Sociometry and social skills in high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2011v2n2p211

Keywords:

sociometry, social skills, validity evidence

Abstract

This research aimed to verify the correlations between social skills and aceptance between pairs in study and go out to parties situations. 45 adolescents aged from 16 to 18 years attending at a private school of a city of the interior of São Paulo´s state were assessed. We used the Inventário de Habilidades Sociais and the sociometric questionnaire wich were collectively applied to students who were previously autorized by their parents. Only a few significant correlations were identified between the measures in the male sample. This kind of relations can furnish usefull data in the planning of social skills interventions designed to improve group cohesion.

Author Biographies

Daniel Bartholomeu, Centro Universitário Salesiano de São Paulo

Doutor em avaliação psicológica pela Universidade São Francisco e Professor do Centro Universitário Salesiano de São Paulo - Unisal

José Maria Montiel, Faculdade Anhanguera de Jundiaí

Doutor em avaliação psicológica pela Universidade São Francisco. Professor da Faculdade Anhanguera de Jundiaí.

Fernando Pessotto, Centro Universitário Salesiano de São Paulo - Unisal

Mestre em avaliação psicológica pela Universidade São Francisco e Professor do Centro Universitário Salesiano de São Paulo - Unisal

References

Anastasi, A. & Urbina, S. (2000). Testagem psicológica. Porto Alegre: ArtMed Editora.

Bartholomeu, D., Carvalho, L. F., Silva, M. C. R., Miguel, F. K., & Machado, A. A. (2011). Aceitação e Rejeição entre pares e habilidades sociais em universitários. Estudos de Psicologia (UFRN), 16(2), 155-162.

Caballo, V. E. (1993). La multidimensionalidad conductual de las Habilidades Sociales: Propiedades psicométricas de una medida de autoinforme. EMESM. Psicología Conductual, 1, 221-231.

Caballo, V. E. (1998). Manual para el tratamiento cognitivo-conductual de los transtornos psicológicos: Formulation clinica, medicina conductual y trastornos de relación, vol. 2. Madrid: Siglo XXI.

Caballo, V. E. (2003). Manual de avaliação e treinamento das habilidades sociais. São Paulo: Santos. Caballo, V. E. (2007). Manual de técnicas de terapia e modificação do comportamento. São Paulo: Santos. 2ª reimpressão.

Del Prette, Z. A. P. & Del Prette A. (1996). Habilidades sociais: uma área em desenvolvimento. Psicologia: Reflexão e Crítica, 9, 287-309.

Del Prette, Z. A . P. & Del Prette, A . (1996). Habilidades envolvidas na atuação do psicólogo escolar/educacional. Em: Wechsler, S. (Org.). Psicologia: Pesquisa, Formação e Prática. Campinas: Alínea, 139-156.

Del Prette, Z. A. P. & Del Prette, A. (2001). Inventário de Habilidades Sociais (HIS-Del-Prette): Manual de aplicação, apuração e interpretação. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2005). Psicologia das habilidades sociais na infância: Terapia e educação. Petrópolis, RJ: Vozes.

Del Prette, A., Del Prette, Z. A. P., & Barreto, M. C. M. (1999). Habilidades sociales en la formación del psicólogo: Análisis de un programa de intervención. Psicología Conductual (Espanha), 7, 27-47.

Dimitrov, V. & Ebsary, R. (1999). Autopoiese intrapessoal. São Paulo: IECPS. Disponível em: . Acesso em 28 Fev. 2008.

Fox, J. (2002). O essencial de Moreno: Textos sobre psicodrama, terapia de grupo e espontaneidade. São Paulo: Ágora.

Guilford, J. P., & Fruchter, B. (1978). Fundamental statistics in psychology and education (6th ed.). New York: McGraw-Hill.

Morais, M. L. S., Otta, E., & Scala, C. T. (2001). Status sociométrico e avaliação de características comportamentais: um estudo de competência social em pré-escolares. Psicologia: Reflexão e Crítica, 14, 119-131.

Moreno, J. L. (1972). Fundamentos de la sociometria. Buenos Aires: Editorial.
Moreno, J. L. (1992). Quem sobreviverá? Fundamentos da sociometria, psicoterapia de grupo e sociodrama. Goiânia: Editora Dimensão. Vol. 1.

Moreno, J. L. (1993). Psicodrama. São Paulo: Ed. Cultrix. Piaget, J. (1973). Estudos sociológicos. Rio de Janeiro: Fiorense

Published

2011-02-18

How to Cite

Bartholomeu, D., Montiel, J. M., & Pessotto, F. (2011). Sociometry and social skills in high school students. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 2(2), 211–228. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2011v2n2p211

Issue

Section

Original Articles