Adaptation and grotesque in O crime do padre amaro: Eça de Queirós and Paula Rêgo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2022v41p7

Keywords:

Adaptation, Grotesque, Paula Rêgo, Eça de Queirós

Abstract

This article compares the configurations and reconfigurations of the grotesque in the work O crime do Padre Amaro, by Eça de Queirós, and in the adaptation the plastic artist Paula Rêgo makes in a homonymous series of sixteen paintings. Based on Linda Hutcheon and Robert Stam’s reflections on A Theory of Adaptation, we compare the works of Eça de Queirós and Paula Rêgo. In the book, the comparison is established based on the descriptions of some characters in grotesque perspective, while on the screens the interpretation takes place based on an expansion of some grotesque themes developed by the author, in addition to an adaptation to the context of production of these works in contemporary times. The comparative perspective is that of the grotesque, whether through the interpretation of colors, the corporeality of the characters and even the background of the canvases. The work is based on the grotesque theories developed by M. Bakhtin and W. Kayser, without disregarding Linda Hutcheon’s reflections on parody. Reading from the theory of adaptation and the grotesque in the works enables an enrichment of both works, whether in their specific, synchronic sociocultural contexts, or in a broader, diachronic cultural panorama.

Author Biography

Rogério Caetano de Almeida, Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR

Ph.D. in Portuguese Literature from Universidade de São Paulo - USP, Professor at Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR/Curitiba

References

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Trad. Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 1999.

BERGSON, Henri. O riso: Ensaio sobre a significação da comicidade. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

CASA DAS HISTÓRIAS PAULA RÊGO. Disponível em: http://www.casadashistoriaspaularego.com/pt/.

BORGES, Jorge Luís. Esse ofício do verso. Trad. José Marcos Macedo. Calin-Andrei Mihailescu, org. São Paulo: Cia das Letras, 2000.

FERREIRA, Emília. As Avestruzes bailarinas de Paula Rêgo ou a queda de Ícaro. A Dança e a Música nas Artes Plásticas do Século XX. Margarida Acciaiuoli & Paulo Ferreira de Castro, coords. Lisboa: Edições Colibri, IHA/Estudos de Arte Contemporânea, 2012.

HUGO, Victor. Do grotesco e do sublime: prefácio de Cromwell. Trad. Célia Berretini. São Paulo: Perspectiva, 2007.

HUTCHEON, Linda. Uma teoria da adaptação. 2. ed. Trad. André Cechinel. Florianópolis: Editora da UFSC, 2011.

KAYSER, Wolfgang. O grotesco: configuração na pintura e na literatura. Trad. Jacó Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2013.

LIMA, Isabel Pires de. Eça, o realismo e a pintura: “uma prosa como ainda não há”. Metamorfoses, Rio de Janeiro, v. 13, n. 1, p. 34-48, 2015. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/metamorfoses/article/view/5073.

LIMA, Isabel Pires de. Ser fêmea: duplicidade identitária em O crime do Padre Amaro, de Paula Rêgo. Cadernos de Literatura Comparada, Porto, n. 3-4, p. 107–143, 2005. Disponível em: https://ilc-cadernos.com/index.php/cadernos/article/view/60.

QUEIRÓS, Eça de. O crime do Padre Amaro. 10. ed. São Paulo: Ática, 1997.

RÊGO, Paula. O Crime do Padre Amaro. Lisboa: Centro de Arte Moderna Azeredo Perdigão e Fundação Calouste Gulbenkian, 1999.

SILVA, Alexandra Sofia dos Santos Rodrigues da. As representações na pintura O Crime do Padre Amaro de Paula Rêgo: processo criativo e apreciação estética. Tese (Ciências e Tecnologias da Saúde), Universidade de Lisboa, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/38765.

SILVA, Antonio Garcez da. A pintura na obra de Eça de Queiroz. Lisboa: Caminho, 1986.

STAM, Robert. Teoria e prática da adaptação: da fidelidade à intertextualidade. Ilha do Desterro, Florianópolis, n. 51, p. 19-53, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8026.2006n51p19.

Published

2022-02-24

How to Cite

Almeida, Rogério Caetano de. “Adaptation and Grotesque in O Crime Do Padre Amaro: Eça De Queirós and Paula Rêgo”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 41, Feb. 2022, pp. 7-21, doi:10.5433/1678-2054.2022v41p7.