World Bank and education in Brazil: the consolidation of the privatized and commodified logic of higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-4842.2021v24n2p618

Keywords:

Banco Mundial, política educacional, privatização, mercantilização, Brasil

Abstract

This article is part of a bibliographical and documentary research about the influence of the World Bank (WB) on Brazilian educational policy. It aims to analyze the latest reports published by the BM to identify the proposed guidelines for education in capitalist peripheral countries, especially Brazil. According to our studies, we can identify a trend in the adequacy of the brazilian educational policy proposed by this international organization, which highlights the technification, commodification and privatization of higher education in the interests of international and financial capital.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ednéia Alves Oliveira, Juiz de Fora Federal University

Social worker, PhD in Social Work from the State University of Rio de Janeiro, professor at the Postgraduate Program at the Federal University of Juiz de Fora

Jessica Adrielle Tomáz, Juiz de Fora Federal University

Social Worker, Master in Social Work from the Federal University of Juiz de Fora

References

ANDIFES; FONAPRACE. IV Pesquisa do perfil socioeconômico e cultural dos estudantes de graduação das instituições federais de ensino superior brasileiras em 2014. Universidade Federal de Uberlândia (UFU): Uberlândia, julho de 2016. Disponível em: <http://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2017/11/Pesquisa-de-Perfil-dos-Graduanso-das-IFES_2014.pdf> Acesso em: 15 abr. 2018.

BANCO MUNDIAL. El financiamiento de la educación en los países en desarrollo: opciones de política. Washington, 1986. Disponível em: http://documentos.bancomundial.org/curated/es/614071468163754682/El-financiamiento-de-la-educacion-en-los-paises-en-desarrollo-opciones-de-politica> Acesso em: 20 ago. 2018.

BANCO MUNDIAL. Prioridades y estratégias para la educación: examen del Banco Mundial. Washington, 1996. Disponível em: http://documents1.worldbank.org/curated/pt/715681468329483128/pdf/14948010spanish.pdf > Acesso em: 18 jul. 2018.

BANCO MUNDIAL. Como procurar las capacidades necesarias para la economia del conocimiento: el Banco Mundial en la educación terciaria de América Latina y el Caribe. Washington, 2002. Disponível em: <http://documents.worldbank.org/curated/pt/164861468774286476/Como-procurar-las-capacidades-necesarias-para-la-economia-del-conocimiento-el-Banco-Mundial-en-la-educacion-terciaria-de-America-Latina-y-el-Caribe> Acesso em: 11 set. 2018.
BANCO MUNDIAL. Um Ajuste Justo: Análise da eficiência e equidade do gasto público no Brasil. Revisão Das Despesas Públicas. Volume I: Síntese. Washington, 2017. Disponível em: <http://www.worldbank.org/pt/country/brazil/publication/brazil-expenditure-review-report> Acesso em: 05 de mar. 2018.

BRASIL. MEC. Estudantes inadimplentes poderão renegociar as dívidas com o Fies a partir do segundo semestre. Brasília: 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/213-1762821894/65601-estudantes-inadimplentes-poderao-renegociar-as-dividas-com-o-fies-a-partir-do-segundo-semestre > Acesso em: 11 nov. 2018.

CASTRO, F. Em crise, Fapemig corta 5 mil bolsas de iniciação científica e novos editais. Jornal online Direto da ciência, 2019. Disponível em: <http://www.diretodaciencia.com/2019/03/01/em-crise-fapemig-corta-5-mil-bolsas-de-iniciacao-cientifica-e-novos-editais/> Acesso em 08 mar. 2019.

CHESNAIS, F.. A mundialização do capital. São Paulo: Xamã, 1996.

CHESNAIS, F. O neoliberalismo sob a hegemonia norte americana. In: CHESNAIS, François (Org.). A finança mundializada: raízes sociais e políticas, configuração, consequências. São Paulo: Boitempo, 2005. p. 85- 108.

FERREIRA, A. T. S.; PEREIRA, L. D.; SOUZA, A. C. V.. Ensino superior mercantilizado e seus impactos para o perfil profissional de Serviço Social. In: Educação e Serviço Social: Subsídios para uma análise crítica. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2017. p.187-209.

LIMA, K. R. S. O Banco Mundial e a educação superior brasileira na primeira década do novo século. Revista Katálysis, Florianópolis, v. 14, n. 1, p. 86-94, jan./jun. 2011.

MARTINS, J.R. Immanuel Wallerstein e o sistema-mundo: uma teoria ainda atual? Iberoamérica Social: Revista-Red de Estudios Sociales (V), p. 95-108. 2015. Disponível em: <http://iberoamericasocial.com/immanuel-wallerstein-e-o-sistema-mundo-uma-teoria-ainda-atual/> Acesso em: 10 fev. 2018.

MARX, K. Crítica do Programa de Gotha. Tradução Rubens Enderle. São Paulo: Boitempo, 2012.
MELO, A. A. S.. A mundialização da educação: neoliberalismo e social-democracia no Brasil e na Venezuela. Revista Trabalho, educação e saúde [online], vol.3, n.2, p.397-408. 2005.Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462005000200008> Acesso em: 19 jul. 2018.

NETTO, J. P.. Ditadura e serviço social: uma análise do serviço social no Brasil pós-64. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2005. p.13-112.

NEVES, L. M. W. As reformas da educação escolar brasileira e a formação de um intelectual urbano de novo tipo. In: Anais da 27ª Reunião Anual da ANPED, 2004, Caxambu: ANPED, 2004. Disponível em: <http://www.anped.org.br/sites/default/files/t0510.pdf> Acesso em: 7 mar. 2019.

OLIVEIRA, C. M. As Influências do Banco Mundial na Política educacional: o foco na educação e na regulação social. Reunião científica regional da ANPED: Educação, movimentos sociais e políticas governamentais. UFPR: Curitiba/PR. 2016. ISBN: 978-85-8465-013-2. Disponível em: <http://www.anpedsul2016.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2015/11/eixo4_CAROLINE-MARI-DE-OLIVEIRA.pdf> Acesso em: 28 mar. 2018.

TOMÁZ, Jéssica Adrielle Pereira. Uma análise dos relatórios do Banco Mundial e a mercantilização da educação nos países periféricos em particular o Brasil. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal de Juiz de Fora, Faculdade de Serviço Social, 2019.

Published

2021-08-26

How to Cite

OLIVEIRA, Ednéia Alves; TOMÁZ, Jessica Adrielle. World Bank and education in Brazil: the consolidation of the privatized and commodified logic of higher education. Serviço Social em Revista, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 618–634, 2021. DOI: 10.5433/1679-4842.2021v24n2p618. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/ssrevista/article/view/40781. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos