History and research in the school: the training experience of the teacher-researcher
DOI:
https://doi.org/10.5433/2238-3018.2011v17n2p339Keywords:
Teacher education, Teaching History, Teacher-researcherAbstract
This paper presents results of a project for training teachers of History building on the promotion of research in education. We assumed the necessity and feasibility of teacher-researcher. Experiments in favor of such training activities were conducted in supervised internship at the Federal University of Rio Grande do Norte. We work with theoretical guidance about educational research with emphasis on ethnographic research as well as practical directions in defining the locus of the research (school training field) and the development of research projects of undergraduates focusing on the teaching of history. Although this training process building on the research is recent and is still underway, students were already presented their research on events and publications. The proposal has faced different obstacles. However, the positive results shown to be real.
References
ANDRÉ, M. E. D. A. Etnografia da prática escolar. São Paulo: Papirus, 1995.
ANDRÉ, M. E. D. A. Avanços no conhecimento etnográfico da escola. In: FAZENDA, I. (Org.). A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. 2. ed. Campinas: Papirus, 1997, p. 99-110.
ANDRÉ, M. E. D. A. Ensinar a pesquisar: como e para quê?. In: VEIGA, I. P. A. V. (Org.). Lições de didática. Campinas: Papirus, 2006, p. 123-134.
DEMO, P. Iniciação científica: razões formativas. In: MORAES, Roque de; LIMA, Valderez M. do R. (Org.). Pesquisa em sala de aula: tendências para a educação em novos tempos. 2 ed. Porto Alegre: Ed. Pucrs, 2004. p. 103- 126
FAZENDA, I. (Org.). A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. 2 ed. Campinas: Papirus, 1997. p. 99-110.
GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
LIMA JÚNIOR, D. L. A História trabalhada quadro a quadro. SEMANA DE PESQUISA DO CCSA DA UFRN, 15., Natal, 2009. Anais .... Natal: UFRN, 2009.
OLIVEIRA, H. R. S. de. Entre história(s), músicas e representações: representação dos alunos sobre a utilização de música como nova linguagem no ensino de história. SEMANA DE PESQUISA DO CCSA DA UFRN. , 15., Natal, 2009. Anais .... Natal: UFRN, 2009.
REVISTA FAZENDO HISTÓRIA: Em questão – o ensino de História, Natal, ano 2, v. 3, 2009. http://www.cchla.ufrn.br/fazendohistoria/edicao3.php
RIANI, D. C. Formação do professor: a contribuição dos estágios supervisionados. São Paulo: Lúmen, 1996.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE. Projeto de Estruturação dos campos de estágio para a formação de professores de Educação Básica. Natal: Departamento de Educação/Coordenação das Licenciaturas, 2006.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE. Portaria no . 09/2008, de 10 de junho de 2008 – Institui o Regulamento das Atividades Especiais Coletivas Estágios Supervisionados de Formação de Professores nos cursos de licenciatura da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, campus central. Natal: Pró-Reitoria de Graduação, 2008.
VEIGA, I. P. A. V. (Org.). Lições de didática. Campinas: Papirus, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A revista se reserva os direitos autorais sobre as contribuições publicadas, sem retribuição material para o autor, podendo disponibilizá-las on-line no modo Open Access, mediante sistema próprio ou de outros bancos de dados; também poderá efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.