History teaching in the early years: the configuration of repetition
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-3356.2012v5n10p555Keywords:
History teaching, Teaching methodology, Curriculum proposalsAbstract
The text discusses some issues in History teaching in the early years and aims at demonstrating that some concepts and conceptions that still remain in curricula and school curricula since XX century. With information taken from reports and projects made by interns of History Teaching Methodology, the construction of projects and History teaching planning, made by the teachers was analysed in the early years. An attempt was made to stablish which themes and concepts are valued for the discipline and how they are developed in the classroom.Downloads
Download data is not yet available.
References
COOPER, Hilary. Didáctica de la historia en la educación infantil y primaria. Madri: Morata, 2002.
CUESTA FERNANDEZ, Raimundo Cuesta. Clio en las aulas: la enseñanza de la historia en España entre reformas, ilusiones y rutinas. Madrid: Akal, 1998.
FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra: 1967.
LEE, Peter. Por que aprender história? Educar em Revista, Curitiba, n. 42, out./dez. 2011.
PEREYRA, Carlos. História, para quê? In: (org.). História para que? 5. ed. México: Siglo Veinteuno, 1984.
PLUCKROSE, Henry. Enseñanza y aprendizaje de la historia. Madri: Morata, 1993.
RÜSEN, Jörn. Aprendizagem histórica: fundamentos e paradigmas. Curitiba: W. A., 2012.
SÃO PAULO. Secretaria da Educação. Currículo do Estado de São Paulo: linguagens, códigos e suas tecnologias. São Paulo, 2010.
SÃO PAULO. Secretaria da Educação. Guias curriculares para o ensino de primeiro grau. São Paulo: CERHUPE, 1975.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos. A cultura como referência para investigação sobre consciência histórica: diálogos entre Paulo Freire e Jörn Rüsen. In: BARCA, Isabel (org.). Educação e consciência histórica na era da globalização. Braga: Universidade do Minho, 2011. p. 24-40.
TOPOLSKI, Jerzy. Structure des mythes historiques: historiographie, conscience historique, mémoire. In: MONIOT, Henri; SERWANSKI, Maciej. L’histoire en partage 1: le récit du vrai. Paris: Nathan: 1994. p. 71-81.
TREPAT, Cristòfol A.; GOMES, Pilar. El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales. 4. ed. Barcelona: Graó, 2002.
ZELMANOVICH, Perla. Seleccionar contenidos para el primer ciclo: un falso dilema: ?cercanía o lejanía? In: AISENBERG, Beatriz; ALDEROQUY, Silvia. Didáctica de las ciencias sociales II: teorias com prácticas. Buenos Aires: Paidós, 1998. p. 19-42.
CUESTA FERNANDEZ, Raimundo Cuesta. Clio en las aulas: la enseñanza de la historia en España entre reformas, ilusiones y rutinas. Madrid: Akal, 1998.
FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra: 1967.
LEE, Peter. Por que aprender história? Educar em Revista, Curitiba, n. 42, out./dez. 2011.
PEREYRA, Carlos. História, para quê? In: (org.). História para que? 5. ed. México: Siglo Veinteuno, 1984.
PLUCKROSE, Henry. Enseñanza y aprendizaje de la historia. Madri: Morata, 1993.
RÜSEN, Jörn. Aprendizagem histórica: fundamentos e paradigmas. Curitiba: W. A., 2012.
SÃO PAULO. Secretaria da Educação. Currículo do Estado de São Paulo: linguagens, códigos e suas tecnologias. São Paulo, 2010.
SÃO PAULO. Secretaria da Educação. Guias curriculares para o ensino de primeiro grau. São Paulo: CERHUPE, 1975.
SCHMIDT, Maria Auxiliadora Moreira dos Santos. A cultura como referência para investigação sobre consciência histórica: diálogos entre Paulo Freire e Jörn Rüsen. In: BARCA, Isabel (org.). Educação e consciência histórica na era da globalização. Braga: Universidade do Minho, 2011. p. 24-40.
TOPOLSKI, Jerzy. Structure des mythes historiques: historiographie, conscience historique, mémoire. In: MONIOT, Henri; SERWANSKI, Maciej. L’histoire en partage 1: le récit du vrai. Paris: Nathan: 1994. p. 71-81.
TREPAT, Cristòfol A.; GOMES, Pilar. El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales. 4. ed. Barcelona: Graó, 2002.
ZELMANOVICH, Perla. Seleccionar contenidos para el primer ciclo: un falso dilema: ?cercanía o lejanía? In: AISENBERG, Beatriz; ALDEROQUY, Silvia. Didáctica de las ciencias sociales II: teorias com prácticas. Buenos Aires: Paidós, 1998. p. 19-42.
Downloads
Published
2013-03-15
How to Cite
ABUD, Kátia Maria. History teaching in the early years: the configuration of repetition. Antíteses, [S. l.], v. 5, n. 10, p. 555–565, 2013. DOI: 10.5433/1984-3356.2012v5n10p555. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/14505. Acesso em: 5 jan. 2025.
Issue
Section
Dossier