Current configurations of the labor market for social assistants and the interiorization of Social Servisse courses:

the intenfication of precarious processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-4842.2023v26n2p341

Keywords:

Social Service, Job market, work relationships, internalization, Precariousness

Abstract

This article aims to present the current configurations of the labor market for social workers in the face of the process of internalization of Social Service courses, in the city of Sousa (PB), based on the results obtained from the work of master's dissertation, about the work relationships of social workers inserted in the socio-occupational spaces of the city in question. In methodological terms, the study is the result of field research, of a qualitative nature, whose analysis method was Marx's dialectical historical materialism. The research in question allowed us to identify the precariousness of the working relationships of social workers inserted in socio-occupational spaces, which are expressed, fundamentally, in low wages, in employment relationships, which are predominantly temporary, in the forms of insertion in work spaces, between others. Furthermore, when we correlate work relationships with the professional training profile of social workers, we identify that professionals, graduates from distance learning, when entering the job market, only through invitation, are more subject to precarious processes of labor relations.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Moema Amélia Serpa Lopes de Souza, State University of Paraíba

Associate Professor at the State University of Paraíba. Bachelor's, Master's and Doctorate in Social Service from the Federal University of Pernambuco.

Liliane Gomes de Abrantes Andrade, State University of Paraíba

Graduated in Social Service from the Federal University of Campina Grande - UFCG. Master in Social Service from the Postgraduate Program in Social Service - PPGSS at the State University of Paraíba – UEPB

References

CFESS. Perguntas Frequentes. Disponível em: http://www.cfess.org.br/visualizar/menu/local/perguntas-frequentes. Acesso em: 15 maio. 2019.

CFESS. Teletrabalho e Teleperícia: orientações para assistentes sociais no contexto da pandemia. Brasília (DF): CFESS, 2020c. Disponível em: http://www.cfess.org.br/arquivos/Nota-teletrabalho-telepericiacfess.pdf. Acesso em: 10 jan. 2021.

DIEESE. Quem são os assistentes sociais no Brasil?, 2015. Disponível em: https://docplayer.com.br/22388202-Quem-sao-os-assistentes-sociais-no-brasil.html. Acesso em: 05 mar. 2021.

E-MEC. Número de instituições de ensino à distância no Estado da Paraíba que ofertam o curso de Serviço Social. Disponível em: http://emec.mec.gov.br/. Acesso em: 05 mar. 2021.

E-MEC. Número de instituições de ensino à distância que ofertam o curso de Serviço Social em Sousa-PB. Disponível em: http://emec.mec.gov.br/. Acesso em: 12 ago. 2019.

GUERRA, Y. A formação profissional frente aos desafios da intervenção e das atuais configurações do ensino público, privado e a distância. Revista Serviço Social e sociedade, São Paulo, n.104, p. 715-736, out./dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-66282010000400008

IAMAMOTO, M. O Serviço Social na contemporaneidade: trabalho e formação profissional. 26. ed. São Paulo: Cortez, 2015a.

IAMAMOTO, M. Serviço Social em tempo de capital fetiche: capital financeiro, trabalho e questão social. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2015b.

IBGE. Panorama da cidade de Sousa - Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. 2010, 2018, 2019. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pb/sousa/panorama. Acesso em: 10 nov. 2023.

LANZA, L. M. B. et al. Exercício profissional do(a) assistente social: problematizações dos impactos da pandemia Covid-19. Temporalis, Brasília-DF, n. 41, p. 119-135, jan./jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.22422/temporalis.2021v21n41p119-135

LARA, R. Pandemia e capital1: as repercussões da Covid-19 na reprodução social. Revista Libertas, Juiz de Fora, v.20, n.1, p. 53-69, jan. / jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.34019/1980-8518.2020.v20.30657

LIMA, K.; PEREIRA, L. D. Contrarreforma na Educação Superior brasileira: Impactos na formação profissional em Serviço Social. Revista Sociedade em debate, Pelotas, n.15, p. 31-50, jan/jun. 2009.

MINISTÉRIO DA SAÚDE. Covid-19 no Brasil. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/saude/pt-br. Acesso em: 22 nov. 2023.

