From portrait to sign: the image as a constituent part of a belief

Authors

  • Luiz Carlos da Silva Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2014v8n15p46

Keywords:

Photograph, Memory, Iconography.

Abstract

A century later the start of the Movimento do Contestado (1912-1916), the largest armed conflict of the twentieth century in Brazil, statues of the monk João Maria were placed in public areas of Santa Catarina State cities. In common, they presented several iconographic elements, which led us to examine the iconography of these public works and make a few remarks about the reasons of permanence and uses of a photograph supposedly drawn in the late nineteenth century. After a century, we tried to demonstrate that memory established from the old hermit is inseparable from the photographic image that served as a model for recent representations of the monk.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luiz Carlos da Silva, Universidade Federal do Paraná

PhD student at the Universidade Federal do Paraná

References

CABRAL, Oswaldo Rodrigues. A campanha do contestado. 2. ed. Florianópolis: Lunardelli, 1979.

D’ALESSIO, Vito. Claro Jansson: o fotógrafo viajante/Gustavo Claro Jansson. São Paulo: Dialeto Latin American Documentary (Série Documentarias da América Latina), 2003.

FREITAS, Artur. História e imagem artística: por uma abordagem tríplice. Estudos históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 34, p. 3-21, jul./dez. 2004.

KARSBURG, Alexandre. O eremita do novo mundo: a trajetória de um peregrino italiano na América do século XIX. 2012. Tese (Doutorado em História) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012. Disponível em: http://cpdoc.fgv.br. Acesso em: 31 dez. 2013.

MAUAD, Ana Maria. Através da imagem: fotografia e história, interfaces. Tempo, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 73-98, 1996.

MUSEU DO CONTESTADO. Sala Guerra do Contestado. Disponível em: http://www.museudocontestado.com.br/tour.php. Acesso em: 31 dez. 2013.

PANOFSKY, Erwin. Significado nas artes visuais. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1979.

SANTAELLA, Lucia. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual, verbal. São Paulo: Iluminuras, 2001.

SILVA, Cleto. Apontamentos históricos de União da Vitória (1768-1933). Curitiba: Imprensa Oficial, 2006.

SINZIG, Frei Pedro. A vida de Frei Rogério Neuhaus na Igreja Católica do Brasil. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1939.

SORLIN, Pierre. Indispensáveis e enganosas, as imagens, testemunhas da história. Estudos históricos, Rio de Janeiro, v. 7, n. 13, p. 81-95, 1994.

TURISMO PARANÁ. Disponível em: www.turismoruralparana.com.br. Acesso em: 20 dez. 2014.

VIOLÊNCIA, coronelismo e cotidiano nos tempos de José Fabrício das Neves. Fragmentos do tempo, 26 fev. 2009. Disponível em: http://fragmentos-dotempo.blogspot.com.br. Acesso em: 10 jun. 2014.

Published

2014-12-22

How to Cite

Silva, L. C. da. (2014). From portrait to sign: the image as a constituent part of a belief. Domínios Da Imagem, 8(15), 46–74. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2014v8n15p46

Issue

Section

Artigos gerais