, 1995.

ANDRÉ, M. E. D. A. Avanços no conhecimento etnográfico da escola. In: FAZENDA, I. (Org.). A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. 2. ed. Campinas: Papirus, 1997, p. 99-110.

ANDRÉ, M. E. D. A. Ensinar a pesquisar: como e para quê?. In: VEIGA, I. P. A. V. (Org.). Lições de didática. Campinas: Papirus, 2006, p. 123-134.

DEMO, P. Iniciação científica: razões formativas. In: MORAES, Roque de; LIMA, Valderez M. do R. (Org.). Pesquisa em sala de aula: tendências para a educação em novos tempos. 2 ed. Porto Alegre: Ed. Pucrs, 2004. p. 103- 126

FAZENDA, I. (Org.). A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. 2 ed. Campinas: Papirus, 1997. p. 99-110.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.

LIMA JÚNIOR, D. L. A História trabalhada quadro a quadro. SEMANA DE PESQUISA DO CCSA DA UFRN, 15., Natal, 2009. Anais .... Natal: UFRN, 2009.

OLIVEIRA, H. R. S. de. Entre história(s), músicas e representações: representação dos alunos sobre a utilização de música como nova linguagem no ensino de história. SEMANA DE PESQUISA DO CCSA DA UFRN. , 15., Natal, 2009. Anais .... Natal: UFRN, 2009.

REVISTA FAZENDO HISTÓRIA: Em questão – o ensino de História, Natal, ano 2, v. 3, 2009. http://www.cchla.ufrn.br/fazendohistoria/edicao3.php

RIANI, D. C. Formação do professor: a contribuição dos estágios supervisionados. São Paulo: Lúmen, 1996.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE. Projeto de Estruturação dos campos de estágio para a formação de professores de Educação Básica. Natal: Departamento de Educação/Coordenação das Licenciaturas, 2006.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE. Portaria no . 09/2008, de 10 de junho de 2008 – Institui o Regulamento das Atividades Especiais Coletivas Estágios Supervisionados de Formação de Professores nos cursos de licenciatura da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, campus central. Natal: Pró-Reitoria de Graduação, 2008.

VEIGA, I. P. A. V. (Org.). Lições de didática. Campinas: Papirus, 2006.

Published

2011-09-09

How to Cite

Azevedo, C. B. de. (2011). History and research in the school: the training experience of the teacher-researcher. História & Ensino, 17(2), 339–359. https://doi.org/10.5433/2238-3018.2011v17n2p339

Issue

Section

Artigos