Reflections on geographic teaching in a fronteira school, the case of Tabatinga-Amazonas
DOI:
https://doi.org/10.5433/got.2024.v10.49775Keywords:
school Geography, border, borders relationsAbstract
The text “Reflections on geographic teaching in border schools, the case of Tabatinga-Amazonas” seeks to identify, within the border specificities, what is the current mission of Geography taught in schools and how it reflects as a border. We know that educational policies influence the economic, social and political contexts of countries, this arousing the interests of dominant groups in selecting, organizing and guiding the population's cognitive and cultural content. Geography as a science and school subject has been consolidating itself and highlighting its importance in the life and history of countries. Schools have a strong influence on the ideological formation and way of life of citizens and this awakens us to question the extent to which school Geography is developed and applied on the border sides, the extent to which it influences cross-border relations, the extent to which it is imbued in dominant ideology of the State. To better understand the process, we sought out some theorists who discuss the topic, as well as observation of teaching practice, and as a result we highlighted the importance of teacher commitment in relation to teaching, as well as the encouragement and support of the school community and the State to that teaching in schools has meaning in the lives of each student.
Downloads
References
ATAIDE, Luiz. Tabatinga, Crônicas Fronteiriças. Bogotá (Colômbia). Editora Gente Nueva, 2015.
ATAIDE, Luiz. Tabatinga, sua história – No contexto do Alto Solimões e da Região Tri-Fronteiriça. Bogotá (Colômbia). Editora Gente Nueva, 2022.
CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. In: Teoria & Educação. Porto Alegre, 1990.
CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre Christian Laval. Folha de São Paulo, São Paulo, 24 de junho de 2003.
COSTELLA, RoselaneZordan; SCHAFFER, Neiva Otero. A Geografia em projetos curriculares: ler o lugar e compreender o mundo. Erechin: Edelbra, 2012.
DUARTE, Sérgio Guerra. Dicionário brasileiro de educação. Rio de Janeiro: Antares/Nobel, 1986.
FORQUIN, J. C. Escola e Cultura – as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
HEERDT, Mauri Luiz. Pensando para viver alguns caminhos da Filosofia. 5ª ed. Florianópolis—C: Sophos, 2005.
IBGE. Cidades. Disponível em: . Acesso em: 07 de agosto. 2023.
JÚNIOR, José Alves de Souza. Negros da terra e/ou negros da Guiné: trabalho, resistência e repressão na região do Grão-Pará no período do Diretório. In: Afro-Ásia, 48 (2013), 173-211.
LACOSTE, Y. S. A Geografia Serve, Antes de Mais Nada, para Fazer a Guerra. Lisboa: Iniciativas Editoriais, 1988.
LIBÂNEO, José C. “Fundamentos teóricos e práticos do trabalho docente – estudo introdutório sobre pedagogia e didática”, tese de doutorado. São Paulo: PUC-SP, 1990.
MACHADO, L. O. Estados, territorialidades, redes. Cidades gêmeas na zona de fronteira sul-americana, In: Conhecimentos em chamas. Globalização e território na América Latina. Maria Laura Silveira (Org,). Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
NIMUENDAJÚ, Curt. Os índios Tukuna (1929). In: Textos indigenistas. São Paulo: Loyola, 1982. p. 192-208.
OLIVEIRA, João Pacheco de. Ação indigenista e utopia milenarista: as múltiplas faces de um processo de territorialização entre os Ticuna. In: ALBERT, Bruce; RAMOS, Alcida Rita (Orgs.). Pacificando o branco: cosmologias do contato no Norte-Amazônico. São Paulo: Unesp, 2002. p. 277-310.
SANTOS, L.L. de C. P. História das disciplinas escolares: perspectivas de análises. Teoria e Educação. Porto Alegre, 1990.
VESENTINI, J. W. Para uma Geografia Crítica na Escola. São Paulo: Editora do Autor, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rita Dácio Falcão, Karinne Falcão Araújo, Felipe Max Thibes Matos, Rayssa Falcão Neves, Odilon Souza dos Santos, Iatiçara Oliveira da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre)
- Os autores cedem à Geographia Opprrtuno Tempore, direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Atribuição-NãoComercial-
CompartilhaIgual 4.0 Internacional. Esta licença permite que terceiros façam download e compartilhem os trabalhos em qualquer meio ou formato, desde que atribuam o devido crédito de autoria, mas sem que possam alterá-los de nenhuma forma ou utilizá-los para fins comerciais. Se você remixar, transformar ou desenvolver o material, não poderá distribuir o material modificado