Social Work in the politics of Education

highlighting the rationale of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-4842.2024v27n1p23

Keywords:

Social Work, labor, education

Abstract

This article aims to present results found in a master's research, whose theme was "The work of the social worker in the Student Aid Program of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Paraná (in portuguese, IFPR)". We will present the results of one of the axes analyzed, which addresses the rationale of education that guides professional work and the specificity of Social Work in Education Policy. The methodology used was bibliographic research and field research conducted with six social workers who act at IFPR campi. We organize the article in two topics, in the first we make brief considerations about the ontological relationship between labor and education and in the second topic we present the results of the research on the rationale of education and the particularity of Social Work in Education Policy. The reflections presented indicate a rationale of education aligned with the Ethical-political project of Social Work, whose horizon is human emancipation and the particularity of Social Work in Education Policy is expressed mainly in the feasibility of actions that can contribute to the access and permanence of students guaranteeing the social right to education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edinalva Julio, Paraná Federal Institute of Education, Science and Technology

Master in Social Work from the State University of Western Paraná (UNIOESTE) - Toledo; social worker at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Paraná (IFPR) - Foz do Iguaçu.

Cleonilda Dallago, Western Paraná State University

PhD and Post-doctorate from the Catholic University of São Paulo - PUC - SP. Associate Professor at the State University of Western Paraná - Unioeste, working in the Undergraduate Courses in Social Work, in the Master's Program in Social Work.

References

ABREU, R. P.; INCERTI, T. G. V.; JULIO, E. Serviço social e educação profissional e tecnológica: o exercício profissional dos(as) assistentes sociais no instituto federal do Paraná. In: SEMINÁRIO NACIONAL ESTADO E POLÍTICAS SOCIAIS, 6.; SEMINÁRIO DE DIREITOS HUMANOS, 2., 2014, Toledo. Anais [...]. Toledo: Unioeste, 2014.

ALMEIDA, N. L. T. de. O serviço social na educação: novas perspectivas socioocupacionais. In: SIMPÓSIO MINEIRO DE ASSISTENTES SOCIAIS, 2007, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: Conselho Regional de Serviço Social do Rio de Janeiro, 2007. Disponível em: https://necad.paginas.ufsc.br/files/2012/07/O_Servico_Social_na_Educacao_perspectivas_socio_ocupacionais1.pdf. Acesso em: 23 set. 2020.

BRASIL. Decreto n. 7.234 de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o programa nacional de assistência estudantil e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2010. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20072010/2010/decreto/d7234.htm. Acesso em: 5 set. 2020.

BRASIL. Lei n. 11.892 de 29 de dezembro de 2008. Institui a rede federal de educação profissional, científica e tecnológica e cria os institutos federais. Brasília, DF: Presidência da República, 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em: 10 out. 2020.

CFESS – CONSELHO FEDERAL DE SERVIÇO SOCIAL. Subsídios para a atuação de assistentes sociais na política de educação. Brasília, DF: CFESS, 2013.

DALLAGO, C. S. T. Serviço social na educação: concepções e direitos em questão. 2014. Tese (Doutorado em Serviço Social) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17684. Acesso em: 20 out. 2020.

DAROS, M. A. Contribuições do pensamento de Antonio Gramsci ao debate sobre os intitutos federais. In: DUARTE, A. M. S.; SILVA, G. N. F.; DANTAS, M. C. B.; BRANT, N. L. C. (org.). Serviço social e educação profissional e tecnológica. São Paulo: Cortez, 2019. p. 58-81.

DUARTE, A. M. S.; SILVA, G. N. F.; DANTAS, M. C. B.; BRANT, N. L. C. Serviço social e educação profissional e tecnológica. São Paulo: Cortez, 2019. p. 17-34.

FRIGOTTO, G. Indeterminação de identidade e reflexos nas políticas institucionais formativas dos IFs. In: FRIGOTTO, G. (org.). Institutos federais de educação, ciência e tecnologia: uma relação com o ensino médio integrado e o projeto societário em desenvolvimento. Rio de Janeiro: UERJ, 2018. p. 125-150.

GAZOTTO, M. A. O trabalho do(a) assistente social na assistência estudantil: produção de conhecimento nos programas de pós-graduação em serviço social da região sudeste do Brasil. 2019. Tese (Doutorado em Serviço Social) – Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Franca, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/182442. Acesso em: 2 ago. 2021.

IAMAMOTO, M. V. O serviço social na contemporaneidade: trabalho e formação profissional. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. Tradução de Rubens Enderle, Nélio Schneider e Luciano Cavini Martorani. São Paulo: Boitempo, 2007.

MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. Tradução de Isa Tavares. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

NETTO, J. P. Capitalismo monopolista e serviço social. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

PACHECO, E. M. Os institutos federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Natal: IFRN, 2010.

PRADA, T.; GARCIA, M. L. T. Assistentes sociais nos institutos federais de educação, ciência e tecnologia: expansão, dilemas e desafios. In: DUARTE, A. M. do S.; SILVA, G. N. F.; DANTAS, M. C. B.; BRANT, N. L. C. (org.). Serviço social e educação profissional e tecnológica. São Paulo: Cortez, 2019. p. 85-106.

SADER, E. Prefácio. In: MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 152-180, jan./abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012

SAVIANI, D.; DUARTE, N. A formação humana na perspectiva histórico-ontológica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 45, p. 422-590, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782010000300002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782010000300002

TONET, I. Educação, cidadania e emancipação humana. Ijuí: Unijuí, 2005.

WITIUK, I. L. A trajetória socio-histórica do serviço social no espaço da escola. 2004. Tese (Doutorado em Serviço Social) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004. Disponível em: https://scholar.google.com.br/citations?user=3o4gWr8AAAAJ&hl=pt-BR. Acesso em: 28 set. 2020.

YAZBEK. M. C. O significado socio-histórico da profissão. In: CONSELHO FEDERAL DE SERVIÇO SOCIAL; ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ENSINO E PESQUISA EM SERVIÇO SOCIAL. Direitos sociais e competências profissionais. Brasília, DF: CFESS; ABEPSS, 2009. p. 125-141.

Published

2024-07-31

How to Cite

JULIO, Edinalva; DALLAGO, Cleonilda. Social Work in the politics of Education: highlighting the rationale of education. Serviço Social em Revista, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 23–43, 2024. DOI: 10.5433/1679-4842.2024v27n1p23. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/ssrevista/article/view/47611. Acesso em: 19 oct. 2024.