A massified Olympus

the Sócio Olímpico advertising campaign and social dynamics in São Paulo of mid-20th century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2023v16n32p739-759

Keywords:

Mass culture, History of Publicity, São Paulo Football Club, Morumbi, Osvaldo Moles

Abstract

This paper analyzes the advertising campaign Sócio Olímpico-Cadeiras Cativas, created by Osvaldo Moles for the São Paulo Futebol Clube. Ran from 1955 to 1959, the campaign sought to raise funds for the construction of Morumbi Stadium, through the sale of club memberships. The newspapers’ advertisements showed an intense promotion of the Sócio Olímpico title as a factor of social distinction. Nonetheless, numerous elements have revealed that, on the contrary, the Campaign had a clear massified dimension, supported also by widely accessible purchasing conditions. The paper thus aims to expand the investigation of the publicity and commercializing and comprehend the coexistence of the massive and differentiate within the same propaganda. 

Metrics

Metrics Loading ...

References

A GAZETA ESPORTIVA. São Paulo, 9 mar. 1955a.

A GAZETA ESPORTIVA. São Paulo, 12 abr. 1955b.

A GAZETA ESPORTIVA. São Paulo, 16 abr. 1955c.

A GAZETA ESPORTIVA. São Paulo, 14 maio 1955d.

A GAZETA ESPORTIVA. São Paulo, 24 jun. 1955e.

A GAZETA ESPORTIVA. São Paulo, 5 fev. 1957a.

A GAZETA ESPORTIVA. São Paulo, 6 jun. 1957b.

A GAZETA ESPORTIVA. São Paulo, 29 out. 1958a.

A GAZETA ESPORTIVA. São Paulo, 12 nov. 1598b.

ADAMI, Antonio. Centenário de Osvaldo Moles. Revista Sonora, Campinas, v.4, n. 8, p. 1-9, 2013.

ANKAVA, Matan. Modernização não é Mole(s): rádio e produção cultural em São Paulo, 1937-1962. Dissertação (Mestrado em História) – Escola de Filosofia Letras e Ciências Humanas, Grarulhos, 2020.

ANTUNES, Jadir. A dialética do valor em O Capital de Karl Marx. Intuitio, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 184-198, 2012.

BARRETO, Ivan F. Tabaco: a construção das políticas de controle sobre seu consumo no Brasil. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 25, n. 3, Jul./Sep. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-59702018000400011

BORDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp; Porto Alegre: Zouk, 2007

BORDIEU, Pierre. As regras da arte. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

BORDIEU, Pierre. Capital simbólico e classes sociais. Revista Novos Estudos, São Paulo, n. 96, p. 105- 115, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-33002013000200008

BORDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2007

CAPELATO, Maria H. O Bravo Matutino: Imprensa e Ideologia no Jornal O Estado de São Paulo. São Paulo: Editora Alfa-Omega, 1980.

DECCA, Maria A.G de. Indústria, trabalho e cotidiano: Brasil - 1889 a 1930. São Paulo: Atual Editora, 1991.

DIÁRIO DA NOITE. São Paulo, 25 out. 1956a.

DIÁRIO DA NOITE. São Paulo, 26 out. 1956b.

DIÁRIO DA NOITE. São Paulo, 30 nov. 1596c.

DIÁRIO DA NOITE. São Paulo, 26 nov. 1958a.

DIÁRIO DA NOITE. São Paulo, 2 dez. 1958b.

DIEESE - DEPARTAMENTO INTERSINDICAL DE ESTATÍSTICA E ESTUDOS SOCIOECONÔMICOS. Anuário dos Trabalhadores, 2010-2011. São Paulo: DIEESE, 2011. Disponível em https://www.dieese.org.br/anuario/2011/ANUARIO_TRABALHADORES_2010_2011v.pdf. Acesso em: 31 maio 2021.

FOLHA DA NOITE. São Paulo, 17 fev. 1957.

