The sufficiently narrative therapist in the children’s psychoanalytic clinic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2020v11n1p71

Keywords:

child psychoanalytic clinic, play, narrate

Abstract

The writing of this research moves four important theoretical questions within the psychoanalytic clinic: childhood, play and narrate. It will be sought along this route to weave relations between them so that it is possible to reflect on the place and the function of the psychologist in the child psychoanalytic clinic starting from the notion of narration, starting from a psychoanalytic theoretical reference of Winnicottian approach. The research was carried out with three professionals of the area, who are important authors within the scenario of the child psychoanalytic clinic and, who is currently occupying, reflections on the narrative function of the psychotherapist. The data collection was based on a structured questionnaire and the data were interpreted by the content analysis method. From the research, it was possible to think of some specificities of the child psychoanalytic clinic as the role of play and the space of the parents in the psychotherapeutic process besides problematizing the notion of narration in the setting taking into account the specificities of this clinic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Débora Trombini Comis, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, campus de Santiago (URI)

Graduation in Psychology at the Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Santiago campus (URI)

Camila Baldicera Biazus, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, campus de Santiago (URI)

PhD in Linguistics from UFSM. Full professor at the Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

Ana Cristina Antunes Rezende, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, campus de Santiago (URI)

Psychology student at the Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI Campus Santiago.

References

Armony, N. (2013). O homem transicional: Para além do neurótico & borderline. São Paulo, SP: Zagodoni.

Bardin, L. (1977). Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Benjamin, W. (1987). Magia e técnica, arte e política: Ensaios sobre a literatura e história da cultura. Obras escolhidas. (Sérgio Paulo Rouanet, Trans., vol. 1, 5ª ed.). São Paulo, SP: Brasiliense. (Trabalho original publicado em 1936)

Benjamin, W. (2002). Narrativa e cura. São Paulo, SP: Jornal de Psicanálise.

Brandão L., Smithm V., Sperb, T. M., & Parente M. A. M. P. (2006). Narrativas intergeracionais. Psicologia: Reflexão & Crítica, 19(1), 98-105. doi: 10.1590/S0102-79722006000100014

Castro, M. G., & Strümer, A. (Eds.). (2009). Crianças e adolescentes em psicoterapia: A abordagem psicanalítica. Porto Alegre, RS: Artmed.

Cervi, T. (2014). O brincar e o narrar: Fios que tecem a subjetividade. Porto Alegre, RS: Rabisco - revista de Psicanálise.
Cintra, M. F. V., & Sei, M. B. (2013). Psicanálise de crianças: Histórico e Reflexões atuais. Revista da Universidade Ibirapuera, 5, 1-8.

Comis, D. T., Tolfo, A. C. R., & Biazus, C. B. (2016, setembro). O ser criativo na clínica psicanalítica infantil contemporânea. XI Encontro Brasileiro sobre o Pensamento de D. W. Winnicott, Porto Alegre, RS, Brasil.

Corso, D. (2014). Um psicanalista suficientemente narrativo: Resenha do livro A infância através do espelho” de Celso Gutfreind. Recuperado em 5 julho 2018, de http://www.marioedianacorso.com/um-psicanalista-suficientemente-narrativo.

Corso, D., & Corso, M. (2001). A psicanálise na terra do nunca: Ensaios sobre a fantasia. Porto Alegre, RS: Penso.

Creswell, J. W. (2010). Projeto de pesquisa: Métodos qualitativo, quantitativo e misto. (3ª ed). Porto Alegre, RS: Artmed.

Falcão, A. (2006). O homem que só tinha certezas e outras crônicas. São Paulo, SP: Editora Planeta do Brasil.

Freud, S. (1977). Escritores criativos e devaneio (Vol. 9). Edição standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund

Freud. Rio de Janeiro, RJ: Imago. (trabalho original publicado em 1907).

Freud, S. (1973). Duas Histórias Clínicas: o Pequeno Hans e o Homem dos Ratos. Rio de Janeiro, RJ: Imago. (Trabalho original publicado em 1909).

