Desperate to be seen: communication with contemporary media pedagogies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2023v20n34p116

Keywords:

Communication, Education, Midea Pedagogies

Abstract

This essay is a reflection based on the mobilization of a conceptual character to problematize the effects of contemporary communication. Based on the perspective of a media pedagogy, it analyzes the effect of desperation in the production and dissemination of self-images which constitute one of the logics of contemporaneity and that educate bodies and subjectivities. Thus, the guiding question of this text is: How do images disseminated on social networks constitute a media pedagogy that educates bodies and subjectivities regarding sexualities in contemporary relationships? This question is driven by the general objective of problematizing the pedagogical effects of images produced and disseminated through social media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Samilo Takara, Federal University of Rondônia

PhD in Education from the State University of Maringá (UEM). Professor at the Federal University of Rondônia (UNIR).

References

BAITELLO JÚNIOR, Norval. A era da iconofagia: reflexões sobre a imagem, comunicação, mídia e cultura. São Paulo: Paulus, 2014.

BAITELLO JÚNIOR, Norval. Existências penduradas: selfies, retratos e outros penduricalhos. Por uma ecologia das imagens. São Leopoldo, RS: Ed. UNISINOS, 2019.

BAITELLO JÚNIOR, Norval. Podem as imagens devorar os corpos? Sala Preta, São Paulo, SP, v. 7, p. 77-82, 2007. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57322/60304. Acesso em: 11 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v7i0p77-82

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Tradução de Bento Prado Junior e Alberto Alonso Munoz. São Paulo: Editora 34, 1993.

GAIMAN, Neil. Sandman – Estação das Brumas: um prelúdio. São Paulo: DC Comics/Editora Globo, 1991.

HAN, Byung-Chul. A sociedade da transparência. Tradução de Enio Paulo Giachini. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017b.

HAN, Byung-Chul. No enxame. Notas sobre o digital. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Tradução de Enio Paulo Giachini. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017a.

HARAZIM, Dorrit. O instante certo. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

INNIS, Harold. O viés da comunicação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

MARCONDES FILHO, Ciro. Até que ponto, de fato, nos comunicamos? 2. ed. São Paulo: Paulus, 2007. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1808-0820.cali.2006.64588

MONDZAIN, Marie-José. Homo spectator: ver>fazer ver. Lisboa: Orfeu Negro, 2015.

SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

TAKARA, Samilo. Esvai a caixa de Pandora: percepções, emoções e sentidos. Tríade: Comunicação, Cultura e Mídia, Sorocaba, SP, v. 8, n. 17, Sorocaba, p. 158-176, 2020. DOI: https://doi.org/10.22484/2318-5694.2020v8n17p158-176

TAKARA, Samilo. Pedagogias pornográficas: sexualidades e representações midiáticas. Porto Velho, RO: EDUFRO, 2022. DOI: https://doi.org/10.47209/978-65-87539-81-2

TEIXEIRA, Rodrigo Corrêa. Sandman – mitologia para as novas gerações. Comum, Rio de Janeiro, v. 11, n. 25, p. 187-197, 2005.

TÜRCKE, Christoph. Sociedade excitada: filosofia da sensação. Tradução de Antonio A. S. Zuin et al. Campinas, SP: Unicamp, 2010.

ZAGO, Luis Felipe. Os meninos: corpo, gênero e sexualidade em e através de sites de relacionamento. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2013.

Published

2023-07-01

How to Cite

Takara, S. (2023). Desperate to be seen: communication with contemporary media pedagogies: . Discursos Fotograficos, 20(34), 116–128. https://doi.org/10.5433/1984-7939.2023v20n34p116

Issue

Section

Artigos