The oneiric in the photography of the film 8 ½

Authors

  • Mariana Soares Ribeiro Universidade Estadual de Londrina
  • Maria Fernanda Vilela de Magalhães Universidade Estadual de Londrina
  • Dirce Vasconcellos Lopes Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-7939.2006v2n2p191

Keywords:

Photograph, Light, Imaginary, Oneiric

Abstract

 

This work analyses the photograph of 8 ½, a movie of Federico Fellini, and relates it with the imaginary and oneiric universe of the director. It investigates how the construction of light, made by the director of photography, Gianni Di Venanzo – together with the plans, compositions, framings and assembly of the movie – explores the possibilities of the expression of the oneiric, causing in the spectator the sensation of ambiguity between reality and dream.

Author Biographies

Mariana Soares Ribeiro, Universidade Estadual de Londrina

Graduada em Comunicação Social – Habilitação em Jornalismo e Especialista em Fotografia pela Universidade Estadual de Londrina.

Maria Fernanda Vilela de Magalhães, Universidade Estadual de Londrina

Graduada em Comunicação Social – Habilitação em Jornalismo e Especialista em Fotografia pela Universidade Estadual de Londrina.

Dirce Vasconcellos Lopes, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Ciências da Comunicação pela ECA/USP. Professora do Curso de Especialização em Fotografia da Universidade Estadual de Londrina.

Published

2006-12-15

How to Cite

Ribeiro, M. S., Magalhães, M. F. V. de, & Lopes, D. V. (2006). The oneiric in the photography of the film 8 ½. Discursos Fotograficos, 2(2), 191–217. https://doi.org/10.5433/1984-7939.2006v2n2p191

Issue

Section

Artigos