Social studies for children in a democracy: didactic prescriptions on History teaching under the American approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2018v11n22p593

Keywords:

History of history Teaching, History of education, Teacher training, School culture, Teaching prescriptions

Abstract

This paper aims to discuss the guidebook Social studies for children in a democracy, focusing not only on its content, but also on its materialness. It was written in 1956 by the professor of the UC Berkeley School of Education John U. Michaelis. In Brazil, Social Studies became a mandatory subject for primary and secondary school, and at university, in early 1967. In 1969, the Universidade de Caxias do Sul (UCS) started offering Social Studies as a new graduation course which relied on Michaelis’ guidebook as part of its bibliography. Said material is a guide for teachers to “improve children’s social education” and its main idea is that “the values and the democratic behavior must pervade all phases of the social studies program”. Goodson, Saviani and Bittencourt were taken as reference for this work, and so were materials related to the forthcoming 1969 social studies program at UCS. The purpose is to understand the guidebook beyond its written content, that is, to comprehend also the communication it enables by visual elements. That is therefore a way of considering the guidebook in addition to its pedagogic and didactic potential, and making it a dated and contextualized discourse about teaching and History.

Author Biographies

Elisiane da Silva Soares, Universidade de Caxias do Sul

Master's student in History at the Universidade de Caxias do Sul.

Eliana Rela, Universidade de Caxias Do Sul

PhD in Informatics in Education from the Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor at the Universidade de Caxias do Sul.

References

APPLE, Michael W. Ideologia e currículo. São Paulo: Editora Brasiliense, 1982.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Os confrontos de uma disciplina escolar: da história sagrada à história profana. Revista Brasileira de História. São Paulo, v.13, n. 25-26, p. 183- 221, set. 1992/ ago. 1993

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História, fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2008.

BOURDÉ, Guy e MARTIN, Hervé. As escolas históricas. Sintra: Publicações Europa-América.
1983.

FILIZOLA, Roberto. Didática da Geografia: proposições Metodológicas e conteúdos entrelaçados com a avaliação. Curitiba: Base Editorial, 2009.

FRANÇA, Aldaíres França. Propostas Curriculares para o ensino de Estudos Sociais: circulação e apropriação de representações de ensino de História e de aperfeiçoamento de professores (Espírito Santo, 1956 – 1976).. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2013. 294 f.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31. ed., São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GARCIA, Carlos Marcelo. Formação de professores: Para uma mudança educativa. Porto, Editora Porto, 1999.

GARCIA, Tânia Maria F. Braga; SCHMIDT, Maria Auxiliadora M. dos Santos. Discutindo o currículo “por dentro”: contribuições da pesquisa etnográfica. Educar, Curitiba, n. 17, p. 139-149. 2001.

GENETTE, Gérard. Paratextos editoriais. Cotia: Ateliê Editorial, 2009.

GOODSON, Ivor F. Currículo: teoria e história. 4.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence. A invenção das tradições. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1984.

MICHAELIS, John U. Estudos Sociais pra crianças numa democracia. 2 ed. Porto Alegre: Editora Globo, 1970.

NADAI, Elza. O ensino de história no Brasil: trajetória e perspectiva. Revista Brasileira de História. São Paulo, v.13, n. 25-26, p. 143-162, set. 1992/ago, 1993.

NASCIMENTO, Thiago Rodrigues; SANTOS, Beatris Boclin Marques. Estudos Sociais no Brasil: da intenção à obrigatoriedade (1930-1970). História e Perspectivas, Uberlândia (53): 145-178, jan./ jun. 2015.

PINA, Fabiana. Acordos MEC-Usaid: ações e reações (1966-1968). 2011. 187 f. Dissertação (Mestrado em História) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2011.

RAMIL, Chris de Azevedo. Do projeto à produção gráfica da coleção didática Tapete Verde (Editora Globo, década de 1970). IX ANPED SUL – Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul – Anais. Caxias do Sul: Universidade de Caxias do Sul, 2012.

REIS, José Carlos. As identidades do Brasil: de Varnhagen a FHC. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2007.

SAVIANI, Dermeval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 12. ed. rev.
Campinas: Autores Associados, 1996.

SAVIANI, Dermeval. Educação escolar, currículo e sociedade: o problema da Base Nacional Comum Curricular. Movimento Revista de Educação. Rio de Janeiro, ano 3, n. 4, p. 54-84, 2016.

TORRESINI, Elizabeth W. Rochadel. Livros, leituras e leitores: a Editora Globo de Porto Alegre. Biblos, Rio Grande, 10: 173-178, 1998.

XERRI, Eliana Gasparini. Da Universidade da Serra à Universidade de Caxias do Sul/RS (1950 - 2002): o pensar e o construir da universidade na serra gaúcha. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2012. 312 f.

Published

2019-01-30

How to Cite

SOARES, Elisiane da Silva; RELA, Eliana. Social studies for children in a democracy: didactic prescriptions on History teaching under the American approach. Antíteses, [S. l.], v. 11, n. 22, p. 593–612, 2019. DOI: 10.5433/1984-3356.2018v11n22p593. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/34751. Acesso em: 23 jul. 2024.