Decelerating the visual event: the absorptive poetics of long-term projects in photojournalism

experiencia temporal en fotoperiodismo institucional sobre la base del testimonio absortivo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v21n36p112

Keywords:

Photojournalism, Temporality, Visual Testimony, World Press Photo

Abstract

In the panorama of transformations in the visual narratives of the event, some communication practices establish a slowed-down reading pace. In this context, this study aims to discuss the repercussions that these visual series nominated by World Press Photo in the long-term projects category may suggest as a particular referential and temporal formatting of events. The focus of the discussion involves the poetic and aesthetic horizons of these testimonies, which are sometimes guided by an absorptive paradigm, based on the representation of actants in absorbed states of mind and activities. These motifs suggest an enigmatic atmosphere, distant from the canonized aspects of photojournalistic matrices, conditioning a reading agency based on a slower and more attentive rhythm of duration.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Benia, Fluminense Federal University

Master in Communication in the Federal University of Sergipe (UFS).

 

 

Greice Schneider, Federal University of Sergipe

PhD in Communication, Katholieke Universiteit Leuven (KU Leuven).
Professor at the Federal University of Sergipe (UFS).

References

ANTUNES, Elton. Acontecimento, temporalidade e a construção do sentido de atualidade no discurso jornalístico. Contemporânea - Revista de Comunicação e Cultura, Salvador, BA, v. 5, n. 1, p. 1-21, jun., 2008. DOI: https://doi.org/10.9771/contemporanea.v0i0.3517

ANTUNES, Elton. Temporalidade e produção do acontecimento jornalístico. Em Questão, Porto Alegre, RS, v. 13, n. 1, p. 25-40, jan. /jun. 2007.

BARTHES, Roland. O óbvio e o obtuso. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990.

BURKE, Peter. Testemunha ocular: o uso de imagens como evidência histórica. Tradução de Vera Maria Xavier dos Santos. São Paulo: Editora Unesp, 2017. Título original: Eyewitnessing - the uses of images as historical evidence.

CAPOVILLA, Júlia. Testemunho tardio: o desastre em Mariana (MG) no fotojornalismo de Zero Hora. In: PICADO, Benjamin (org.). Escritos sobre comunicação e experiência estética: sedimentos, regimes, modalidades. Belo Horizonte, MG: PPGCOM/UFMG, 2019. p. 150-174.

CRARY, Jonathan. Suspensões da percepção. São Paulo: Cosac Naify, 2013.

CRARY, Jonathan. Técnicas do observador: visão e modernidade no século XIX. Tradução de Verrah Chamma. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

DUBOIS, Philippe. Da imagem-traço à imagem-ficção: o movimento das teorias da fotografia de 1980 aos nossos dias. Tradução de Henrique Codato e Leonardo Gomes Pereira. Discursos Fotográficos, Londrina, v. 13, n. 22, p. 31-51, jan. /jul. 2017. Título original: From trace-image to fiction-image: the movement of theories of photography from the '80s to presente. DOI: https://doi.org/10.5433/1984-7939.2017v13n22p31

ELKINS, James. How long does it take to look at a painting? Huffpost: arts & culture, United States, v. 11, 2010. Disponível em: https://www.huffpost.com/entry/how-long-does-it-take-to-_b_779946. Acesso em: 9 jan. 2019.

ELKINS, James. Pictures and tears: a history of people who have cried in front of paintings. Nova York: Routledge, 2001.

EMERICK NEVES, Alexandre. A perda da contemplação serena e a percepção colaborativa num piscar de olhos. Farol: revista de artes, arquitetura e design, Vitória, ES, v. 11, n. 14, p. 17-33, 2015. DOI: https://doi.org/10.47456/rf.v1i14.11672

EMERICK NEVES, Alexandre. Sinais de presença, modos de ausência. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PESQUISADORES EM ARTES PLÁSTICAS - ANPAP, 20., Rio de Janeiro, RJ, 2011. Anais [...]. Rio de Janeiro: UERJ, 2011. p. 1235-1244. Tema: Subjetividades, utopias e fabulações.

EMERICK NEVES, Alexandre. Tempo e representação. In: ENCONTRO DA PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES VISUAIS DA ESCOLA DE BELAS ARTES, 15., 2008, Rio de Janeiro, RJ. Trabalho apresentado [...]. Rio de Janeiro: EBA/UFRJ, 2008. Tema: Arte e Tempo.

