Image, memory and information: a tripod for the photographic document

Authors

  • Miriam Paula Manini Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, Universidade de São Paulo - USP.

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2011v5n8p77

Keywords:

Photography, Image, Memory, Information.

Abstract

This paper is the result of reflections around three main concepts that revolve around photography, image, memory and information, here called photographic tripod. Divided – absolutely not – also in three parts, which are Photography as Image, Photography as Memory and Photography as Information, the work session this triad that makes up the photographic document not only present in archives, but in other institutions recognized as places of culture and memory. In Photography as Image the approach revolves around the constituent signs and observable in the photographic image from analysis orchestrated by Charles Sanders Peirce, presented by Philippe Dubois, and also passing through the semiological sieve of Roland Barthes. In Photography as Memory, working on the aspect of the record concerning the perpetrator, resulting from the above approach, which makes the photograph an object from the past and, therefore, an object of memory, maker of memories, recollections and provocative starting point for narratives. In Photography as Information we return to the issue of the representation and analysis of documentary photographs, tools of Information Science and Documentation in accessing and sharing memories.

Author Biography

Miriam Paula Manini, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP, Universidade de São Paulo - USP.

Master in Multimedia from UNICAMP, PhD in Communication Sciences from ECA / USP.

References

BARTHES, Roland. A câmara clara; nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso; ensaios críticos III. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas; magia e técnica, arte e política. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987. p. 165-196.

BUCKLAND, Michael K. Information as thing. In: Journal of the American Society of Information Science, v. 42, n. 5, p. 351-360, 1991.

BURKE, Peter. Testemunha ocular; História e imagem. Bauru: EDUSC, 2004. (Coleção História).

DUBOIS, Philippe. El acto fotografico: de la representación a la recepción. Barcelona: Paidós, 1986. (Paidós Comunicación, 20).

FABRIS, Annateresa. A imagem técnica: do fotográfico ao virtual. In: FABRIS, A.; KERN, Maria Lúcia B. (org.s). Imagem e conhecimento. São Paulo: EDUSP, 2006. p. 157-178.

GUIMARÃES, César. O novo regime do visível e as imagens digitais. In: VAZ, Paulo B., NOVA, Vera C. (org.s). Estação imagem; desafios. Belo Horizonte: UFMG, 2002. p. 147-161.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2004.

IZQUIERDO, Ivan. Memória. Porto Alegre: Artmed, 2002.

LIMA, Branca A. Caminho suave (renovada e ampliada). São Paulo: Edipro, 2010.

MANINI, Miriam P. Análise documentária de fotografias; um referencial de leitura de imagens fotográficas para fins documentários. São Paulo, 2002. Tese (Doutorado) – Escola de Comunicações e Artes, USP.

MANINI, Miriam P. Leitura de informações imagéticas; ajustes ainda necessários ao “novo” paradigma. In: MANINI, Miriam P.; MARQUES. Otacílio G.; MUNIZ, Nancy C. (org.). Imagem, memória e informação; Anais do Seminário Aberto do Grupo IMI. Brasília: Ícone Gráfica e editora, 2010. p. 11-31.

PEIRCE, Charles S. Semiótica. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 1999.

RICOEUR, Paul. A memória, a História, o esquecimento. Campinas: UNICAMP. 2007.

SCHAEFFER, Jean-Marie. A imagem precária; sobre o dispositivo fotográfico. Campinas: Papirus, 1996. (Campo Imagético)

Published

2011-05-01

How to Cite

Manini, M. P. (2011). Image, memory and information: a tripod for the photographic document. Domínios Da Imagem, 5(8), 77–88. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2011v5n8p77

Issue

Section

Artigos gerais