THE DEBATE AS AN ACTIVE METHODOLOGY IN EMERGENCY REMOTE EDUCATION (ERE) IN THE SCHOOL SUBJECT OF GEOGRAPHY MEDIATED BY PIBID-GEO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/got.2024.v10.49740

Keywords:

Geography Teaching, Emergency Remote Teaching (ERT), Debate

Abstract

This research aims to demonstrate how the active methodology can be a possible path for the development of school practices that can yield good results, especially in a pandemic period, in which it was necessary to reframe the forms of interaction. The work was carried out in a school in the city of Londrina, in the state of Paraná, with the ninth-grade class of regular elementary education, by students who are part of the Institutional Project of Scholarships for Initiation to Teaching in Geography by the Universidade Estadual de Londrina (PIBID-GEO-UEL). The proposal was to use the debate as a tool to develop critical thinking and protagonism in learning. In this way, the professor Cláudio Francisco Galdino, accompanied by PIBID-GEO-UEL applied the debate on the economic models of capitalism and socialism as work to be developed by his students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabio Cassimiro Calzavara, Londrina State University

Licenciado em Geografia e Acadêmico do Bacharel em Geografia pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).

Maria Eduarda Silva Cordeiro, Londrina State University

Acadêmica de Educação Física e Ex-Aluna da Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).

Ricardo Lopes Fonseca, Londrina State University

Doutor em Geografia pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professor Adjunto do Departamento de Geografia e Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPEdu) da Universidade Estadual de Londrina (UEL).

References

BARBOSA, Sebastião Cláudio. Interdisciplinaridade na escola: conceituação e exercícios a partir de oficinas. 1ªed. Editora UFG. 2006

BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011. DOI: https://doi.org/10.5433/1679-0359.2011v32n1p25

CARVALHO, Fernanda Antoniolo Hammes de. Isolamento social, autorreorganização e estilos emocionais de cada um em tempos pandemia COVID-19. 1º REFLETE IFRS Textos selecionados, p. 35-41.

CUNHA, Gilza Iale Camelo da et al. Metodologias Ativas no Processo de Ensino Aprendizagem: proposta metodológica para disciplina gestão de pessoas. In: SILVA, Andreza Regina Lopes da; BIEGING, Patricia; BUSARELLO, Raul Inácio (org.). Metodologia Ativa na Educação. São Paulo, Sp: Pimenta Cultural, 2017. p. 47-67.

FREIRE, Paulo. (1998). Pedagogia do Oprimido. 25 ª ed. (1ª edición: 1970). Rio de Janeiro: Paz e Terra.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: A educação como prática da liberdade. 2ª ed. WMF, 2017.

FONSECA, Ricardo Lopes. As metodologias ativas presentes na formação inicial do professor de Geografia: um relato de experiência com base no Júri Simulado. Terra Livre, v. 2, n. 53, p. 349-367, 2020 DOI: https://doi.org/10.62516/terra_livre.2019.1644

MATIAS-PEREIRA, José. Administração pública comparada: uma avaliação das reformas administrativas do Brasil, EUA e União Européia. Revista de Administração Pública, v. 42, n. 1, p. 61-82, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-76122008000100004

MORÁN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. Coleção mídias contemporâneas. Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens, v. 2, n. 1, p. 15-33, 2015.

MOREIRA, José António; SCHLEMMER, Eliane. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista uFG, v. 20, 2020. DOI: https://doi.org/10.5216/revufg.v20.63438

PARANÁ. Resolução SEED nº 1.016 - 03/04/2020 - Regime especial - aulas não presenciais. Estabelece em regime especial as atividades escolares na forma de aulas não presenciais, em decorrência da pandemia causada pelo COVID-19. [Republicação - versão final]. Publicado no Diário Oficial nº. 10665 de 8 de abril de 2020. Curitiba: SEED, 2020d.

PARANÁ. Resolução SEED nº 673 - 09/02/2021 - Estabelece as atividades escolares na forma presencial e não presencial síncrona para o ano letivo de 2021. [Republicação - versão final]. Publicado no Diário Oficial nº. 10869 de 9 de fevereiro de 2021. Curitiba: SEED, 2021.

RUTHES, Ricardo. A construção do debate em sala de aula. 2019. 196 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Filosofia, Departamento de Filosofia, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2019.

TUAN, YI-FU. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: DIFEL, 1983.

Published

2024-08-15

How to Cite

Cassimiro Calzavara, F., Silva Cordeiro, M. E., & Lopes Fonseca, R. (2024). THE DEBATE AS AN ACTIVE METHODOLOGY IN EMERGENCY REMOTE EDUCATION (ERE) IN THE SCHOOL SUBJECT OF GEOGRAPHY MEDIATED BY PIBID-GEO. Geographia Opportuno Tempore, 10(1), e49740. https://doi.org/10.5433/got.2024.v10.49740

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.