THE POTENTIAL OF THE OBJECTS FOR THE CONSTRUCTION OF THE IDENTITY: THE CASE OF SCHOOL OF NURSING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2021v15n28p200

Keywords:

Memory, Identity, Collection, School of Nursing.

Abstract

The presented paper investigate the memory desire of School of Nursing from the Federal University of Pelotas, demonstrated through the act of selecting objects that represent their professional and institutional journey. The selection of objects has implications for the understanding of concepts related to the collection and the path towards this definition. In addition, it will reflect on the potential that preserved objects have - or can acquire, in construction of the memory and identity of the studied group, and how this potential is affected the way they are displayed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diego Lemos Ribeiro, Universidade Federal de Pelotas - RS

Doctor in Archeology from USP, São Paulo - SP. Adjunct Professor of Universidade Federal de Pelotas - RS

Marina Duarte Gutierre, Museu Carlos Nobre de Guaíba

Master in Social Memory and Cultural Heritage, Universidade Federal de Pelotas - RS. Museologist at the Carlos Nobre de Guaíba Museum - RS.

References

BRUNO, Maria Cristina. Estudos de Cultura material e coleções museológicas: avanços, retrocessos e desafios. In: Cultura Material e Patrimônio de Ciência e Tecnologia. Rio de Janeiro: Museu de Astronomia e Ciências afins - MAST, 2009.

CANDAU, Joel. Memória e Identidade. São Paulo: Editora Contexto, 2012.

CANDAU, Joel. Bases Antropológicas e expressões mundanas na busca patrimonial: memória, tradição e identidade. In: Revista Memória em Rede, Pelotas: v.1, n.1, 2010, p. 43-58.

CASTELLS, Manuel. O Poder da Identidade. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2003.

GONÇALVES, José Reginaldo Santos. Teorias antropológicas e objetos materiais. In: Antropologia dos objetos: coleções, museus e patrimônios. Rio de Janeiro: Editora Garamond Ltda., 2007.

GONÇALVES, José Reginaldo Santos; BITAR, Nina Pinheiro e GUIMARÃES, Roberta Sampaio [orgs.]. A alma das coisas: patrimônio, materialidade e ressonância. Rio de Janeiro: Mauad X: Faperj, 2013.

GRANATO, Marcus. Panorama sobre o Patrimônio da Ciência e Tecnologia no Brasil: Objetos de C&T. In: GRANATO, Marcus; RANGEL, Marcio F. (Orgs.). Cultura Material e Patrimônio de Ciência e Tecnologia. Rio de Janeiro: Museu de Astronomia e Ciências afins - MAST, 2009.

KANTORSKI, Luciane. Entrevista concedida a autora através de meio digital (e-mail), em outubro de 2015.

LOURENÇO, Marta. O patrimônio da ciência: importância para a pesquisa. Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Museologia e Patrimônio - Rio de Janeiro: Unirio |MAST, v.II, n.1, 2009, p. 47-53.

NORA, Pierre. Entre Memória e História: a problemática dos lugares. Projeto História, n. 10, 1993, p. 7-28.

PÓS-GRADUAÇÃO EM ENFERMAGEM E OBSTETRÍCIA (Pelotas, Rio Grande do Sul). Cursos e Faculdades. Disponível em: http://www.cursosefaculdades.com.br/pos-graduacao-em-enfermagem-e-obstetricia-rio-grande-do-sul-pelotas-ufpel-FO-18572. Acesso em 03 de maio de 2015.

POLLAK, Michael. Memoria e Identidad social. In: Memoria, Olvido Silencio: La producción social de identidades frente a situaciones limite. La Plata - Buenos Aires: Ediciones Al Margen, 2006.

RUEDA, Valéria; FREITAS, Aline de; VALLS, Valéria Martin. Memória Institucional: Revisão de literatura. Revista CRB-8 Digital, São Paulo: v. 4, n. 1, 2011, p. 78-89.

SILVA, Helenice Rodrigues da. "Rememoração"/Comemoração: as utilizações sociais da memória. Revista Brasileia de História. São Paulo: v. 22, n, 44, 2002, p. 425-438.

Published

2021-11-23

How to Cite

Ribeiro, D. L., & Gutierre, M. D. (2021). THE POTENTIAL OF THE OBJECTS FOR THE CONSTRUCTION OF THE IDENTITY: THE CASE OF SCHOOL OF NURSING. Domínios Da Imagem, 15(28), 200–216. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2021v15n28p200

Issue

Section

Artigos do dossiê