MONTE, A. M. F. do. et al. Ensino Superior no Brasil e a expansão dos cursos de Serviço Social nos anos 2010 a 2013. O social em questão, Alagoas, n.34, p. 245-258, jul./set. 2015.

PEREIRA, L. D. Expansão dos cursos públicos de Serviço Social entre os anos de 2003 e 2016: desafios para a formação profissional. Katálises, Florianópolis, v.21, n.1, p.189-199, jan./abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-02592018v21n1p189

PEREIRA, L. D. Mercantilização do Ensino Superior, educação a Distância e Serviço Social. Katálises, Florianópolis, v. 12, n.2, p.268-277, jul/dez.2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-49802009000200017

PRÉDES, R.; PEREIRA, S. B. O mercado de trabalho do Serviço Social no interior de Alagoas e o processo de descentralização das políticas públicas. In: II Jornada Internacional de Políticas Públicas. São Luiz: UFMA. 2005.

PREFEITURA MUNICIPAL DE SOUSA –PB. Editais. Disponível em: https://www.sousa.pb.gov.br/. Acesso em: 28 jan. 2020.

RAICHELIS, R. O assistente social como trabalhador assalariado: desafios frente às violações de seus direitos. Serviço Social e Sociedade, São Paulo, n. 107, p. 420-437, jul./set. 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-66282011000300003

RAICHELIS, R. Serviço Social: trabalho e profissão na trama do capitalismo contemporâneo. In: RAICHELIS, R.; VIECENTE, D.; ALBUQUERQUE, V. (Org.). A nova morfologia do trabalho no Serviço Social. São Paulo: Cortez, 2018, p. 25-65.

RAICHELIS, Raquel. Desafios do trabalho profissional: crise sanitária no interior da crise do capital. Live online (1:36:37), 2020. Disponível em: https://www.tvpucsp/videos/a-%C3%A1rea-do-servi%C3%A7o-social-da-puc-sp-convida-para-a-live-emcomemora%C3%A7%C3%A3o-ao-dia-dao/1319149761610099/. Acesso em: 23 jan. 2021.

SERPA, M. A. et al. O mercado de trabalho profissional e os desafios frente a contrarreforma trabalhista. In: Encontro Nacional de pesquisadores em Serviço Social - ENPESS. Vitória - ES: ABEPSS, 2018.

SERPA, M. A.; ARAÚJO, W. O trabalho profissional: os impactos da contrarreforma do trabalho no mercado de trabalho do assistente social em Campina Grande-PB. In: XXVI Encontro de Iniciação Cientifica da Universidade Estadual da Paraíba. Campina-Grande, 2019.

SILVA, E. M. da. Serviço social e mercado de trabalho: uma análise do perfil socio-ocupacional dos/as egressos/as do curso de Serviço Social da UFCG, 2018. 89 p. 2018. TCC (Graduação em Serviço Social) – Universidade Federal de Campina Grande, Sousa, 2018.

SILVA, M. L. de O.; SOUZA, E. A. de. Cipoal da insegurança: capitalismo flexível, neoliberalismo e as condições de trabalho de assistentes sociais que atuam na Seguridade Social no Brasil. In: SILVA, M. L. de O.; SOUZA, E. A. de. (Org.). Trabalho, questão social e Serviço Social: a autofagia do capital. São Paulo: Cortez, 2019, p.221-247.

VASCONCELOS, L. et al. Condições de trabalho e saúde de assistentes sociais no âmbito das políticas públicas. Políticas públicas, [S. l.], v.21, n. 2, p.719-738, 2017. DOI: https://doi.org/10.18764/2178-2865.v21n2p719-738

YAZBEK, M. C; RAICHELIS, R.; SANT´ANA, R. Questão social, trabalho e crise em tempos de pandemia. Serviço Social e Sociedade, São Paulo, n. 138, p. 207-213, maio/ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/0101-6628.209

Published

2023-12-31

How to Cite

SOUZA, M. A. S. L. de; ANDRADE, L. G. de A. Current configurations of the labor market for social assistants and the interiorization of Social Servisse courses: : the intenfication of precarious processes. Serviço Social em Revista, [S. l.], v. 26, n. 2, p. 341–366, 2023. DOI: 10.5433/1679-4842.2023v26n2p341. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/ssrevista/article/view/45105. Acesso em: 11 may. 2024.