History, textbook, and teaching training: production, limits and possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2018v11n22p516

Keywords:

History, Textbook, Teaching training

Abstract

The present article proposes to make an analysis to broaden the discussions about the production process of the history textbook, the relations of the writing of this product with the science of reference and how these dimensions relate to the initial teacher training of teachers and History teachers. In this dimension, it problematizes the place of authorship attributed to the professional who writes the textual narrative and some limits that condition didactic writing. It also analyzes how historical science, as a place of teacher training, problematizes the textbook during the initial formation of teachers through the researches that I have been developing about the curricular matrices of undergraduate courses offered in the federal universities of the North and Northeast of Brazil. The results show that the curricular matrices have practically ignored the reflections on textbooks as the main tool of work of the history teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Erinaldo Vicente Cavalcanti, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Doctor in History from the Universidade Federal de Pernambuco. Professor at the Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará.

References

ABUD, Katia Maria. A história de cada dia: saber escolar e saber acadêmico na sala de aula. In: MONTEIRO, Ana Maria; GASPARELLO, Arlette Medeiros; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (org.). Ensino de História: sujeitos, saberes e práticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007. p. 107-117.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Currículo, território em disputa. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

BEZERRA, Holien Gonçalves. O PNLD de História: momentos iniciais. In: ROCHA, Helenice; REZNIK, Luis; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (org.). Livros didáticos de História: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: FGV, 2017. p. 67-82.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2009.

CAIMI, Flavia Eloisa. Historiografia do livro didático de História: o dito e o feito na última década (1999-2008). In: ANDRADE, João Maria Valença; STAMATTO, Maria Inês Sucupira (org.). História ensinada e escrita da História. Natal: Ed. UFRN, 2009. p. 151-161.

CAIMI, Flavia Eloisa. O livro didático de História e suas imperfeições: repercussões do PNLD após 20 anos. In: ROCHA, Helenice; REZNIK, Luis; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (org.). Livros didáticos de História: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: FGV, 2017. p. 33-54.

CASSIANO, Cristina de Figueiredo. Política e economia de mercado do livro didático no século XXI: globalização, tecnologia e capitalismo na educação básica nacional. In: ROCHA, Helenice; REZNIK, Luis; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (org.). Livros didáticos de História: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: FGV, 2017. p. 83-100.

CAVALCANTI, Erinaldo. A História e o ensino nas encruzilhadas do tempo: entre práticas e representações. In: CAVALCANTI, Erinaldo et al. (org.). História: demandas e desafios do tempo presente. Produção acadêmica, ensino de história e formação docente. São Luís: Editora da UFMA, 2018a. p. 20-48.

CAVALCANTI, Erinaldo. História, ensino de história e livro didático: a formação docente em debate. Saeculum: Revista de História, João Pessoa, n. 38, 2018b.

CAVALCANTI, Erinaldo. Livro didático: produção, possibilidades e desafios para o ensino de História. Revista História Hoje, São Paulo, v. 5, n. 9, p. 262-284, 2016.

FONSECA, Selva Guimarães. A formação de professores de História no Brasil: perspectivas desafiadoras de nosso tempo. In: ZAMBONI, Ernesta; FONSECA, Selva Guimarães (org.). Espaço de formação do professor de História. Campinas: Papirus, 2008.

MIRANDA, Sonia Regina; DE LUCA, Tania Regina. O livro didático de História hoje: um panorama a partir do PNLD. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 24, n. 48, p. 123-144, 2004.

MONTEIRO, Ana Maria; GABRIEL, Carmem Tereza. Currículo de História e narrativa: desafios epistemológicos e apostas políticas. In: MONTEIRO, Ana Maria et al. Pesquisa em ensino de História: entre desafios epistemológicos e apostas políticas. Rio de Janeiro: Mauad X: Faperj, 2014. p. 23-40.

MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; SILVA, Tomaz Tadeu da. Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 2000.

OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. O mundo da informação e os novos espaços para o ensino de História. In: OLIVEIRA, Margarida Dias de; CAINELLI, Marlene Rosa; OLIVEIRA, Almir Felix Batista de (org.). Ensino de História: múltiplos ensinos em múltiplos espaços. Natal: EdUFRN, 2008. p. 85-93.

OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. Uma profissional de história em gestão de política pública: como a memória construiu minha experiência no PNLD de 2004 a 2015. In: ROCHA, Helenice; REZNIK, Luis; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (org.). Livros didáticos de História: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: FGV, 2017. p. 55-65.

OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de; FREITAS, Itamar. Historiografia didática e repercussões estatais sobre conteúdos históricos em nível nacional (1031-2012). Revista Territórios & Fronteiras, Cuiabá, v. 6, n. 3, p. 6-18, dez. 2013.

RICCI, Claudia Sapag. Historiador e/ou professor de história: a formação nos cursos de graduação de História. Revista História Hoje, São Paulo, v. 4, n. 7, p. 107-135, 2015.

RÜSEN, Jörn. O livro didático ideal. In: SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel;

MARTINS, Estevão de Rezende (org.). Jörn Rüsen e o ensino de História. Curitiba: Ed. UFPR, 2011. p. 109-127.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Entrevista com a Dra Maria Auxiliadora Moreira dos Santos Schmidt para a revista Camine -bloco 1. São Paulo: Unesp, 2011. 1 vídeo (20 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=O9c9OjMzj18. Acesso em: 15 fev. 2015.

SILVA, Marcelo Soares Pereira da. O livro didático como política pública: perspectivas históricas. In: ROCHA, Helenice; REZNIK, Luis; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (org.). Livros didáticos de História: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: FGV, 2017. p. 101-120.

Published

2019-01-30

How to Cite

CAVALCANTI, Erinaldo Vicente. History, textbook, and teaching training: production, limits and possibilities. Antíteses, [S. l.], v. 11, n. 22, p. 516–532, 2019. DOI: 10.5433/1984-3356.2018v11n22p516. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/34621. Acesso em: 21 nov. 2024.