Photographic effects on two poems by Drummond

Authors

  • Thayane Morais Silva Universidade Federal de Ouro Preto
  • Luiz Henrique Carvalho Penido Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2016v32p32

Keywords:

Brazilian poetry, Literature as photography, Metonymy, Metaphor.

Abstract

In this paper, we propose to study two poems by Carlos Drummond de Andrade, Evocação mariana and Retrato de família, in order to identify the metonymic and metaphorical chains of the poem as photographic’s figurations. In Retratos de Família metonymy is configured as a specific force caused by the punctum while metaphors correspond to the transfiguration of the feeling of the poet on the picture. In the poem Evocação mariana, the poet’s vision is similar to the photographer’s vision. Therefore, the poetic word is a visual device used to mediate figurations.

Author Biographies

Thayane Morais Silva, Universidade Federal de Ouro Preto

Master in Language Studies from the Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP. She is a researcher at the Center for Literary Studies - NEL (Research Group).

Luiz Henrique Carvalho Penido, Universidade Federal de Minas Gerais

Master of Letters from the Universidade Federal de Minas Gerais. Doctor of Letters in the field of Comparative Literature by the Graduate Program in Letters at Universidade Federal de Minas Gerais.

References

ANDRADE, Carlos Drummond de. A rosa do povo. Rio de Janeiro: Record, 2000.

ANDRADE, Carlos Drummond de. Claro enigma. Rio de Janeiro: Record, 1995.

BARTHES. Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BOSI, Alfredo. Leitura de poesia. São Paulo: Ática, 1996.

BOSI, Alfredo.O ser e o tempo da poesia. São Paulo: Cultrix, 1977.

COMPAGNON, Antoine. Os cinco paradoxos da modernidade. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 1996.

CULLER, Jonathan. Teoria literária: uma introdução. São Paulo: Beca, 1999.

DUBOIS, Phillippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas: Papirus, 1993.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.

JAKOBSON , Roman. Arte verbal, signo verbal, tiempo verbal. Trad. Mónica Mansour. México : FCE, 1992.

JOLY, Martine. A imagem e os signos. Lisboa: Edições 70, 2005.

LAKOFF, Georg. “The Contemporary Theory of Metaphor”. Andrew Ortony, org. Metaphor and thought. 2 ed. Cambridge: Cambridge University Press, 1993. p. 202-251.

LIMA, Luiz Costa. Lira e antilira: Mário, Drummond, Cabral. Rio de Janeiro: Topbooks, 1995.

PIGNATARI, Décio. Contracomunicação. Cotia: Ateliê, 2004.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

TODOROV, Tzvetan. Literatura y significación. Barcelona: Planeta, 1971.

Published

2017-08-07

How to Cite

Silva, Thayane Morais, and Luiz Henrique Carvalho Penido. “Photographic Effects on Two Poems by Drummond”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 32, Aug. 2017, pp. 32-42, doi:10.5433/1678-2054.2016v32p32.