Reflections on geographic teaching in a fronteira school, the case of Tabatinga-Amazonas

Authors

  • Rita Dácio Falcão Universidade do Estado do Amazonas image/svg+xml https://orcid.org/0009-0009-8000-1989
  • Karinne Falcão Araújo Faculdade do Amazonas-IAES
  • Felipe Max Thibes Matos Universidade do Estado do Amazonas-UEA
  • Rayssa Falcão Neves
  • Odilon Souza dos Santos Instituto Federal do Amazonas image/svg+xml
  • Iatiçara Oliveira da Silva State University of Campinas (UNICAMP) image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5433/got.2024.v10.49775

Keywords:

school Geography, border, borders relations

Abstract

The text “Reflections on geographic teaching in border schools, the case of Tabatinga-Amazonas” seeks to identify, within the border specificities, what is the current mission of Geography taught in schools and how it reflects as a border. We know that educational policies influence the economic, social and political contexts of countries, this arousing the interests of dominant groups in selecting, organizing and guiding the population's cognitive and cultural content. Geography as a science and school subject has been consolidating itself and highlighting its importance in the life and history of countries. Schools have a strong influence on the ideological formation and way of life of citizens and this awakens us to question the extent to which school Geography is developed and applied on the border sides, the extent to which it influences cross-border relations, the extent to which it is imbued in dominant ideology of the State. To better understand the process, we sought out some theorists who discuss the topic, as well as observation of teaching practice, and as a result we highlighted the importance of teacher commitment in relation to teaching, as well as the encouragement and support of the school community and the State to that teaching in schools has meaning in the lives of each student.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rita Dácio Falcão, Universidade do Estado do Amazonas

Professora assistente da Universidade do Estado do Amazonas. Área de atuacao: Geografia.

Felipe Max Thibes Matos, Universidade do Estado do Amazonas-UEA

Graduando da Universidade do Estado do Amazonas-UEA

Odilon Souza dos Santos, Instituto Federal do Amazonas

.

Iatiçara Oliveira da Silva, State University of Campinas (UNICAMP)

.

References

ATAIDE, Luiz. Tabatinga, Crônicas Fronteiriças. Bogotá (Colômbia). Editora Gente Nueva, 2015.

ATAIDE, Luiz. Tabatinga, sua história – No contexto do Alto Solimões e da Região Tri-Fronteiriça. Bogotá (Colômbia). Editora Gente Nueva, 2022.

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. In: Teoria & Educação. Porto Alegre, 1990.

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre Christian Laval. Folha de São Paulo, São Paulo, 24 de junho de 2003.

COSTELLA, RoselaneZordan; SCHAFFER, Neiva Otero. A Geografia em projetos curriculares: ler o lugar e compreender o mundo. Erechin: Edelbra, 2012.

DUARTE, Sérgio Guerra. Dicionário brasileiro de educação. Rio de Janeiro: Antares/Nobel, 1986.

FORQUIN, J. C. Escola e Cultura – as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

HEERDT, Mauri Luiz. Pensando para viver alguns caminhos da Filosofia. 5ª ed. Florianópolis—C: Sophos, 2005.

IBGE. Cidades. Disponível em: . Acesso em: 07 de agosto. 2023.

JÚNIOR, José Alves de Souza. Negros da terra e/ou negros da Guiné: trabalho, resistência e repressão na região do Grão-Pará no período do Diretório. In: Afro-Ásia, 48 (2013), 173-211.

LACOSTE, Y. S. A Geografia Serve, Antes de Mais Nada, para Fazer a Guerra. Lisboa: Iniciativas Editoriais, 1988.

LIBÂNEO, José C. “Fundamentos teóricos e práticos do trabalho docente – estudo introdutório sobre pedagogia e didática”, tese de doutorado. São Paulo: PUC-SP, 1990.

MACHADO, L. O. Estados, territorialidades, redes. Cidades gêmeas na zona de fronteira sul-americana, In: Conhecimentos em chamas. Globalização e território na América Latina. Maria Laura Silveira (Org,). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.

NIMUENDAJÚ, Curt. Os índios Tukuna (1929). In: Textos indigenistas. São Paulo: Loyola, 1982. p. 192-208.

OLIVEIRA, João Pacheco de. Ação indigenista e utopia milenarista: as múltiplas faces de um processo de territorialização entre os Ticuna. In: ALBERT, Bruce; RAMOS, Alcida Rita (Orgs.). Pacificando o branco: cosmologias do contato no Norte-Amazônico. São Paulo: Unesp, 2002. p. 277-310.

SANTOS, L.L. de C. P. História das disciplinas escolares: perspectivas de análises. Teoria e Educação. Porto Alegre, 1990.

VESENTINI, J. W. Para uma Geografia Crítica na Escola. São Paulo: Editora do Autor, 2008.

Published

2024-06-12

How to Cite

Dácio Falcão, R., Falcão Araújo, K., Thibes Matos, F. M., Falcão Neves, R., Souza dos Santos, O., & Oliveira da Silva, I. (2024). Reflections on geographic teaching in a fronteira school, the case of Tabatinga-Amazonas. Geographia Opportuno Tempore, 10(1), e49775. https://doi.org/10.5433/got.2024.v10.49775