Teaching English to Children Up to the Age of Six:

reports on south america and brazil

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2022v25n2p65

Palabras clave:

English teaching, Early childhood education, Educational policies.

Resumen

This paper presents different realities concerning the practices of teaching English to children
up to 6 years old, with examples from different parts of South America, Brazil and its states.
It is originally part of a master’s degree dissertation interested in the scenario of Guarapuava,
a city from south Brazil, which explains the presented data tending to this region. This
is a bibliographical review, developed based on previously elaborated materials, with the
purpose of understanding the theme from different perspectives. It is understood that, by
having common characteristics, the countries (also states and cities) involved in the study can
structure themselves as a support network, sharing their achievements and failures. Because
of the scarcity of the offer and studies about this topic, it has sometimes become necessary
to address language teaching for older children. The knowledge gap reinforces the need to
discuss the topic and the bias of the results, which point to the private education network as
the main scenario for this practice, bringing to light the relevance of the implementation of
public policies for the democratization of access.

Métricas

Cargando métricas ...

Citas

ALTENHOFEN, Cléo V. Bases para uma política linguística das línguas minoritárias no Brasil.

In: NICOLAIDES, Christine; SILVA, Kleber Aparecido da; TÍLIO, Rogério; ROCHA, Claudia Hilsdorf (org.).

Política e políticas linguísticas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013. p. 93-116.

ARGENTINA. Ley No 26.206: Ley de Educación Nacional. Título I. Disposiciones Generales. Capítulo I.

Principios, Derechos Y Garantías. Buenos Aires: H. Senado, 2006. Available at: https://www.argentina.gob.

ar/sites/default/files/ley-de-educ-nac-58ac89392ea4c.pdf. Accessed on: 15 Apr. 2022.

ASSIS-PETERSON, Ana A.; COX, Maria Inês P. Inglês em tempos de globalização: para além de bem e

mal. Caleidoscópio, São Leopoldo, v. 5, n. 1, p. 5-14, 2007. Available at: http://revistas.unisinos.br/index.php/

calidoscopio/article/view/5616. Accessed on: 15 Apr. 2022.

BARCELOS, Fernanda G. Reflexões sobre o ensino de inglês na educação infantil. Trabalho de Conclusão de Curso

(Graduação em Letras) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010. Available at:

https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/29196. Accessed on: 15 Apr. 2022.

BARROS, Raíssa S. H. O ensino de inglês na educação infantil sob a luz da base nacional comum curricular. Trabalho de

Conclusão de Curso (Graduação em Letras) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2019. Available

at: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/14426?locale=pt_BR. Accessed on: 15 Apr. 2022.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: 2017. Brasil: Ministério da Educação, 2018. Available at: http://

basecurricular.portalsas.com.br/wp-content/uploads/2018/04/Base-Documento-Completo.pdf. Accessed

on: 15 Apr. 2022.

BRITISH COUNCIL. O ensino de inglês na educação pública brasileira. São Paulo: British Council Brasil, 2015.

Elaborado com exclusividade para o British Council pelo Instituto de Pesquisas Plano CDE. Available at:

https://www.britishcouncil.org.br/sites/default/files/estudo_oensinodoinglesnaeducacaopublicabrasileira.

pdf?_ga=2.23831226.1609369146.1596485725-523119830.1596485725. Accessed on: 15 Apr. 2022.

BRITISH COUNCIL. Políticas públicas para o ensino de inglês: um panorama das experiências na rede pública

brasileira. São Paulo: British Council Brasil, 2019. Available at: https://www.britishcouncil.org.br/sites/

default/files/final-publicacao_politicaspublicasingles-compressed.pdf. Accessed on: 15 Apr. 2022.

BRUSCATO, Andrea C. M. Políticas de Educação Infantil/Educación Inicial na Argentina, Brasil e Uruguai:

apontamentos de um estudo comparado. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL PENSAR E REPENSAR

A AMÉRICA LATINA, 2., 2016, São Paulo, SP. Anais [...]. São Paulo: USP, 2016. p. 1-13. Available at:

https://sites.usp.br/prolam/wp-content/uploads/sites/35/2016/12/BRUSCATO_II-Simp%C3%B3sio-

Internacional-Pensar-e-Repensar-a-Am%C3%A9rica-Latina.pdf. Accessed on: 15 Apr. 2022.

COLÔMBIA. Formar en lenguas extranjeras: el reto. Lo que necesitamos saber y saber hacer. