Evidence of convergent validity of psychology battery tests of attention - BPA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2012v3n2p162

Keywords:

attention assessment, psychological assessment, validity

Abstract

This article aimed at seeking evidence of convergent validity for the BPA - Bateria Psicológica para Avaliação da Atenção, which evaluates focused, divided and alternating attention. In order to do that, the BPA was administered with Teste de Atenção Concentrada (TEACO-FF), Teste de Atenção Dividida (TEADI) and Teste de Atenção Alternada (TEALT) to 209 subjects, ages between 10 and 64 years old, mostly females (64%). The results show significative and positive correlations, above 0.509 that indicate evidence of convergent validity to BPA.

Author Biographies

Fabián Javier Marín Rueda, Universidade São Francisco

PhD in Psychological Assessment. Professor of the Stricto Sensu Graduate Program in Psychology at Universidade São Francisco

Monalisa Muniz, Universidade do Vale do Sapucaí

PhD in Psychological Assessment. Professor in the Master's Program in Education at the Universidade do Vale do Sapucaí

References

Afonso, J.; Garganta, J. & Mesquita, I. (2012). A tomada de decisão no desporto: O papel da atenção, antecipação e da memória. Rev. Bras. Cineantropom. Desempenho Humano, 14(5), 592-601.

American Educational Research Association, American Psychological Association, National Council on Measurement in Education (1999). Standards for Educational and Psychological Testing. Washington, DC: American Educational Research Association. Disponível On-line em: http://www.intestcom.org.

Arruda, J. R. F. S. (2008). Avaliação da atenção: Estudos de validade no contexto do trânsito. Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, Universidade São Francisco, Itatiba, SP.

Brickenkamp, R. (2004). D2: Test de atención (2 ed.). Madrid: TEA Ediciones.

Canadian Psychological Association (1996). Guidelines for educational and psychological testing. Ontário, CA: CPA. Disponível on-line em: http://www.cpa.ca/guide9.html

Castro, N. R.; Rueda, F. J. & Sisto, F. F. (2010). Evidências de validade para o Teste de Atenção Alternada – TEALT. Psicologia em Pesquisa, 4(01), 40-49.

Conselho Federal de Psicologia – CFP (2003). Resolução n.º 002/2003 [Online].Disponível: http://www.pol.org.br.

Cunha, V.L.O.; Lourencetti, M.D.; Padula, N.A.M.R. & Capellini, S.A. (2012). Desempenho de escolares com transtorno de déficit de atenção e hiperaividade em tarefas metalingüísticas e de leitura. Revista CEFAC. Acessado em 05/11/2012. Disponível em: https://bit.ly/3i8GRbL

Dalgalarrondo, P. (2000). Psicopatologia e Semiologia dos Transtornos Mentais. Porto Alegre: Artmed.

Dancey, C. P., & Reidy, J. (2006). Estatística sem matemática para psicologia. Porto Alegre: Artmed.

Freitas, J.O.F. & Aguiar, C.R.R.A. (2012). Avaliação das funções cognitivas de atenção, memória e percepção em pacientes com esclerose múltipla. Psicologia Reflexão e Crítica, 25(3), 457-466.

Gazzaniga, M. S., Ivry , R. B. & Mangun, G. R. (2002). Cognitive neuroscience: The biology of the mind. New York, NY: Norton & Company. International Test Commission (2000). ITC Guidelines on adapting tests. International Test Commission. Disponível On-line em: http://www.intestcom.org.

Lezak, M.D. (1995). Neuropsychological assessment. New York, NY: Oxford Univ Press.

Muniz, J. (2004). La validación de los tests. Metodología de las Ciencias del Comportamiento, 5(2), 121-141.

Nazareth, A.; Roscani, C.P. & Guirardello, E.B. (2010). Demanda de atenção no ambiente de trabalho e capacidade de direcionar atenção do enfermeiro. Rev. Latino-Am. Enfermagem, 18(4). Acessado em 05/11/12. Disponível em: www.eerp.usp.br/rlae

Noronha, A. P. P. & Vendramini, C. M. M. (2003). Parâmetros psicométricos: estudo comparativo entre testes de inteligência e de personalidade. Psicologia: Reflexão e Crítica, 16(1), 177-182.

Nunes, C.H., & Primi, R. (2010). Aspectos técnicos e conceituais da ficha de avaliação dos testes psicológicos. Em Conselho Federal de Psicologia (Org.). Avaliação Psicológica: Diretrizes na regulamentação da profissão. Brasília: CFP.

Nunes, M. O. F.; Muniz, M; Reppold, C. T., Faiad, C.; Bueno, J. M. H. & Noronha, A. P. P. (2012). Diretrizes para o ensino de avaliação psicológica- proposta do Instituto Brasileiro de Avaliação Psicológica - IBAP. Acessado em 05/11/2012. Disponível em www.ibapnet.org.br

Primi, R.; Muniz, M. & Nunes, C. H. S. S. (2009). Definições contemporâneas de validade de testes psicológicos. Em C. S. Hutz (Org), Avanços e polêmicas em avaliação psicológica (pp.243-265). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Rueda, F. R. M & Castro, N. R. (2010). Evidência de validade de construto convergente para o teste de atenção dividida – TEADI. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, Londrina, 1(2),141-158.

Rueda, F. J. M. & Sisto, F. F. (2009). Teste de Atenção Concentrada (TEACO-FF). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Rueda, F. J. M. (2010). Relação entre os Testes de Atenção Concentrada (TEACO-FF) e de Atenção Dividida (AD). Psicologia Argumento, 28(62), 225-234.

Rueda, F. J. M. (2010). Teste de Atenção Dividida (TEADI) e Teste de Atenção Alternada (TEALT). São Paulo: Casa do Psicólogo.

Rueda, F. J. M. (2011). Desempenho no testes de atenção dividida como resultado da idade das pessoas. Estudos de Psicologia (Campinas), 28(2), 251-259

Rueda, F. J. M. (2013). Bateria Psicológica para Avaliação da Atenção (BPA). São Paulo: Vetor Editora.

Sternberg, R.J. (2000). Psicologia cognitiva. Trad. Maria Regina Borges Osório. Porto Alegre: Artes Médicas.

Tonglet, E. (1999). Bateria de funções mentais para motoristas. São Paulo: Vetor Editora Psicopedagógica.

Wagner, C. J. P. (2003). Atenção visual em crianças e adolescentes: um estudo a partir do paradigma do tempo de reação. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Zillmer, E. A. & Spiers, M. V. (1998). Principles of clinical neuropsychology. Pacific Groove: Brooks/Cole

Published

2013-01-17

How to Cite

Rueda, F. J. M., & Muniz, M. (2013). Evidence of convergent validity of psychology battery tests of attention - BPA. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 3(2), 162–181. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2012v3n2p162

Issue

Section

Original Articles