Collaboratively teaching at undergraduate level: teacher learning through analytical team-teaching

Autores/as

  • Eliane Hércules Augusto-Navarro Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
  • Claudia Jotto Kawachi Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
  • Cristiane Oliveira Campos-Gonella Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
  • Daniela Terenzi Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2011v14n1p37

Palabras clave:

Teacher Continued Education, Collaborative Teaching, Theoretical-Practical Analysis

Resumen

The aim of this paper is to report and discuss the experience that the authors had by collaboratively teaching undergraduate students in two different classes, from diverse programs (one being a professor-teacher education context and the other EAP).  Their opportunity to work together derived from a norm established by CAPES that requires their financially supported graduate students to have some formal experience in teaching at undergraduate programs. Both, undergraduate classes and the graduate program in Linguistics where the authors have been developing their research belong to the Federal University of Sao Carlos (UFSCar - Brazil). The experiences to be reported provided the team with practical, as well as theoretical gains. In terms of practice we can cite: a more enthusiastic lesson planning and delivery, more consistent and balanced student evaluation system, motivating work atmosphere, and learning from each other teaching strategies.  Regarding theoretical and professional development, there was the opportunity to study and discuss questions deriving from classroom observations, reflect about them and think of some possible, theoretically-based, routes to follow towards improving their practice. Concerning the co-taught students, they have become more actively involved in classes and revealed improvements in both, language skills and student responsibility profile.

Biografía del autor/a

Eliane Hércules Augusto-Navarro, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Eliane Hércules Augusto-Navarro é professora associada da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), onde trabalha no curso de Letras e no Programa de Pós-graduação em Linguística (PPGL). Ela ensina inglês há mais de 20 anos e seus principais temas de pesquisa incluem educação de professores, ensino-aprendizagem de gramática, inglês para propósitos específicos (ESP e EAP), análise de gêneros e materiais didáticos.

Claudia Jotto Kawachi, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Cláudia Jotto Kawachi é doutoranda do programa de Pós-Graduação em Linguística na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e desenvolve pesquisas nos temas: ensino de gramática como habilidade e cognição de professores de LI. Possui experiência na área de língua inglesa como professora em institutos de idioma e escolas da rede particular de ensino, bem como na área de formação de professores de LI.

Cristiane Oliveira Campos-Gonella, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Cristiane Oliveira Campos-Gonella é doutoranda na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) e trabalha como professora de língua inglesa em escolas de idiomas, escolas públicas e privadas de ensino regular, bem como atua na formação de professores. Sua pesquisa está voltada para a motivação dos aprendizes, cognição de professores e desenvolvimento de material didático.

Daniela Terenzi, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Daniela Terenzi é doutoranda em Linguística na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Tem experiência em escolas de idiomas, escolas de ensino regular e cursos de graduação. Em 2009, obteve o título de mestre ao apresentar o trabalho cujo foco era os aspectos do ensino de gramática como habilidade.

Publicado

2011-06-15

Cómo citar

AUGUSTO-NAVARRO, Eliane Hércules; KAWACHI, Claudia Jotto; CAMPOS-GONELLA, Cristiane Oliveira; TERENZI, Daniela. Collaboratively teaching at undergraduate level: teacher learning through analytical team-teaching. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 37–56, 2011. DOI: 10.5433/2237-4876.2011v14n1p37. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8509. Acesso em: 3 jul. 2024.