The curriculum for the teaching of history: between training, the prescribed and the practiced

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2012v5n10p613

Keywords:

Curriculum, History teaching, Teacher education, School quotidian, PIBID

Abstract

This article analyzes the relations between the curriculum of the initial formation for history teaching and the school curriculum for the teaching of this discipline. It has been assumed that the initial formation have decisive influence in the analyses that the undergraduates and entrants in the mastership makes about the school curriculum, and that such analyses no it restricts unto prescript. Initially, we present our considerations about the trajectory of current curriculum requirements for the teaching of history. After that, we raise data about as the initial formation curriculum is incorporated by undergraduates who act in public schools, and in that measure such formation interferes in the analysis and intervention that they makes in school curriculum. The data presented are tied to pedagogic and didactic interventions executed for undergraduates of the PIBID – Purse Institucional Program of the Introduction to teaching. Its possible verify that the undergraduates in action in the schools get identify how their theoretical formation enables the analyse and the intervention in the curriculum practice of the schools. The analysis of the school curriculum enables a distanced and qualitative reading of the initial formation, it allows the proposition of changes in both curriculum structures.

Author Biography

Olavo Pereira Soares, Universidade Federal de Alfenas - UNIFAL

Doctor in Education from the University of São Paulo. Professor at the Federal University of Alfenas.

References

BARRETO, Elba Siqueira de Sá. Tendências recentes do currículo no ensino fundamental no Brasil. In: BARRETO, Elba Siqueira de Sá. (org.). Os currículos do ensino fundamental para as escolas brasileiras. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2000. p. 5-42.

BITTENCOURT, Circe. Livros didáticos entre textos e imagens. In: BITTENCOURT, Circe. O saber histórico na sala de aula. 9. ed. São Paulo: Contexto, 2004. p. 69-90.

BRASIL. MEC. Secretaria Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais (1ª a 4ª séries) - História. Brasília, 1997.

BRASIL. MEC. Secretaria Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais (5ª a 8ª séries) - História. Brasília, 1998.

CARVALHO, José Sergio. A teoria na prática é outra? Considerações sobre as relações entre teoria e prática em discursos educacionais. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 47, p. 307-322, 2011.

DUARTE, Newton. Vigotski e o “aprender a aprender”: críticas às apropriações neoliberais e pós-modernas da teoria vigotskiana. 2. ed. São Paulo: Autores Associados, 2001.

FONSECA, Selva Guimarães. Caminhos da história ensinada. 7. ed. Campinas: Papirus, 2003.

FONSECA, Thais Nivia de Lima e. História e ensino de história. 2. ed. Belo Horizonte: Autentica, 2004.

FRANCO, Maria Amélia. Pedagogia da pesquisa-ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 483-502, 2005.

GOODSON, Ivor. Currículo, narrativa e o futuro social. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 35, p. 3241-3252, 2007.

GOODSON, Ivor. Currículo: teoria e história. 8. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

MINAS GERAIS. Secretaria do Estado de Educação de Minas Gerais. Conteúdos básicos comuns: história, ensinos fundamental e médio. Disponível em: http://crv.educacao.mg.gov.br/sistema_crv/banco_objetos_crv/%7B80A9F6A7-110D-42C2-ACB1-A52372D19CB6%7D_LIVRO%20DE%20HISTORIA.pdf. Acesso em: 21 mar. 2011.

OLIVEIRA, Margarida; FREITAS, Itamar. Currículos de história e expectativas de aprendizagem para os anos finais do ensino fundamental no Brasil (2007-2012). Revista História Hoje, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 269-304, 2012.

OLIVEIRA, Marta Kohl. Organização conceitual e escolarização. In: OLIVEIRA, Marta Kohl; OLIVEIRA, Marcos Barbosa (org.). Investigações cognitivas: conceitos, linguagem e cultura. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999. p. 81-99.

OLIVEIRA, Sandra Regina Perreira. O tempo, a criança e o ensino de história. In: ZAMBONI,Ernesta; DE ROSSI, Vera Lúcia (org.). Quanto tempo o tempo tem! Campinas: Alínea, 2003. p. 145-172.

PACHECO, Ricardo de Aguiar. Os saberes da história: elementos para um currículo escolar contemporâneo. Antíteses, Londrina, v. 3, n. 6, p. 759-776, 2010.

PENTEADO, Heloisa Dupa. A relação docência/ciência sob a perspectiva da pesquisa-ação. In: GARRIDO, Elsa; PENTEADO, Heloisa Dupas (org.). Pesquisa-ensino: a comunicação escolar na formação do professor. São Paulo: Paulinas, 2010. p. 21-31.

PIAGET, Jean. Psicologia da criança e ensino de história. In: PARRAT-DAYAN, Silvia; PIAGET, Jean; TRYPHON, Anastasia (org.). Sobre a pedagogia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1998. p. 89-95.

REIS, Carlos Eduardo. História social e ensino. Chapecó: Argos, 2001.

SFORNI, Marta Sueli de Faria. Aprendizagem conceitual e organização do ensino: contribuições da teoria da atividade. Araraquara: Junqueira e Marin, 2004.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. Obras escogidas IV. 2. ed. Visor: Madrid, 2006.

YOUNG, Michael. O futuro da educação em uma sociedade do conhecimento: o argumento radical em defesa de um currículo centrado em disciplinas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 48, p. 21-32, 2011.

Published

2013-03-15

How to Cite

SOARES, Olavo Pereira. The curriculum for the teaching of history: between training, the prescribed and the practiced. Antíteses, [S. l.], v. 5, n. 10, p. 613–634, 2013. DOI: 10.5433/1984-3356.2012v5n10p613. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13319. Acesso em: 4 jul. 2024.