Gil, A. C. (2008). Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. (6ª ed.). São Paulo, SP: Atlas S. A.

Gomes, R. (2002). A análise de dados em pesquisa qualitativa. In M. C. S. Minayo (Ed)., Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes.

Graña, R. B. (2010). O diálogo transicional na psicanálise de crianças: Indicação lúdica e testemunho presencial. São Paulo, SP: Revista brasileira de Psicanálise.

Graña, R. B. (2014). O declínio da interpretação: Experiência e intervenção em psicanálise. Curitiba, PR: Juruá.

Graña, R., & Piva, A. (2001). A atualidade da Psicanálise de crianças: Perspectivas para o novo século. São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.

Goldemberg, R. C. (1995). Psicanalisar. In J. M. Filho & A. L. M. L. Silva (Eds.), Winnicott: 24 anos depois (pp. 35-39). Rio de Janeiro, RJ: Revinter.

Gutfreind, C. (2010). Narrar, ser mãe, ser pai & outros ensaios sobre a parentalidade. Rio de Janeiro, RJ: DIFEL.

Gutfreind, C. (2012). A dança das palavras. Poesia e narrativa para pais e professores. Porto Alegre, RS: Artes e Ofícios.

Gutfreind, C. (2014). A infância através do espelho: A criança no adulto, a literatura na psicanálise. Porto Alegre, RS: Artmed.

Hisada, S. (2002). Clínica do setting em Winnicott. Rio de Janeiro, RJ: Revinter.

Jerusalinsky, J. (2016). No mundo da lua – o drama da atenção na infância contemporânea. Recuperado em 11 outubro 2018, de https://emais.estadao.com.br/blogs/crianca-em-desenvolvimento/no-mundo-da-lua-o-drama-da-atencao-a-infancia-contemporanea/.

Kupermann, D. (2008). Presença sensível – cuidado e criação na clínica psicanalítica. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.
Loparic, Z. (2011). Esboço do paradigma winnicottiano. Cadernos de História e Filosofia da Ciência, 11(2), 7-58.

Oliveira, F. (2009, abril). A narrativa e a experiência em Walter Benjamin. Congresso Lusocom, Lisboa, Portugal, 8. Recuperado em 5 julho 2018, de http://lucioteles.com.br/wp-content/uploads/2017/08/experiencia-e-narrativa.pdf

Priszkulnik, L. (1995). A criança e a Psicanálise: o “lugar” dos pais no atendimento infantil. Psicologia USP, 6(2), 95-102.

Resende, C. M. (2013). Escutar com o corpo: A experiência sensível entre dança, poesia e clínica. (Tese de Doutorado). Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil.

Silva, J. M. & Reis, M. E. B. T. (2017). Psicoterapia psicanalítica infantil: O lugar dos pais. Temas em Psicologia, 25(1), 235-250.

Souza, J. O., & Assis, M. F. P. (2014). O brincar e o narrar: oferta de espaços potenciais em um mundo acelerado. Perspectivas em Psicologia, 18(1), 57-74.

Winnicott, D. W. (1982). A criança e o seu mundo. (Álvaro Cabral, Trans., 6ª ed.) Rio de Janeiro, RJ: LTC. (Trabalho original publicado em 1965).

Winnicott, D. W. (2011). A família e o desenvolvimento individual. (Marcelo Brandão Cipolla, Trans., 4ª ed.). São Paulo, SP: Martins Fontes. (Trabalho original publicado 1993).

Winnicott, D. W. (1975). O brincar e a realidade. (José Otavio de Aguiar Abreu, Trans.). Rio de Janeiro, RJ: Imago. (Trabalho original publicado 1971).

Published

2020-05-04

How to Cite

Trombini Comis, D., Biazus, C. B., & Rezende, A. C. A. (2020). The sufficiently narrative therapist in the children’s psychoanalytic clinic. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 11(1), 71–97. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2020v11n1p71

Issue

Section

Original Articles