Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices

Authors

  • Lana Mara Castro Siman Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG https://orcid.org/0000-0002-8061-9924
  • Edson Nascimento Campos Universidade do Estado de Minas Gerais - UFMG
  • João Carlos de Andrade Universidade do Estado de Minas Gerais - UFMG

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2012v5n10p567

Keywords:

Museum, Memory, Historical education, Teaching history

Abstract

The article examines, from a game of voices, gestures and body movements during a tour of students from Educação de Jovens e Adultos (EJA) to Museu de Artes e Ofícios de Belo Horizonte, senses there statements about the past issues pertaining to the world of work in Brazil preindustrial. Aiming to problematize the relationship of memory and history in the perspective of history education, such utterances were verbal and nonverbal documentas through records film, sound and print. The dialogue between data and theoretical references allowed us to highlight both the value of the museum as a place of memory for history education, the challenges presented there for teaching in classrooms, in the moments before, during and after - visiting museums.

Author Biographies

Lana Mara Castro Siman, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

PhD in History Didactics from Université Laval, ULAVAL, Canada. Adjunct Professor at the Universidade do Estado de Minas Gerais.

Edson Nascimento Campos, Universidade do Estado de Minas Gerais - UFMG

Doctor in Education from the Universidade de São Paulo. Professor at the Universidade do Estado de Minas Gerais.

João Carlos de Andrade, Universidade do Estado de Minas Gerais - UFMG

Master in Education from the Universidade de Estado de Minas Gerais. History teacher in public schools in Belo Horizonte and Betim.

References

ALGRANTI, Leila Mezan. O feitor ausente. Petrópolis: Vozes, 1988.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1999.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas magia e técnica, arte e política. 7. ed. São Paulo: Brasiliense, 2008.

BORGES, Eliza Linhares. Memória e oralidade: o saber dos pequenos artífices. In: LOUREIRO, Helena Maria M.; FIGUEIREDO, Betânia G. (org.). Seminário de Ação educativa. Belo Horizonte: Mazza, 2007.

CERTEAU, Michel De. A invenção do cotidiano: as artes de fazer. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

CHAGAS, Mário de Souza. Casas e portas da memória e do patrimônio. Em Questão, Porto Alegre, v. 13, n. 2, p. 207-224, jul./dez. 2007.

CHAGAS, Mário de Souza. Há uma gota de sangue em cada museu: a ótica museológica de Mário de Andrade. Chapecó: Argos, 2006.

CHAGAS, Mário de Souza. Memória e poder: dois movimentos. Cadernos de Sociomuseologia, Lisboa, v. 19, n. 19, p. 43-81, 2002.

CHARTIER, Anne-Marie. Fazeres ordinários da classe: uma aposta para a pesquisa e para a formação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 26, n. 2, p. 157-168, 2000.

ECO, Umberto. Obra aberta: forma e indeterminação nas poéticas contemporâneas. São Paulo: Perspectiva, 2005.

FENELON, Déa. Memórias profissionais. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 47, p. 241-270, jun. 2008.

FERNANDES, Antonia Terra de Calazans. Artesãos em São Paulo. História & Ensino, Londrina, v. 7, p. 47-60, 2001.

LARA, Sílvia Hunold. Campos da violência. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

MATOSO, Kátia. Ser escravo no Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1982.

MENESES, Ulpiano T. Bezerra. A exposição museológica e o conhecimento histórico. In: FIGUEIREDO, Betânia G.; VIDAL, Diana G. (org.). Museus: dos gabinetes de curiosidades à museologia moderna. Belo Horizonte: Argmentvum, 2005. p. 15-84.

MUSEU DE ARTES E OFÍCIOS. Trilhas e Trilhos: a proposta do setor educativo do MAO. Disponível em: http://www.mao.org.br/educativo/edu_default.as. Acesso em: 10 abr. 2011.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, São Paulo, n. 10, p. 7-28, 1993.

PAIVA, Eduardo França. Escravidão e universo cultural na colônia: Minas Gerais, 1716-1789. Belo Horizonte: EDUFMG, 2001.

PAIVA, Eduardo França. Escravos e libertos nas Minas Gerais do século XIX: estratégias de resistência através dos testamentos. São Paulo: Annablume, 1995.

PEREIRA, Júnia S.; SIMAN, Lana Mara C. Andarilhagens em chão de ladrilhos. In: FONSECA, Selva Guimarães. Ensinar e aprender história: formação, saberes e práticas educativas. Campinas: Alínea, 2009. p. 277-295.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. S. Ressentimento e ufanismo: sensibilidade do sul profundo. In: BRESCAINI, Maria Stella M.; NAXARA, Márcia Regina C. (org.). Memória (res) sentimento: indagações sobre uma questão do sensível. Campinas: Unicamp, 2001. p. 223-238.

RAMOS, Francisco R. L. A danação do objeto: o museu no ensino de História. Chapecó: Argos, 2008.

REIS, João José; SILVA, Eduardo. Negociação e conflito: a resistência negra no Brasil escravista. São Paulo: Cia. da Letras, 1989.

RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. Campinas: UNICAMP, 2007.

RÜSEN, Jörn. Como dar sentido ao passado: questões relevantes de meta-história. História e historiografia, Rio de Janeiro, n. 2, p. 163-209, mar. 2009.

RÜSEN, Jörn. História viva: teoria da história III: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: UNB, 2007.

SILVA, Rogério Chaves. Método e sentido: a pesquisa e a historiografia na teoria de RÜSEN, Jörn. Fronteiras: Revista Catarinense de História, Florianópolis, n. 17, p. 33-55, 2009.

SIMAN, Lana M. de C. Práticas culturais e práticas escolares: aproximações e especificidades no ensino de História. História & Ensino, Londrina, v. 9, p. 185-203, 2003.

SLENES, Robert. Na senzala, uma flor: esperanças e recordações da família escrava – Brasil, Sudeste, século XIX. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.

Published

2013-03-15

How to Cite

SIMAN, Lana Mara Castro; CAMPOS, Edson Nascimento; ANDRADE, João Carlos de. Senses of the past in the museum: concordance and dissonance of voices. Antíteses, [S. l.], v. 5, n. 10, p. 567–587, 2013. DOI: 10.5433/1984-3356.2012v5n10p567. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13332. Acesso em: 22 jul. 2024.