SCHOOL PICTURES: REPRESENTATIONS AND ARTICLES OF SCHOOL CULTURE - FOTO BIANCHI, PONTA GROSSA-PR (1936-1938)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2021v15n28p94

Keywords:

School material culture, School portraits, Foto Bianchi.

Abstract

This article analized how space and school relationships were represented in school portraits produced by the photographic studio Foto Bianchi (1913-2001), in Ponta Grossa-PR, during his first generation of photographers - period corresponding to the years between 1913-1943. For this moment, what was proposed was to reflect on how the school portraits analyzed by the research are presented as artifacts of the school material culture, and whose photographic representations played symbolic and material functions. For this, the analysis stopped in the portraits of normalists produced by the photographer in the internal space of the studio between the years 1936-1938, a small documentary body that raised the problematic about the poses, techniques, uses, consumption and circulation of these portraits. Therefore, the work found theoretical support in the discussions of Cultural History linked to Visual Culture and the History of Education, since it understood photographic portraits as representations and visual artifacts that give us social / cultural evidence of their context of production and felt at school in the period. Finally, the methodology used consisted of the revised iconography / iconology (KOSSOY 2009; 2014) in dialogue with the forms of expression and content (MAUAD, 1996), keeping in mind the discussions about the social circuit of photography (MAUAD, 1996).

Author Biography

Audrey Franciny Barbosa, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Doctoral student in Education at PPGE-UEPG. Graduated and Master in History at Universidade Estadual de Ponta Grossa, Paraná.

References

ALVARENGA, Jhenifer Batista. Acervo Foto Bianchi: o contexto de formação e sociabilidades (2001-2016). 2016. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em História) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2016.

ALVES, Claudia. Educação, Memória e Identidade: dimensões imateriais da cultura material escolar. Revista de História da Educação, Pelotas, v. 14, n. 30. p. 101-125, 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/asphe/article/view/28914/0. Acesso em: 21 ago. 2019.

CAMERA, Patrícia. Curadoria do Fundo Foto Bianchi: cultura fotográfica em Ponta Grossa e região. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 26, 2018, p. 1-33. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/anaismp/v26/1982-0267-anaismp-26-e31.pdf. Acesso em: 21 ago. 2019.

CASA DA MEMÓRIA PARANÁ. Foto Bianchi. Ponta Grossa: Fundação Municipal de Cultura, [1923-1948]. Consultas realizadas em 2019.

DROPPA, Marcia. O fotógrafo Luís Bianchi. Diário dos Campos, Ponta Grossa, 17 fev. 2002.

DUBOIS, Phillpe. O ato fotográfico. 8. ed. Campinas: Papirus, 2004.

FABRIS, Annateresa. Identidades virtuais: uma leitura do retrato fotográfico. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.

GRAEBIN, Cleusa Maria. Imagens de momentos festivos da Semana da Pátria no espaço escolar lassalista (Canoas, RS, 1940-1950): fragmentos de memória coletiva. In: MACHADO JUNIOR, Cláudio de Sá.; ROSSINI, Miriam S; SANTOS Nádia Maria W. (orgs.). Representações e visibilidades na história cultural: imagens, imaginários, memórias. Porto Alegre: EdiPucRS, 2015, p. 57-88.

KOSSOY, Boris. Fotografia & História. 3. ed. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009.

KOSSOY, Boris. Os tempos da fotografia: o efêmero e o perpétuo. São Paulo: Ateliê Editorial, 2014.

KOUTSOUKOS, Sandra Sofia Machado. O aprendizado da técnica fotográfica por meio dos periódicos e manuais: segunda metade do século XIX. Fênix: Revista de História e Estudos Culturais, Recife, v. 5, n. 3, jul./set. 2008, p. 1-18. Disponível em: http://www.revistafenix.pro.br/PDF16/ARTIGO_03_SANDRA_SOFIA_MACHADO_KOUTSOUKOS_FENIX_JUL_AGO_SET_2008.pdf. Aceso em: 22 set. 2018.

