THE POTENTIAL OF THE OBJECTS FOR THE CONSTRUCTION OF THE IDENTITY: THE CASE OF SCHOOL OF NURSING
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2021v15n28p200Keywords:
Memory, Identity, Collection, School of Nursing.Abstract
The presented paper investigate the memory desire of School of Nursing from the Federal University of Pelotas, demonstrated through the act of selecting objects that represent their professional and institutional journey. The selection of objects has implications for the understanding of concepts related to the collection and the path towards this definition. In addition, it will reflect on the potential that preserved objects have - or can acquire, in construction of the memory and identity of the studied group, and how this potential is affected the way they are displayed.
Downloads
References
CANDAU, Joel. Memória e Identidade. São Paulo: Editora Contexto, 2012.
CANDAU, Joel. Bases Antropológicas e expressões mundanas na busca patrimonial: memória, tradição e identidade. In: Revista Memória em Rede, Pelotas: v.1, n.1, 2010, p. 43-58.
CASTELLS, Manuel. O Poder da Identidade. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2003.
GONÇALVES, José Reginaldo Santos. Teorias antropológicas e objetos materiais. In: Antropologia dos objetos: coleções, museus e patrimônios. Rio de Janeiro: Editora Garamond Ltda., 2007.
GONÇALVES, José Reginaldo Santos; BITAR, Nina Pinheiro e GUIMARÃES, Roberta Sampaio [orgs.]. A alma das coisas: patrimônio, materialidade e ressonância. Rio de Janeiro: Mauad X: Faperj, 2013.
GRANATO, Marcus. Panorama sobre o Patrimônio da Ciência e Tecnologia no Brasil: Objetos de C&T. In: GRANATO, Marcus; RANGEL, Marcio F. (Orgs.). Cultura Material e Patrimônio de Ciência e Tecnologia. Rio de Janeiro: Museu de Astronomia e Ciências afins - MAST, 2009.
KANTORSKI, Luciane. Entrevista concedida a autora através de meio digital (e-mail), em outubro de 2015.
LOURENÇO, Marta. O patrimônio da ciência: importância para a pesquisa. Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Museologia e Patrimônio - Rio de Janeiro: Unirio |MAST, v.II, n.1, 2009, p. 47-53.
NORA, Pierre. Entre Memória e História: a problemática dos lugares. Projeto História, n. 10, 1993, p. 7-28.
PÓS-GRADUAÇÃO EM ENFERMAGEM E OBSTETRÍCIA (Pelotas, Rio Grande do Sul). Cursos e Faculdades. Disponível em: http://www.cursosefaculdades.com.br/pos-graduacao-em-enfermagem-e-obstetricia-rio-grande-do-sul-pelotas-ufpel-FO-18572. Acesso em 03 de maio de 2015.
POLLAK, Michael. Memoria e Identidad social. In: Memoria, Olvido Silencio: La producción social de identidades frente a situaciones limite. La Plata - Buenos Aires: Ediciones Al Margen, 2006.
RUEDA, Valéria; FREITAS, Aline de; VALLS, Valéria Martin. Memória Institucional: Revisão de literatura. Revista CRB-8 Digital, São Paulo: v. 4, n. 1, 2011, p. 78-89.
SILVA, Helenice Rodrigues da. "Rememoração"/Comemoração: as utilizações sociais da memória. Revista Brasileia de História. São Paulo: v. 22, n, 44, 2002, p. 425-438.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Domínios da ImagemDomínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.






The works in this journal are licensed under Creative Commons .