Domenico Cresti (Passignano) and the imagectic representation of the Galilean Moon
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2018v12n22p90Keywords:
Galilean moon, Domenico Cresti, Art and Science.Abstract
This research reports the imagery representation of the Moon of the Virgin of the Immaculate Conception with Saints and Angels (1611) by Domenico Cresti (Passignano). Our goal is to defend this representation as the second Galilean Moon, that is, a moon cratered as presented Galileo Galilei in his work Sidereus nuncius (1610). Passignano was friend of the artist Lodovico Cardi (Cigoli), both realized paintings of Church Santa Maria Maggiore (place where the first cratered Moon). Cigoli corresponded with Galileo and exchanged information on the observations he and Passignano made. To present this debate we will present the life and work of Passignano, his relationship with Cigoli and Galileo and, finally, an imaginary analysis of his Moon at the feet of the Immaculate Conception. We will use as theoretical reference Panofsky (2007) and Bredekamp (2015). The research is composed of bibliographical and imaginary research and in the end will defend the possibility of Passignano represent the Galilean Moon. Passignano, Cigoli and Galilei allow the understanding of the relationship between the areas of Art and Science in the Renaissance.Downloads
References
BENJAMIN, W. Origem do drama trágico alemão. Trad. João Barrento. Belo Horizonte: autêntica, 2011.
BREDEKAMP, H. Teoria do Acto Icônico. Trad. Artur Morão. Lisboa: Universidade Nova de Lisboa, 2015.
CATOLICISMO ROMANO. As cores nos paramentos litúrgicos e seus significados. s/data. Disponível em: http://www.catolicismoromano.com.br/content/view/1793/29/. Acesso em 11 set. 2017.
FEDERICO ZUCCARI. Ascenção de Cristo ao céu. Século XVI Afresco. Igreja Santa Maria Del Fiori, Florença. Disponível em: https://it.wikipedia.org/wiki/File:Firenze.Duomo.dome04.JPG. Acesso em: 21 mar 2017.
LASINIO, C. Retrato de Domenco Cresti (Passignano). 1790-1794. 16x21 cm. Gravura colorida. Disponível em: ttps://commons.wikimedia.org/wiki/File:Domenico_cresti-ritratto.jpg. Acesso em: 21 mar 2017.
MACCHIETTI, G. Assunção da Virgem.1577-78. São Clementte a Sociana (Reggello). Disponível em: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Girolamo_macchietti_e_bottega,_assunzione_della_vergine,_1577-78,_da_s._clemente_a_sociana_(reggello),_01.JPG>. Acesso em: 21 mar 2017.
MURAD, A. Maria toda de Deus e tão humana. Compêndio de Mariologia. São Paulo: Paulinas, 2012.
NALDINI, G. B. Banho de Barsheba. Século XVI. Óleo sobre tela, 182x150 cm. Museu Hermitage. San Peterburgo. Diponível em: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/dc/Giovan_battista_n. Acesso em: 21 mar. de 2017.
NEVES, M. C. D., SILVA, J. A. P; NARDI, R. O carteggio Cigoli-Galileo: a troca de correspondência entre o artista de Florença e o físico de Pisa, Maringá: EDUEM, 2015.
PANOFSKY. E, Significado nas Artes Visuais. Trad. M. C. F. Keese e J. Guinsburg 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.
PASSIGNANO, D. C. (Passignano). Ressurreição. 1600-25. Óleo sobre tela, 112x70 cm. Museu Vaticano. Roma. Disponível em: . Acesso em 21 de mar de 2017.
PASSIGNANO, D. C. Aparição de Cristo Ressuscitado a Maria Madalena. 1616. Disponível em: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:S.michele-passignano.jpg. Acesso em: 21 mar. 2017.
PASSIGNANO, D. C. Aparição do arcanjo Miguell no Monte Gargano. 1602. Óleo sobre tela. San Michele. Disponível em: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Passignano,_assunta,_1610-14,_01.JPG. Acesso em: 21 mar. 2017.
PASSIGNANO, D. C. Assunta. 1610-1614. Duomo, Livorno. Disponível em:https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Passignano_(attr.),_ecce_homo,_da_donazione_lisi.JPG>. Acesso em: 21 mar. 2017.
PASSIGNANO, D. C. Ecce homo. Século XVII. Óleo sobre madeira. Museu Diocesano de San Miniato. Disponível em: . Acesso em 21 de mar. de 2017.
PASSIGNANO, D. C. Funeral de Santo Antonio. 1589. Capela Salviati. Convento São Marco, Florença. Disponível em: http://www.abcfirenze.com/GalleriaFotografica.asp?tipo=M&RicM=18&Foto=SanMarco-D2.jpg. Acesso em: 21 de mar de 2017.
PASSIGNANO, D. C. Retrato de Galileo Galilei. (uma das versões). 1642. Disponível em: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Galileo_by_Passignano.jpg. Acesso em: 10 nov de 2011.
PASSIGNANO, D. Crestti. Assunção de Maria. 1592. Igreja de San Bartolomeo, Monte Oliveto (Florença). Disponível em: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:San_bartolomeo_a_monte_oliveto,_int.,_passignano,_assunzione_di_maria,_1592,_02.JPG. Acesso em: 21 de mar de 2017.
RODINÒ, S. P. V. Cresti, Domenico, detto in Passignano. Dizionario Biografico degli Otaliani. v. 30, 1984. Disponível em: http://www.treccani.it/enciclopedia/cresti-domenico-detto-ilpassignano_%28Dizionario-Biografico%29/>. Acesso em: 21 de mar de 2017.
SILVA, J. A. P. e DANHONI NEVES, M. C. O Codex Cigoli-Galileo: Ciência, Arte e Religião num enigma copernicano. Maringá: EDUEM, 2015.
TINTORETTO, J. Paraiso (detalhe). 1582-1597. Palácio Ducale, Veneza. Disponivel em: Acesso em: 21 de mar de 2017.
VATICANO. Catecimo da Igreja Católica. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Domínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.