Cindy Sherman and Robert Mapplethorpe side by side
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2025.v22.51986Keywords:
Robert Mapplethorpe, Cindy Sherman, Photography, Contemporary AestheticsAbstract
This paper makes a comparative analysis of two photographic works by American photographers Cindy Sherman and Robert Mapplethorpe, respectively photograph #255 of the Sex Pictures series, and the Self-portrait with whip. Our interest in these works is their critical potential regarding issues around the relationship between photography, contemporary aesthetics, queer theory and identity politics today. After a providing a description of the historical background, a description of the visual elements is made based on visual semiotics, according to Leon's (2017) account, which subsidizes interpretation in a more hermeneutical sense. Then connections are established departing from intertextuality possibilities, from the point of view of the aesthetic experience in Antonin Artaud, Arthur Dant, and the philosophy of emotions.
Downloads
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo e outros ensaios. Tradução de Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó: Argos, 2009.
ARTAUD, Antonin. O teatro e a peste. In: ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 2006. p. 24.
ARTAUD, Antonin. O Teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 2006.
BAILEY, Fenton; BARBATO, Randy. Mapplethorpe. Look at the pictures. Milão: Feltrinelli, 2016. DVD. Con libro.
BUTLER, Judith. Performative acts and gender constitution: an essay in phenomenology and feminist theory. In: CASE, Sue-Ellen (ed.). Performing feminisms: feminist critical theory and theatre. p. 270-282.
BUTLER, Judith. Regulações de gênero. Cadernos Pagu, Campinas, SP, n. 42, p. 249-274, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-8333201400420249 DOI: https://doi.org/10.1590/0104-8333201400420249
CHANTER, Tina. Gênero: conceitos-chave em Filosofia. Porto Alegre: Artmed, 2011.
DANTO, Arthur C. Crítica de arte após o fim da arte. Tradução de Miguel Gally, Clarissa Barbosa e Leandro Aguiar. Viso: Cadernos de Estética Aplicada, Niterói, RJ, v. 7, n. 14, p. 1-17, jul./dez. 2013. Revista eletrônica de estética. versão DOI: https://doi.org/10.22409/1981-4062/v32i/515
online.
DUTRA, Gabriel Lins e Silva. Marcos filosóficos da hermenêutica tradutória. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, SP, v. 27, n. 53, p. 329-364, set./dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.11606/1982-88372753329
FARINA, Mauricius Martins. Sobre as fotos proibidas de Robert Mapplethorpe. Studium, Campinas, SP, n. 29, p. 45-57, 2009. DOI: https://doi.org/10.20396/studium.v0i29.12374
FREGE, Gottlob. Sobre o sentido e a referência. In: FREGE, Gottlob. Lógica e Filosofia da Linguagem. Tradução de Paulo Alcoforado. São Paulo: Edusp - Editora da Universidade de São Paulo, 2009. p. 129-158.
GRONDIN, Jean. Hermenêutica. Tradução de Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola Editorial, 2012. ISBN 978-85-7934-017-8.
LEON, Salvador. The Semiotics of photography: towards objective hermeneutics. Philosophy Study, Wilmington, DE, v. 7, n. 12, p. 634-644, Dec. 2017. DOI: 0.17265/2159-5313/2017.12.002 DOI: https://doi.org/10.17265/2159-5313/2017.12.002
MAHO, Jonathan. L'image, piège à regard: obsessions et illusions dans l'Å“uvre de Robert Mapplethorpe. L'atelier, Paris, v. 9, n. 2, p. 134-149, 2017a. Disponível em: https://ojs.parisnanterre.fr/index.php/latelier/article/view/496/pdf. Acesso em: 10 fev. 2025.
MAHO, Jonathan. Pictures versus Pictures. Exposition Robert Mapplethorpe (Paris, 2014). Transatlantica - American Studies Journal, Paris, v. 2, p. 1-7, 2014. DOI: https://doi.org/10.4000/transatlantica.7035
MAHO, Jonathan. Redécouvrir Robert Mapplethorpe. Études Photographiques, Paris, n. 35, 2017b. URL: http:// journals.openedition.org/etudesphotographiques/3694
MARIM, Caroline Izidoro. Objetos de emoções: objetos de amor, tecidos afetivos, peles ... Perspectiva Filosófica: PF, Recife, v. 44, n. 1, p. 218-230, 2017. DOI: https://doi.org/10.51359/2357-9986.2017.230367
MCDOWELL, Kelly. Censorship and the radicalization of the Body in the Photography of Mapplethorpe and Serrano. Cultura, Lenguaje y Representación/Culture, Language and Representation: revista de estudios culturales de la Universitat Jaume I, Castelló de la Plana, v. 1, p. 7-18, 2004. DOI: https://raco.cat/index.php/CLR/article/view/106018
PEIXOTO, Saulo Taveira. Self-portrait: uma análise do Portfolio X de Robert Mapplethorpe. Orientadora: Eduarda Escila Ferreira Lopes Monteiro. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Fotografia) - Universidade de Araraquara, SP, Araraquara, 2018. versão online.
STEFANINK, Bernd; BÄ‚LÄ‚CESCU, Loana. Le verbum interius du traducteur et la cristallisation du sens: la traçabilité du processus traduisant à travers les isotopies et les sciences cognitives. Érudit Revues Meta, Montréal, v. 62, n. 2, p. 243-484, 201. DOI: https://doi.org/10.7202/1041025aradresse copiéeune erreur s'est produite DOI: https://doi.org/10.7202/1041025ar
WALLACH, Amei. Art/Architecture Finding Mapplethorpe's Inner Cindy Sherman. The New York Times, New York, 14 Sep. 2003. versão online.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gabriel Lins e Silva Dutra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Discursos fotográficos adota a licença CC-BY-NC, esta licença permite copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato, remixar, transformar e desenvolver o material, desde que não seja para fins comerciais. E deve-se atribuir o devido crédito ao criador.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.













