The right to education in the narrative of adolescents in compliance with socio-educational remedial actions

Authors

  • Eliana Cristina dos Santos Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Wagner Roberto do Amaral Universidade Estadual de Londrina - UEL

DOI:

https://doi.org/10.5433/1679-4842.2019v21n2p397

Keywords:

Socio-educational remedial actions, Adolescents in compliance with socio-educational remedial actions, School.

Abstract

This study, the result of a qualitative research, aims to analyse the correlation of the adolescent in fulfilment of socio-educational remedial actions with the school, locating the right to education as a policy guaranteed in the Doctrine of Integral Protection established in the Statute of the Child and Adolescent (Estatuto da Criança e Adolescente - ECA) of the Socio-Educational Service System. Knowing the relationship of adolescents with school becomes important because it can collaborate both in understanding the practice of the infraction and in the educational training of these subjects. The narratives of the adolescents, subjects of this research, point out that this is a complex and paradoxical relationship crossed by elements of denial and affirmation. In this sense, the school constitutes an institutional space that shelters other places that are intertwined, characterized in this work as being: the place of law, the place of resistance and the place of re-knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliana Cristina dos Santos, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Collaborating professor of Departamento de Serviço Social da Universidade Estadual de Londrina

Wagner Roberto do Amaral, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Associate Professor of the Departamento de Serviço Social of Universidade Estadual de Londrina

References

ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

BEAUCHAMP, Jeanete; PAGEL, Sandra Denise; NASCIMENTO, Aricélia Ribeiro do (org.). Indagações sobre currículo: educandos e educadores: seus direitos e o currículo. Brasília: Ministério da Educação: Secretaria de Educação Básica, 2007.

BRASIL. Decreto nº. 17.943 A, de 12 de outubro de 1927. Consolida as leis de assistência e protecção a menores. Brasília: Presidência da República, 1927. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1910-1929/d17943a.htm. Acesso em: set. 2015.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente (1990). In: Vade Mecum do Serviço Social. 5. ed. Fortaleza: Primius, 2014.

BRASIL. Lei nº 6.697, de 10 de outubro de 1979. Institui o Código de Menores. Brasília: Presidência da República, 1979. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1970-1979/L6697.htm. Acesso em: 10 set. 2015.

BRASIL. Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo (2012). In: Vade Mecum do Serviço Social. 5. ed. Fortaleza: Primius, 2014.

COSTA, Jurandir Freire. Ordem médica e norma familiar. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2009.

DAYRELL, Juarez. Escola e culturas Juvenis. In: FREITAS, Maria Virgínia; PAPA, Fernanda de Carvalho (org.). Políticas públicas: juventude em pauta. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008. p. 165-180.

GOMES, Nilma Limo. Diversidade e currículo. In: BEAUCHAMP, Jeanete; PAGEL, Sandra Denise; NASCIMENTO, Aricélia Ribeiro do (org.). Indagações sobre currículo: diversidade e currículo. Brasília: Ministério da Educação: Secretaria de Educação Básica, 2007. p. 17-47.

MARTINS, José de Souza. A sociedade vista do abismo: novos estudos sobre exclusão, pobreza e classes sociais. Petrópolis: Vozes, 2008.

RIZZINI, Irene; PILOTTI, Francisco. A Arte de governar crianças: a história das políticas sociais, da legislação e da assistência à infância no Brasil. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

SOUZA, Adilson Fernandes de. Integração SUAS/SINASE: o sistema socioeducativo e a lei 12.594/2012. São Paulo: Veras Editora, 2012. (Série temas, n. 9).

TUNES, Elizabeth. Sem escola, sem documento. Rio de Janeiro: E-pappers, 2011.

Published

2019-04-10

How to Cite

SANTOS, Eliana Cristina dos; AMARAL, Wagner Roberto do. The right to education in the narrative of adolescents in compliance with socio-educational remedial actions. Serviço Social em Revista, [S. l.], v. 21, n. 2, p. 397–418, 2019. DOI: 10.5433/1679-4842.2019v21n2p397. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/ssrevista/article/view/32159. Acesso em: 2 mar. 2025.

Issue

Section

Artigos