Dialogue at the borders the space relations in Ohio impromptu, by Samuel Beckett

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1678-2054.2007v10p87

Keywords:

Theater, Space, Architecture, Image

Abstract

This research aims at analyzing comparatively, through an interdisciplinary strategy, the representations of space in Ohio Impromptu, establishing a dialogue with Leonardo Da Vinci’s thought and the concept of space presented by Zygmunt Bauman – the way the pictorial space communicates with the text, and how these representations relate and interfere in the time / memory / Reader / spectator plot. Therefore, it will be also used the fi lmic version, directed by Charles Sturridge in the series Beckett on Film.

Author Biography

Ana Lúcia Montano Boessio, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

References

ARISTÓTELES. Poética. 1992. Trad. Eugênio de Souza. São Paulo: Ars Poética.

BACHELARD, Gaston. 2003. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes.

BAUMAN, Zygmunt. 2001. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Zahar.

BECKETT, Samuel. 1995. The complete short prose. New York: Grove Press.

BECKETT, Samuel. 1984. Three plays. Ohio Impromptu, Catastrophe and What Where. New York: Grove Press.

BLOOM, Harold. 1991. A angustia da infl uencia. Uma teoria da poesia. Rio de Janeiro: Imago.

BRIZIO, Anna Maria, BRUGNOLI, Maria V., CHASTEL, André. 1981. Leonardo l´artista. Maidenhead: Giunti Barbèra.

CARREIRA, Eduardo. 2000. Os escritos de Leonardo Da Vinci sobre a arte da pintura. Brasília: UnB.

CAVALCANTI, Isabel. 2006. Eu que não estou aí onde estou: o teatro de Samuel Beckett – O sujeito e a cena no entreato do traço e do apagamento. Rio de Janeiro: 7letras.

CHARTIER, Roger. 1999. A aventura do livro – do leitor ao navegador. São Paulo: UNESP.

COSTA, Ligia Militz da. 1992. A poética de Aristóteles: mimese e verossimilhança. São Paulo: Ática.

COSTA, Ligia Militz da. 1996. Mimese e verossimilhança: na “Poética” de Aristóteles e na teoria da literatura contemporânea. Tese, Faculdade de Letras, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

DUARTE, Paulo Sergio (org.). 2005. Rosa-dos-ventos. Posições e direções na arte contemporânea. Porto Alegre: Fundação Bienal de Artes Visuais do Mercosul.

DA VINCI, Leonardo. 2004. Anotações de Da Vinci por ele mesmo. São Paulo: Madras.

DA VINCI, Leonardo. 2004. Da Vinci por ele mesmo (M. Malvezi, trad.). São Paulo: Madras.

DUBOIS, Philippe. 1998. O ato fotográfi co. Campinas: Papirus.

ESSLIN, Martin. 1968. The theatre of the absurd. Harmondsworth, Middlesex, England: Penguin Books.

GONTARSKI, S. E. 1995. Introduction. In: BECKETT, S. The complete short prose. New York: Grove Press.

JENNY, Laurent. 1979. A estratégia da forma. In: POÉTIQUE, revista de teoria e análise literárias. Intertextualidades. Coimbra: Almedina.

KALB, Jonathan. 1989. Beckett in performance. Cambridge: Cambridge Univ. Press.

LOOS, Adolf. 1998. Ornament and crime: selected essays. Opel, Adolf (ed.). Mitchell, Michael (trad.). Riverside, California: Ariadne Press, p. 167-176.

MARCULESCO, Ileana. Beckett and the temptation of solipsism. Disponível em: <http://www.themodernword.com/beckett/beckett works paper.html>

McMULLAN, Anna. 1993. Theater on trial: Samuel Beckett´s later drama. New York: Routl edge.

MITCHELL, W.J.T. 1990. Representation. In: Critical terms for literary study. Frank Leutricchia; Thomas McLaughlin (eds.). Chicago: University of Chicago Press, p. 11-22.

OLIVEIRA, Ubiratan Paiva de. 1996. Harold Pinter, cinema e literatura: os limites da realidade. (tese). Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. 1978. Texto, crítica, escritura. São Paulo: Ática.

RICHARD, André. 1989. A crítica de arte. São Paulo: Martins Fontes.

SONTAG, Susan. 1981. Ensaios sobre a fotografi a. Na caverna de Platão. Rio de Janeiro: Arbor.

VALÉRY, Paul. 1998. Introdução ao método de Leonardo Da Vinci. São Paulo: Ed. 34 ZAMMATTIO, C., MARINONI, A., BRIZIO, A.M. Leonardo scienzato.Maidenhead: Giunti Barbèra.

SEELIG, Adam. Beckett`s dying remains: the process of playwriting in the Ohio Impromptu manuscripts. Disponivel em: http://www.utpjournals.com/product/md/433/remains3.html
http://www.themodernword.com/beckett/beckett works short.html
http://www.themodernword.com/beckett/bof_ohio_impromptu.html
http://en.wikipedia.org/wiki/ohio_impromptu
http://www.poetrymagazines.org.uk/mgazine/record.asp?id=3540
http://samuel-beckett.net/endgame.html
http://en.wikipedia.org/wiki/ornament_and_crime
http://www.grandtradition.net/?q=beauty-ornament-and-crime-adolf-loos-and-leon-baptista-alberti-on-ornament

Published

2007-06-22

How to Cite

Boessio, Ana Lúcia Montano. “Dialogue at the Borders the Space Relations in Ohio Impromptu, by Samuel Beckett”. Terra Roxa E Outras Terras: Revista De Estudos Literários, vol. 10, June 2007, pp. 87-98, doi:10.5433/1678-2054.2007v10p87.

Issue

Section

Artigos