FLORES, Maria. A voz do silêncio na arte de Edward Hopper: ou a modernidade desencantada. Modos - Revista de História da Arte, Campinas, SP, v. 1, n. 2, p. 29-46, 2017. DOI: https://doi.org/10.24978/mod.v1i2.757

FRIED, Michael. Absorption and theatricality: painting and beholder in the age of Diderot. Chicago: University of Chicago Press, 1988. DOI: https://doi.org/10.2307/431846

GRIFFIN, Michael. Media images of war. Media, War & Conflict, Thousand Oaks, CA, v. 3, n. 1, p. 7-41, 2010. DOI: https://doi.org/10.1177/1750635210356813

HILLMAN, Charles; ROSENGREN, Karl; SMITH, Darin. Emotion and motivated behavior: postural adjustments to affective picture viewing. Biological Psychology, Amsterdam, NL, v. 66, n. 1, p. 51-62, 2004. DOI: https://doi.org/10.1016/j.biopsycho.2003.07.005

HÖIJER, Birgitta. The discourse of global compassion: the audience and media reporting of human suffering. Media, Culture & Society, London, v. 26, n. 4, p. 513-531, 2004. DOI: https://doi.org/10.1177/0163443704044215

IYER, Aarti; WEBSTER, Joanna; HORNSEY, Matthew; VANMAN, Eric. Understanding the power of the picture: the effect of image content on emotional and political responses. Journal of Applied Social Psychology, Silver Spring, US, v. 44, p. 511-521, 2014. DOI: https://doi.org/10.1111/jasp.12243 DOI: https://doi.org/10.1111/jasp.12243

JEFF WALL in conversation with Michael Fried. Potomac, Maryland, EUA: Glenstone Museum, 2012. 1 vídeo (1h44min56). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=VDabxFoDZxY. Acesso em: 14 jun. 2024.

KÄSER, Susanne. Documentary image sequences. Visible Language, Providence, RI, US, v. 51/52, n. 3/1, p. 96 - 123, 2017.

LISSOVSKY, Mauricio. A máquina de esperar: origem e estética da fotografia moderna. Rio de Janeiro: Editora Mauad X, 2008.

MARCONDES FILHO, Ciro. Elementos para a construção de uma comunicologia: de como melhor compreender a comunicação considerando-a como um evento estético. In: PICADO, Benjamin (org.). Escritos sobre comunicação e experiência estética: sedimentos, regimes, modalidades. Belo Horizonte, MG: PPGCOM/UFMG, 2019. p. 21-36.

MITCHELL, Wade J.T. What do pictures want? The lives and loves of images. London: The University of Chicago, 2005. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226245904.001.0001

OSTAS, Magdalena. Kant with Michel Fried: Feeling, Absorption, and Interiority in the Critique of Judgment. Symplokē, Lincoln, NE, v. 18, n. 1-2, p. 15-30, 2010. DOI: https://doi.org/10.5250/symploke.18.1-2.0015

PICADO, Benjamim. Entre a compassionalidade e os tempos vazios do acontecimento: matrizes da discursividade visual no fotojornalismo contemporâneo. Ícone, Recife PE, v. 14, n. 1, p. 1-12 ago. 2012. DOI: https://doi.org/10.34176/icone.v14i1.230629

PICADO, Benjamin. O olho suspenso do novecento: plasticidade e discursividade visual no fotojornalismo moderno. Rio de Janeiro: Pensamento Brasileiro, 2014.

POIVERT, Michel. Does contemporary photography have a history? Tradução de Andrea Eichenberger. Palíndromo, Florianópolis, SC, n. 13, p. 134-152, jan. /jun. 2015. Título original: A fotografia contemporânea tem uma história?

RITCHIN, Fred. Bending the frame: photojournalism, documentary, and the citizen. New York: Aperture, 2013.

ROUILLÈ, André. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. Tradução de Constância Egrejas. São Paulo: Editora SENAC São Paulo, 2009.

ROUILLÈ, André. Le crépuscule du photojournalisme. Paris Art, Paris, n. 371, p. 1, nov. 2011. Versão online.

SANTIAGO, Júnior. A virada e a imagem: história teórica do pictorial/iconic/visual turn e suas implicações para as humanidades. Estudos de Cultura Material, São Paulo, v. 27, p. 1-51, abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-02672019v27e08

SCHNEIDER, Greice. Em defesa do instante indecisivo. In: SBP JOR; ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM JORNALISMO, 16., 2018, São Paulo, SP. Trabalho apresentado [...]. São Paulo: FIAM-FAAM / Universidade Anhembi Morumbi, 2018.

SODRÉ, Muniz. Jornalismo como campo de pesquisa. Brazilian Journalism Research, Brasília, v. 2, n. 2, p. 124-133, 2014. DOI: https://doi.org/10.25200/BJR.v10n2.2014.742

SOUZA E SILVA, Wagner. Fotojornalismo que respira. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 42., 2019, Belém, PA. Anais [...]. Belém: UFPB, 2019. p. 1-15.

WPP - WORLD PRESS PHOTO. Photo Contest, Asia, Long-Term Projects. I am still with you. Photographer Wang Naigong. 2024. Disponível em: https://www.worldpressphoto.org/collection/photo-contest/2024/Wang-Naigong/1. Acesso em: 14 jun. 2024.

Published

2025-03-21

How to Cite

Benia, R., & Schneider, G. (2025). Decelerating the visual event: the absorptive poetics of long-term projects in photojournalism: experiencia temporal en fotoperiodismo institucional sobre la base del testimonio absortivo. Discursos Fotograficos, 21(36), 112–129. https://doi.org/10.5433/1984-7939.2024v21n36p112

Issue

Section

Artigos