FRANCO JÚNIOR, Hilário. A Dança dos deuses: futebol, sociedade, cultura. São Paulo: Companhia das Letras, 2007

HOLLANDA, Bernardo B. de; CHAIM, Aníbal M. Ordem e Progresso nas arquibancadas: o jornalismo esportivo e a gênese das torcidas uniformizadas de futebol durante o regime político do Estado Novo (1937-1945). Revista de História, São Paulo, n. 179, p. 1-27, 2020. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.2020.159924

IBGE. Anuário Estatístico do Brasil - 1960. Rio de Janeiro: IBGE, 1960.

McCANN, Bryan. Hello, Hello Brazil: popular music in the making of modern Brazil. Durham & London: Duke University Press, 2004. DOI: https://doi.org/10.1515/9780822385639

O ESTADO DE SÃO PAULO. São Paulo, 6 fev. 1959.

O ESTADO DE SÃO PAULO. São Paulo, 2 out. 1960.

PASSOS, Marta R.G. Povo, massa e multidões nos contratos de comunicação do jornal Última Hora. 2009. Tese (doutorado em Comunicação e Semiótica) – Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2009.

ROMERO, Mariza. Inúteis e perigosos: o "Diário da noite" e a representação das classes populares - São Paulo 1950-1960. 2009. Tese (Doutorado em História), Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2009.

SÃO PAULO F. C. C A paulistano. São Paulo: São Paulo Futebol Clube, [2021a]. http://www.saopaulofc.net/spfcpedia/a-historia-do-spfc/floresta. Acesso em: 31 maio 2021.

SÃO PAULO F. C. Ressurreição. São Paulo: São Paulo Futebol Clube, [2021b]. Disponível em: http://www.saopaulofc.net/spfcpedia/a-historia-do-spfc/reinicio. Acesso em: 31 maio 2021.

SERRA, Michael. A saga da construção do Morumbi. São Paulo F.C., São Paulo, 2 out. 2017. Disponível em: http://www.saopaulofc.net/noticias/noticias/morumbis/2017/10/2/a-saga-da-construcao-do-morumbi. Acesso em: 4 jan. 2021.

SILVA, Eliazar J. da. Concepções da atividade física: perspectivas para o fortalecimento da Nação. Estudos Ibero-Americanos, Porto Alegre, v. 33, n. 2, p. 172-187, 2007. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-864X.2007.2.2398

SOUZA, Ismara Izepe de. Os jornais O Estado de São Paulo e Folha de São Paulo diante da política externa independente (1961-1964). Monções: Revista de Relações Internacionais, Dourados, v. 7, n. 13, p. 366-395, set. 2018. DOI: https://doi.org/10.30612/rmufgd.v7i13.8730

STREAPCO, João Paulo França. Cego é Aquele que só Vê a Bola: o futebol paulistano e a formação de Corinthians, Palmeiras e São Paulo. São Paulo: Edusp, 2018.

STYCER, Mauricio. História do Lance! Projeto e prática do jornalismo esportivo. São Paulo: Alameda, 2009.

ÚLTIMA HORA. Rio de Janeiro, ed. 02482, 1960.

VALÉRIO, Danilo L.; ALMEIDA, Marco Antonio B. de. O estádio do morumbi: uma análise sobre este equipamento esportivo a partir das teorias sociais de capital e habitus de Pierre Bourdieu. Revista da ALESDE, Curitiba, v. 7, n. 2, p. 31-43, 2016.

WHITE, Cameron; OLIFFE, John L.; BOTTORFF, Joan L. From the Physician to the Marlboro Man: Masculinity, Health, and Cigarette Advertising in America, 1946–1964. Men and Masculinities, Thousand Oaks, v. 15, n. 5, p. 526–547, 2012. DOI: https://doi.org/10.1177/1097184X12461917

WILLIAMS, Raymond. Cultura e Materialismo. São Paulo: Editora Unesp, 2011.

ZEIN, Ruth V. A arquitetura da escola paulista brutalista, 1953-1973. 2005. Tese (Doutorado em arquitetura) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.

Published

2023-12-31

How to Cite

ANKAVA, M. A massified Olympus: the Sócio Olímpico advertising campaign and social dynamics in São Paulo of mid-20th century. Antíteses, [S. l.], v. 16, n. 32, p. 739–759, 2023. DOI: 10.5433/1984-3356.2023v16n32p739-759. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/47429. Acesso em: 17 may. 2024.