Em Câmara Lenta: guerrilla poetics

Authors

  • Juliano Carrupt do Nascimento Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2011v21p40

Keywords:

Literary narrative, Aesthetics, Ideology, Political novel

Abstract

This study tries to demonstrate the way by which Renato Tapajós composed the novel Em câmara lenta by analyzing the narrative structure. The novel presents esthetic possibilities that emphasizes its ideological enunciation, by breaking out the narrative and by giving it a collective sense. This discourse is composed by two narrators: the observer narrator and intern narrator. In their own way they present the guerrilla fight event in Brazil during the period of the military authoritarian ruling.

Author Biography

Juliano Carrupt do Nascimento, Universidade Federal Fluminense

PhD student in Literature at Universidade Federal Fluminense.

References

BARTHES, Roland. Aula. São Paulo, Cultrix: 1978.

BASTOS, Alcmeno. A história foi assim: o romance político brasileiro dos anos 70/80. Rio de Janeiro: Caetés, 2002.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1987.

LINS, Ronaldo Lima. Violência e literatura. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1990.

MACHADO, Janete Gaspar. Os romances brasileiros nos anos 70: fragmentação social e estética/ Constantes ficcionais em romances dos anos 70. Florianópolis: Ed. UFSC, 1981.

MAUÉS, Eloísa Aragão. Em Câmera lenta, de Renato Tapajós: a história do livro, experiência histórica da repressão e narrativa literária. Diss. de mestrado. USP (História). 2008.

SILVA, Anazildo Vasconcelos. Semiotização literária do discurso. Rio de Janeiro: Elo, 1984.

TAPAJÓS, Renato. Em câmara lenta. 2ªed. São Paulo, Alfa-Omega. 1977.

Published

2016-03-26

How to Cite

Nascimento, Juliano Carrupt do. “Em Câmara Lenta: Guerrilla Poetics”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 21, Mar. 2016, pp. 40-50, doi:10.5433/1678-2054.2011v21p40.