LE GOFF, Jacques. História e memória. 4. ed. Campinas: Unicamp, 1996.

LIMA, Ederson. História, memória e educação no olhar photographico de Guilherme Glück (Lapa/PR, 1920-1953). 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2015.

LUPORINI, Tereza Jussara. De escola normal a instituto de educação: a trajetória de uma escola. Ponta Grossa: Imprensa Universitária/UEPG, 1994.

MAUAD, Ana Maria. Através da imagem: fotografia e história interfaces. Tempo, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, 1996, p. 73-98.

MENESES, Ulpiano T. B. Fontes visuais, cultura visual, história visual, balanço provisório, propostas cautelares. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 23, n. 45, 2003, p. 11-36.

MENESES, Ulpiano Toledo Bezerra. História e imagem: iconografia/iconologia e além. In: CARDOSO, Ciro F; VAINFAS, Ronaldo (orgs.). Novos domínios da história. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012. p. 242-262.

NASCIMENTO, Maria Isabel Moura. A primeira escola de professores dos Campos Gerais – PR. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2008.

PADILHA, Lucia Mara de Lima. A (in)existência de um projeto educacional para os negros quilombolas no Paraná: do império a república. 2016. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2016.

PAULILO, André Luiz; VIDAL, Diana Gonçalves; GONÇALVES, Irlen Antônio; FARIA FILHO, Luciano Mendes. A cultura escolar como categoria de análise e como campo de investigação na história da educação brasileira. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n.1, jan./abr. 2004, p. 139-159. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v30n1/a08v30n1.pdf. Acesso em: 21 ago. 2019.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & história cultural. 3. ed. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2007.

ROUILLÉ, Andre. Fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: SENAC, 2009.

SANTOS, Franciele Lunelli. Arranjos fotográficos, arranjos familiares: representações sociais em retratos de família do Foto Bianchi. 2009. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2009.

SIRINELLI, Jean-François. A geração. In: AMADO, Janaina; FERREIRA, Marieta de Moraes (org.). Usos e abusos da história oral. 8. ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006, p. 131-137.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

SOULAGES, François. A fotograficidade. Revista Porto Arte, Porto Alegre, v. 13, n. 22, maio 2005, p. 17-36. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/PortoArte/article/view/27900/16507. Acesso em: 21 ago. 2019.

SOUZA, Rosa Fátima. A militarização da infância: expressões do nacionalismo na cultura brasileira. Cadernos Cedes, Campinas, v. 20, n. 52, nov. 2001, p. 105-121. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0101-32622000000300008&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 21 ago. 2019.

STANCIK, Marco Antonio. A arte de fotografar em Curitiba no século XIX: dos profissionais itinerantes aos primeiros estúdios. História, Assis, v. 38, 2019. No prelo.

STANCIK, Marco Antonio. De corpo quase inteiro: retratos fotográficos e representação feminina no Brasil (1890-1910). Iberoamericana, Madrid, v. 11, n. 44, 2011, p. 7-24.

VEIGA, A. Manual prático de photographia. 6. ed. Lisboa: Livraria Clássica Editora, 1925.

VIDAL, Diana Gonçalvez; ABDALA, Rachel Duarte. A fotografia como fonte para a história da educação: questões teórico-metodológicas. Educação, Santa Maria, v. 30, n. 2, 2005, p. 177-194. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/3745/2149. Acesso em: 10 fev. 2021.

Published

2021-11-23

How to Cite

Barbosa, A. F. (2021). SCHOOL PICTURES: REPRESENTATIONS AND ARTICLES OF SCHOOL CULTURE - FOTO BIANCHI, PONTA GROSSA-PR (1936-1938). Domínios Da Imagem, 15(28), 94–114. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2021v15n28p94

Issue

Section

Artigos do dossiê