Action research at GEPEPF/UFRN, its intercultural dialogues and the right to social justice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-4842.2024v27n2p571

Keywords:

intercultural dialogues, GEPEPF, educational methodology, collective movement, Research on the use of time

Abstract

 The Study and Research Group on Education in Paulo Freire (GEPEPF) conducts research through the triad of teaching, research and extension. The article asks: how does GEPEPF contribute to the teaching-learning process of the members of its research movement? Thus, in order to answer the motivating question of the research, the text has as its general objective: to highlight the Study and Research Group on Education in Paulo Freire as an educational methodology in the formative process of its members. In this aspect, in relation to specific actions, the objectives of the work will also be: to describe the actions developed in the Study and Research Group on Education in Paulo Freire; to explain how the movement of the collective favors action research on transformative bases and to analyze the active aspects that are consistent with the protagonist action guided by the promotion of the ideals of social justice. GEPEPF commonly promotes intercultural dialogues in the form of an itinerant movement, with an emphasis on the humanization of education and its social collective.

Downloads

Author Biographies

Dayane Lopes de Medeiros, Federal University of Rio Grande do Norte

Postgraduate student in the Pernambuco Human Rights Education Program (PPGDH/PE) at the Federal University of Pernambuco (UFPE).

Maria Aparecida Vieira de Melo, Federal University of Pernambuco

PhD in Education from the Federal University of Paraíba - UFPB. Professor at the Federal University of Rio Grande do Norte, Location Unit: Centro de Ensino Superior do Seridó (CERES). Permanent Professor of the Postgraduate Program in Human Rights, at the Federal University of Pernambuco (PPGDH/UFPE).

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRANDÃO, C. R. O que é método Paulo Freire. São Paulo: Brasiliense, 2006.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25/06/2014. Aprova o plano nacional de educação ‐ PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 120, p. 1, 26 jun. 2014. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?jornal=1000&pagina=1&data=26/06/2014. Acesso em: 20 abr. 2024.

BRASIL. Portaria n. 12, de 11 de maio de 2016. Dispõe sobre os comitês territoriais de educação integral e dá outras providências. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2016. Disponível em: http://educacaointegral.mec.gov.br/images/pdf/port_12_11052016.pdf. Acesso em: 20 abr. 2024.

BRASIL. Programa mais educação: gestão intersetorial no território. Brasília, DF: MEC, 2009. (Série Mais Educação).

BRITO, N.; SOUSA, R. A. Formação continuada na UFRN: reflexões sobre uma experiência. In: BRITO, N.; MEDEIROS, C. M.; GARCIA, M. de F. (org.). Educação Integral: reflexões e práticas. Natal: Caule de Papiro, 2019.

BROWN, A.; DOWLING, P. Doing research/reading research: a mode of interrogation for teaching. Londres: Routledge Falmer, 2001.

CANDAU, V. M. Escola e cultura(s): as tensões entre universalidade e multiculturalismo. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 30., 2007, Caxambu. Anais [...]. Caxambu: Anped Sudeste, 2007.

CARDOSO, Marcio Adriano; SILVA, Karine Quadros da. PAULO FREIRE: UM REFERENCIAL PARA A CULTURA DE PAZ, 2016. Prâksis - Revista do ICHLA. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistapraksis/article/download/755/899/2099#:~:text=Paz%2C%20para%20Paulo%20Freire%2C%20%C3%A9,solidariedade%2C%20fraternidade%2C%20entre%20outros. Acesso em: 19 maio 2024.

CAVALCANTE, M. S. P., & Maia, M. G. B. A importância dos grupos de estudos e de pesquisas para a formação docente dos estudantes de pedagogia1. In: Anais do XXVIII Simpósio Brasileiro de Política e Administração da Educação, pp. 1-15, 2019. Natal, RN: ANPAE. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2019/TRABALHO_EV127_MD1_SA1_ID7710_15082019125452.pdf. Acesso em: Jul de 2024.

FIGUEIREDO, J. B. A.; SILVA, C. R. Contributos para a formação d@ educador(a) numa perspectiva freireana descolonilizante: um estudo de caso. Visão Global, Joaçaba, v. 15, n. 1-2, p. 115-134, jan./jul. 2024. Disponível em: https://editora.unoesc.edu.br/index.php/visaoglobal/article/view/3416. Acesso em: 5 jul. 2024.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Tradução de Kátia de Melo e Silva. 3. ed. São Paulo: Editora Moraes, 1980.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 18. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Educação e mudança. Tradução de Moacir Gadotti e Lillian Lopes Martin. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987a.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação?. São Paulo: Paz e Terra, 2015.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987b.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GADOTTI, M. (org.). Alfabetizar e conscientizar: Paulo Freire, 50 anos de Angicos. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2014.

GRUNDY, S. J.; KEMMIS, S. Educational action research in Australia: the state of the art. Geelong: Deakin University Press, 1982.

PADILHA, R. Educação integral e currículo intertranscultural. In: MOLL, J. Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.

ROSSIT, R. A. S.; SANTOS JUNIOR, C. F. dos; MEDEIROS, N. M. H. de; MEDEIROS, L. M. O. P.; REGIS, C. G.; BATISTA, S. H. S. da S. The research group as a learning scenario in/on Interprofessional education: focus on narratives. Interface, Botucatu, v. 22, supl. 2, p. 1511-1523, 2018. DOI 10.1590/1807-57622017.0674. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622017.0674

SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências na transição para uma ciência. São Paulo: Cortez, 2008.

SOBRAL, F. R.; CAMPOS, C. J. G. Utilização de metodologia ativa no ensino e assistência de enfermagem na produção nacional: revisão integrativa. Revista da Escola de Enfermagem da USP, São Paulo, v. 46, n. 1, p. 208-218, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0080-62342012000100028. DOI: https://doi.org/10.1590/S0080-62342012000100028

Published

2024-11-04

How to Cite

MEDEIROS, Dayane Lopes de; MELO, Maria Aparecida Vieira de. Action research at GEPEPF/UFRN, its intercultural dialogues and the right to social justice. Serviço Social em Revista, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 571–593, 2024. DOI: 10.5433/1679-4842.2024v27n2p571. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/ssrevista/article/view/51354. Acesso em: 16 apr. 2025.