Memes of public discussion: the communist conspiracy myth in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2020v14n27p397Keywords:
Imagetic memes, Public discussion, Myth, CommunismAbstract
With the internet and social networking sites, new resources started to be used to update the idea of a supposed communist plot inside part of population’s imaginary. In order to investigate this phenomenon, in this paper, we analyzed imagetic memes of public discussion, collected on Facebook’s page O Retrógrado, or The Retrograde, located on the right side of the political spectrum. From the theoretical-analytical path, which culminates in the hybrid analyses content – with quantitative and qualitative aspects –, we demonstrate that the idea of a myth of a communist conspiracy is underway in Brazil gained prominence when the Workers Party government’s actions became interpreted from the communism logic. In this context, after June 2013, Brazilian new-right effectively used social media, anchoring itself in anti-communism to win supporters and raise Jair Bolsonaro to the presidency in 2018.Downloads
References
AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas, São Paulo: Papirus, 2004.
BELTING, Hans. Antropología de la imagen. Madrid: Katz Editores, 2007.
BLACKMORE, Susan. The power of memes. Scientific American, v. 283, n. 4, p. 52-61, 2000.
CAMPBELL, Joseph. O poder do mito. São Paulo: Palas Athena, 2016.
CASTELLS, Manuel. Ruptura: a crise da democracia liberal. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.
CEPÊDA, Vera Alves. A nova direita no Brasil: contexto e matrizes conceituais. Mediações: Revista de Ciências Sociais, v. 23, n. 2, p. 40-74, 2018.
CHAGAS, Viktor. “NÃO TENHO NADA A VER COM ISSO”: cultura política, humor e intertextualidade nos memes das Eleições 2014. In: CERVI, Emerson; MASSUCHIN, Michele; CARVALHO, Fernanda C. de (orgs.). Internet e Eleições no Brasil. Curitiba: CPOP (Grupo de Pesquisa em Comunicação Política e Opinião Pública), 2016.
CHAGAS, Viktor. A febre dos memes de política. Revista Famecos – mídia, cultura e tecnologia, v. 25, n. 1, p. 1-26, 2018.
CHAGAS, Viktor; FREIRE, Fernanda; RIOS, Daniel; MAGALHÃES, Dandara. A política dos memes e os memes da política: proposta metodológica de análise de conteúdo de memes dos debates eleitorais de 2014. Intexto, n. 38, p. 173-196, 2017.
CHALOUB, Jorge; PERLATTO, Fernando. A nova direita brasileira: ideias, retórica e prática política. Insight Inteligência, ano 19, n. 72, p. 24-41, 2016.
CRUZ, Francisco Brito; MASSARO, Heloisa. Você na Mira – InternetLab: Relatório #2 Um raio-X do marketing digital dos presidenciáveis. 2018. Disponível em: https://www.internetlab.org.br/wp-content/uploads/2018/09/Relat%- c3%b3rio-Voc%c3%aa-na-Mira-2.pdf. Acesso em: 20 set. 2020.
DAVIS, Stuart; STRAUBHAAR, Joe. Producing Antipetismo: Media activism and the rise of the radical, nationalist right in contemporary Brazil. International Communication Gazette, v. 82, n. 1, p. 82-100, 2020.
DAVISON, Patrick. A linguagem dos memes de internet (dez anos depois). In: CHAGAS, Viktor (org.) A cultura dos memes: aspectos sociológicos e dimensões políticas de um fenômeno do mundo digital, p. 139-156. Salvador: Editora da UFBA, 2020.
DAWKINS, Richard. O gene Egoísta. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
ELLISON, Nicole B.; BOYD, Danah. Sociality through Social Network Sites. In: DUTTON, William. H. (Org.). The Oxford Handbook of Internet Studies. Oxford: Oxford University Press, 2013.
GIORDANO, Verónica. ¿Qué hay de nuevo en las “nuevas derechas?. Nueva Sociedad, n. 254, p. 46-56, 2014.
GIRARDET, Raoul. Mitos e mitologias políticas. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.
HOBSBAWM, Eric. Era dos Extremos: O breve século XX, 1914-1991. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.
HSIEH, Hsiu-Fang; SHANNON, Sarah E. Three Approaches to Qualitative Content Analysis. Qualitative Health Research, v. 15, n. 9, p. 1277-1288, 2005.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2013.
KALTWASSER, Cristóbal Rovira. La derecha en América Latina y su lucha contra la adversidad. Nueva Sociedad, n. 254, p. 34-45, 2014.
KAYSEL, André. Regressando ao Regresso: elementos para uma genealogia das direitas brasileiras. In: VELASCO E CRUZ, Sebastião; KAYSEL, André; CODAS, Gustavo (Orgs.). Direita, volver!: o retorno da direita e o ciclo político brasileiro. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2015.
KNOBEL, Michele; LANKSHEAR, Colin. Memes on-line, afinidades e produção cultural (2007-2018). In: CHAGAS, Viktor (org.) A cultura dos memes: aspectos sociológicos e dimensões políticas de um fenômeno do mundo digital, p. 179-285. Salvador: Editora da UFBA, 2020.
LEVY, Helton; SARMENTO, Claudia. Understanding Viral Communism: A Thematic Analysis of Twitter During Brazil’s 2018 Elections. Westminster Papers in Communication and Culture, v. 15, n. 1, p. 19–36, 2020.
LUNARDI, Gabriela; BURGESS, Jean. “É zoeira”: as dinâmicas culturais do humor brasileiro na internet. In: CHAGAS, Viktor (org.) A cultura dos memes: aspectos sociológicos e dimensões políticas de um fenômeno do mundo digital, p. 427-458. Salvador, BA: Editora da UFBA, 2020.
MAFFESOLI, Michel. Iconologías: Nuestras idolatrías pós-modernas. Barcelona: Península, 2009.
MESSENBERG, Débora. A direita que saiu do armário: a cosmovisão dos formadores de opinião dos manifestantes de direita brasileiros. Revista Sociedade e Estado, v. 32, n. 3, p. 621-647, 2017.
MIGUEL, Luís Felipe. Mito político. In: RUBIM, Antonio Albino Canelas (Org.). Comunicação e política: conceitos e abordagens. Salvador: Edufba, 2004.
MILNER, Ryan M. Polivocalidade pop: memes de internet, participação pública e o movimento Occupy Wall Street. In: CHAGAS, Viktor (org.) A cultura dos memes: aspectos sociológicos e dimensões políticas de um fenômeno do mundo digital, p. 179-220. Salvador: Editora da UFBA, 2020.
MORAIS, Isabela Nogueira. Desenvolvimento Econômico, Distribuição de Renda e Pobreza na China Contemporânea. 2011. 209f. Tese (Doutorado em Ciências Econômicas) - Instituto de Economia da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.
NETTO, José Paulo. O que todo cidadão precisa saber sobre comunismo. São Paulo: Global, 1987.
OLIVEIRA, Juracy. A imagem técnico-memética no Facebook. 2016. 163f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) – Faculdade de Comunicação Social, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
RODRIGUES, Robério Paulino. O colapso da URSS: um estudo das causas. 2006. 310f. Tese (Doutorado em História Econômica) - Universidade Estadual de São Paulo, São Paulo, 2006.
ROMANCINI, Richard. Do “Kit Gay” ao “Monitor da Doutrinação”: a reação conservadora no Brasil. Contracampo, Niterói, v. 37, n. 02, p. 87-108, 2018.
SANTOS, Marcelo Alves dos. #Vaipracuba!: A gênese das redes de direita no Facebook. Curitiba: Appris, 2019.
SCHWARCZ, Lilia Moritz. Brasil: uma biografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
SHIFMAN, Limor. Memes in Digital Culture. London: MIT Press, 2014.
SILVA, Juremir Machado da. 1964: Golpe Midiático-Civil-Militar. Porto Alegre: Editora Sulina, 2014.
SILVEIRA, Sergio Amadeu da. Direita nas redes sociais online. In: VELASCO E CRUZ, Sebastião; KAYSEL, André; CODAS, Gustavo (Orgs.) DIREITA, volver!: o retorno da direita e o ciclo político brasileiro. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2015.
SOUZA, Jessé. A elite do atraso. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2019.
SOUZA, Jessé. A radiografia do golpe: entenda como e por que você foi enganado. Rio de Janeiro: LeYa, 2016.
TAECHARUNGROJ, Viriya.; NUEANGJAMNONG, Pitchanut. Humour 2.0: styles and types of humour and virality of memes on Facebook. Journal of Creative Communications, v. 10, n. 3, p. 288-302, 2015.
VELASCO E CRUZ, Sebastião; KAYSEL, André; CODAS, Gustavo (Org.). Direita, volver!: o retorno da direita e o ciclo político brasileiro. São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Domínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.