Nhanderekô Eg Kanhró: the indigenous schools empowerment through audiovisual production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-4842.2020v23n2p446

Keywords:

Audiovisual communication, Indigenous education, Identity. Interculturality

Abstract

This article is an experience report on the project Between the knowledge of the indigenous school and the university: audiovisual communication as an element of expression, articulation and empowerment of indigenous teachers. Nicknamed Nhanderekô Eg Kanhró, in the Guarani and Kaingang languages, the project reflects on the "our way" of teaching in indigenous schools. It was proposed the audiovisual production use as a strategy for expression, articulation and empowerment about specificities of Indigenous School. The methodology includes collaborative workshops of audiovisual production and chats, inspired by the ideas of Paulo Freire (1985) and the experience of the Video nas Aldeias (ARAÚJO, 2015; PINHANTA, 2004). We are based on the notion of observing participation of Wacquant (2002).

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Monica Panis Kaseker, State University of Londrina

PhD in Sociology, journalist, Professor of the Postgraduate Program in Communication at Londrina State University

Lucas Fernando Ribeiro, State University of Londrina

Journalist. Master in Communication at the State University of Londrina (UEL).

Yago Junio Queiroz, State University of Londrina

Graduated in Journalism from the State University of Londrina. Scholarship holder Kaingang Fulniô from Project Nhanderekô Eg Kanhró

References

AMARAL, Wagner Roberto do. Indígenas nas universidades estaduais do Paraná: sujeitos, trajetórias e pertencimentos. In: AMARAL, W. R.; FRAGA, L.; RODRIGUES, I. C.; (org). Universidade para indígenas: a experiência do Paraná. Rio de Janeiro: FLACSO, 2016.

ARAÚJO, José. Cineastas indígenas, documentário e autoetnografia: um estudo do projeto vídeo nas aldeias. 2015. 270 f. Tese (Doutorado em Multimeios) – Instituto de Artes da UNICAMP, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2015.

BRAND Antonio Jacó; CALDERONI, Valéria Aparecida Mendonça de Oliveira. Povos indígenas e formação acadêmica: ambivalências e desafios. Currículo sem Fronteiras, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 85-97, jan./abr. 2012. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss1articles/brand-calderoni.pdf. Acesso em: 11 nov. 2019.

COHN, Clarice. A cultura nas escolas indígenas. In: CUNHA, Manuela Carneiro da; CESARINO, Pedro de N. (org.). Políticas culturais e povos indígenas. São Paulo: Editora Unesp, 2016. p. 313-318.

CONFERÊNCIA NACIONAL DE EDUCAÇÃO ESCOLAR INDÍGENA, 2., 2018, Brasília. Anais [...]. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão (Secadi), 2016.

DI FELICE, Massimo. Atopia, redes digitais e a crise das formas do habitar do Ocidente. In: DI FELICE, M.; PEREIRA, E. S. (org.). Redes e ecologias comunicativas indígenas: as contribuições dos povos originários à teoria da comunicação. São Paulo: Paulus, 2017.

DI FELICE, Massimo; PEREIRA, Eliete S. Formas comunicativas do habitar indígena: a digitalização da floresta e o net-ativismo nativo no Brasil. In: DI FELICE, M.; PEREIRA, E. S. (org.). Redes e ecologias comunicativas indígenas: as contribuições dos povos originários à teoria da comunicação. São Paulo: Paulus, 2017.

FRANCO, Thiago C. Redes de redes e a forma comunicativa do habitar Krahô. In: DI FELICE, M.; PEREIRA, E. S. (org.). Redes e ecologias comunicativas inddígenas: as contribuições dos povos originários à teoria da comunicação. São Paulo: Paulus, 2017.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? São Paulo: Paz e Terra, 1985.
IBGE. Censo demográfico populacional, 2010. Rio de janeiro: IBGE, 2010. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/. Acesso em: 16 mar. 2019.

PEREIRA, Eliete S. Mídias nativas: a comunicação audiovisual indígena: o caso do projeto Vídeo nas Aldeias. C-legenda, Niterói, n. 23, p. 61-72, nov. 2010. Disponível em: http://www.ciberlegenda.uff.br/index.php/revista/article/view/133/49. Acesso em: 16 mar. 2019.

PINHANTA, Isaac. Você vê o mundo do outro e olha para o seu. Rio de Janeiro: Petrobras, abr. 2004. Disponível em: http://www.videonasaldeias.org.br/2009/ biblioteca.php?c=23. Acesso em: 16 mar. 2019.

RIBEIRO, Lucas Fernando; KASEKER, Monica Panis. Webradio Yandê e a descolonização da mídia. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO - INTERCOM 2017, 40., 2017, Curitiba. Anais [...]. São Paulo: Intercom, 2017. Disponível em: http://portalintercom.org.br/anais/nacional2017/resumos/R12-1867-1.pdf. Acesso em: 16 mar. 2019.

RIBEIRO, Lucas Fernando. A experiência da Webradio Yandê como etnomídia em um contexto de convergência midiática. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO - INTERCOM 2018, 41, Joinville. Anais [...]. São Paulo: Intercom, 2018. Disponível em: http://portalintercom.org.br/anais/nacional2018/resumos/R13-1554-1.pdf. Acesso em: 16 mar. 2019.

TASSINARI, Antonella Maria Imperatriz. Escola indígena: novos horizontes teóricos, novas fronteiras de educação. In: SILVA, Aracy L. da; FERREIRA, Mariana K. L. (comp.). Antropologia, história e educação: a questão indígena e a escola. São Paulo: Global, 2001. p. 45-70.

WACQUANT, Loïc. Corpo e alma: notas etnográficas de um aprendiz de boxe. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

Published

2020-12-11

How to Cite

KASEKER, M. P.; RIBEIRO, L. F.; QUEIROZ, Y. J. Nhanderekô Eg Kanhró: the indigenous schools empowerment through audiovisual production. Serviço Social em Revista, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 446–463, 2020. DOI: 10.5433/1679-4842.2020v23n2p446. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/ssrevista/article/view/38527. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Artigos