Click… or bang? Images of death in historiography on photography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2012v6n10p31

Keywords:

Photography, Meath, Images, Historiography.

Abstract

Since the nineteenth century, photography has been articulated to an imaginary of modernity, insofar it would be a mechanical device capable of reproducing reality. In parallel, the photographic artifact was used to perform mortuary portraits, carrying out to the belief of the capture of the soul, animus and spirits, experiences not consistent to the lights of a certain reason. These articulations were perceived by the main theorists of the photographic image throughout twentieth and twentieth one centuries, as Susan Sontag, Phillipe Dubois, Roland Barthes and Boris Kossoy. Since those discussions, it paper intends to dialogue with the historiography on the relationship between photography, death and life. These reflections are part of an ongoing professor research at the Universidade Estadual de Maringá.

Author Biographies

Ana Cristina Teodoro da Silva, Universidade Estadual de Maringá

PhD in History and professor at the Department of Fundamentals of Education at the Universidade Estadual de Maringá

Richard Gonçalves André, Universidade Estadual Paulista

Doctor of History from Universidade Estadual Paulista

References

ADAMS, Ansel. A câmera. 3. ed. São Paulo: Editora SENAC, 2003.

ANDRÉ, Richard Gonçalves. Entre o Ausente e o Duplo: apropriações mortuárias da fotografia na cultura religiosa japonesa. Discursos fotográficos, Londrina, v. 7, n. 1, p. 115-136, 2011.

ANDRÉ, Richard Gonçalves. Entre o mito e a técnica: Representações de Natureza em Fontes Fotográficas (1934 – 1944). 2006. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Estadual Paulista, Assis, 2006.

ANDRÉ, Richard Gonçalves. A fotografia e o mórbido: representações de vida e morte em imagens funerárias. In: ENCONTRO NACIONAL DE ESTUDOS DA IMAGEM, 4., 2009, Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2009.

ANDRÉ, Richard Gonçalves. Religião e silêncio: representações e práticas mortuárias entre Nikkeis em Assaí por meio de túmulos. 2011. Tese (Doutorado em História) – Universidade Estadual Paulista, Assis, 2011.

ARIÈS, Phillipe. O homem diante da morte. 2. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1989.

BARTHES, Roland. A câmara clara: Nota sobre a Fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BENJAMIN, Walter. Pequena história da fotografia. In: BENJAMIN, Walter. Sobre arte, técnica, linguagem e política. Lisboa: Relógio D’Água Editores, 1992.

BORGES, Deborah Rodrigues. Registros de memória em imagens: usos e funções da fotografia mortuária em contexto familiar na cidade de Bela Vista de Goiás (1920 – 1960). 2008. Dissertação (Mestrado em Cultura Visual) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2008.

BORGES, Maria Eliza Linhares. História & fotografia. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

CARVALHO, Vânia Carneiro de. A representação da natureza na pintura e na fotografia brasileiras do século XIX. In: FABRIS, Annateresa (org.). Fotografia: usos e funções no século XIX. São Paulo: EDUSP, 1998.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico. 7. ed. Campinas: Papirus, 1993.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. 2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

FREUND, Gisèle. Fotografia e sociedade. 2. ed. Lisboa: Vega, 1995.

KOSSOY, Boris. Dicionário histórico-fotográfico brasileiro. São Paulo: Instituto Moreira Salles, 2002a.

KOSSOY, Boris. Fotografia e história. São Paulo: Editora Ática, 1989.

KOSSOY, Boris. Realidades e ficções na trama fotográfica. 3. ed. Cotia: Ateliê Editorial, 2002b.

CERTEAU, Michel de. A operação histórica. In: LE GOFF, Jacques; NORA, Pierre (orgs.). História: novos problemas. 4. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1995.

MACHADO, Arlindo. A ilusão especular. São Paulo: Editora Brasiliense, 1984.

MANGUEL, Alberto. Lendo imagens. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

SANTAELLA, Lucia; NÖTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 2008.

SILVA, Ana Cristina Teodoro da. Temporalidades em imagens de imprensa: capas de revistas como signos de olhares contemporâneos. Maringá: EDUEM, 2011.

SONTAG, Susan. Ensaios sobre a fotografia. 2. ed. Rio de Janeiro: Arbor, 1981.

Published

2012-05-01

How to Cite

Silva, A. C. T. da, & André, R. G. (2012). Click… or bang? Images of death in historiography on photography. Domínios Da Imagem, 6(10), 31–42. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2012v6n10p31

Issue

Section

Artigos gerais