History teaching in the early years: the configuration of repetition

Authors

  • Kátia Maria Abud Universidade de São Paulo - USP

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2012v5n10p555

Keywords:

History teaching, Teaching methodology, Curriculum proposals

Abstract

The text discusses some issues in History teaching in the early years and aims at demonstrating that some concepts and conceptions that still remain in curricula and school curricula since XX century. With information taken from reports and projects made by interns of History Teaching Methodology, the construction of projects and History teaching planning, made by the teachers was analysed in the early years. An attempt was made to stablish which themes and concepts are valued for the discipline and how they are developed in the classroom.

Author Biography

Kátia Maria Abud, Universidade de São Paulo - USP

PhD in Social History from the Universidade de São Paulo. Professor at the Universidade de São Paulo.

References

COOPER, Hilary. Didáctica de la historia en la educación infantil y primaria. Madri: Morata, 2002.

CUESTA FERNANDEZ, Raimundo Cuesta. Clio en las aulas: la enseñanza de la historia en España entre reformas, ilusiones y rutinas. Madrid: Akal, 1998.

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra: 1967.

LEE, Peter. Por que aprender história? Educar em Revista, Curitiba, n. 42, out./dez. 2011.

PEREYRA, Carlos. História, para quê? In: (org.). História para que? 5. ed. México: Siglo Veinteuno, 1984.

PLUCKROSE, Henry. Enseñanza y aprendizaje de la historia. Madri: Morata, 1993.

RÜSEN, Jörn. Aprendizagem histórica: fundamentos e paradigmas. Curitiba: W. A., 2012.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação. Currículo do Estado de São Paulo: linguagens, códigos e suas tecnologias. São Paulo, 2010.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação. Guias curriculares para o ensino de primeiro grau. São Paulo: CERHUPE, 1975.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos. A cultura como referência para investigação sobre consciência histórica: diálogos entre Paulo Freire e Jörn Rüsen. In: BARCA, Isabel (org.). Educação e consciência histórica na era da globalização. Braga: Universidade do Minho, 2011. p. 24-40.

TOPOLSKI, Jerzy. Structure des mythes historiques: historiographie, conscience historique, mémoire. In: MONIOT, Henri; SERWANSKI, Maciej. L’histoire en partage 1: le récit du vrai. Paris: Nathan: 1994. p. 71-81.

TREPAT, Cristòfol A.; GOMES, Pilar. El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales. 4. ed. Barcelona: Graó, 2002.

ZELMANOVICH, Perla. Seleccionar contenidos para el primer ciclo: un falso dilema: ?cercanía o lejanía? In: AISENBERG, Beatriz; ALDEROQUY, Silvia. Didáctica de las ciencias sociales II: teorias com prácticas. Buenos Aires: Paidós, 1998. p. 19-42.

Published

2013-03-15

How to Cite

ABUD, Kátia Maria. History teaching in the early years: the configuration of repetition. Antíteses, [S. l.], v. 5, n. 10, p. 555–565, 2013. DOI: 10.5433/1984-3356.2012v5n10p555. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/14505. Acesso em: 4 jul. 2024.