Between pencils and carbines: revolutionary art and political propaganda in the pages of Regeneración

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2011v5n9p67

Keywords:

Regeneración, Political images, Mexico.

Abstract

The Regeneración is a newspaper founded in August 1900, by brothers Jesus and Ricardo Flores Magón, in Mexico City. In 1905 it became an official publication of the Mexican Liberal Party (PLM), and during the violent period of the Mexican Revolution (1910-1920) it was published from the U.S. border with Mexico until October 1918. Despite the fact that Regeneración has been the object and subject of many academic researches, this article intends to focus on an important aspect of it that is not very studied: its political cartoons and illustrations. Through an analysis of the meaning of such images, this paper aims to demonstrate that Regeneración used art as a form of political propaganda also, criticizing the way taken by the Mexican Revolution and promoting anarchism as the main alternative for social and political government.

Author Biography

Fábio da Silva Sousa, UNESP - Universidade Estadual Paulista

PhD student in History and Society at the Faculty of Sciences and Letters, UNESP - Universidade Estadual Paulista

References

ABAD DE SANTILLÁN, Diego. Ricardo Flores Magón. O apóstolo da Revolução Mexicana. Trad. Jaguanharõ. São Paulo/Rio de Janeiro: Achiamé/ Faísca/FARJ, 2006.

ANTLIFF, A. Anarchist Modernis. Art, politics and the first American avant-grade. Chicago: The University of Chicago Press, 2001.

ÁVILA MELÉNDEZ, Liliana Paola. /D JUiíFD HQ el periódico Regeneración 1900 – 1918. Tesis, Escuela Nacional de Artes Plásticas, UNAM, 2008.

BARBOSA, Carlos Alberto Sampaio. A Revolução Mexicana. São Paulo: Editora UNESP, 2010.

BARTRA, Armando. (Prólogo, recopilación y notas). Regeneración (1900-1918). La corriente más radical de la Revolución de 1910 através de su periódico de combate. México: Ediciones Era S.A., 1977.

BENJAMIN, Waalter. Sobre Arte, Técnica, Linguagem e Política. Trad. Maria Luz Moita (et al.). Lisboa: Relógio d’Água, 1992.

CAPELATO, Maria Helena Rolim. “O Controle da Opinião e os Limites da Liberdade: Imprensa Paulista (1920 – 1945)”. In: Revista Brasileira de História, São Paulo: ANPUH/Marco Zero, vol 12, nº 23/24, setembro 1991/agosto 1992, p.55-75.

CHARTIER, Roger. “Textos, Impressão e Leitura”. In: HUNT, Lyn. A Nova História Cultural. Trad. Jefferson Luís Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1992, p.211-238.

CHEVALIER, Jean & GHEERBRANT, Alain. Dicionário de Símbolos. Mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cones, números. Trad. Vera Costa e Silva (et al.). 24ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.

CLARK, Toby. Arte y propaganda en el siglo XX. La imagén política en la era de la cultura de masas. Trad. Isabel Balsinde. Madrid/España: Ediciones AKAL S.A., 2000.

GANTÚS, Fausta. Caricatura y poder político. Crítica, censura y represión en la ciudad de México, 1876 – 1888. México, D.F.: El Colegio de México, Centro de Estudios Históricos: Instituto de Investigaciones Dr. José María Luis Mora, 2009.

IÑIGUEZ, Miguel. Esbozo de una Enciclopedia histórica del anarquismo español. Fundación de Estudios Libertarios Anselmo Lorenzo, 2001.

LONGMAN. Dictionary of Contemporany English. 3ª ed. Essex, England: Longman Dictionaries, 1995.

NORTE, Sérgio Augusto Queiroz. Contra Leviatã, Contra a História. A travessia do deserto: mitos, literatura e imprensa anarquista no Brasil – 1945- 1968. Tese de doutorado. São Paulo: Universidade de São Paulo, São Paulo, 1994.

SOUSA, Fábio da Silva. Operários e Camponeses. A repercussão da Revolução Mexicana na Imprensa Operária Brasileira (1910 – 1920). Dissertação de mestrado. Assis: Faculdade de Ciências e Letras da UNESP, Assis, 2010.

Published

2011-11-01

How to Cite

Sousa, F. da S. (2011). Between pencils and carbines: revolutionary art and political propaganda in the pages of Regeneración. Domínios Da Imagem, 5(9), 67–82. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2011v5n9p67

Issue

Section

Artigos gerais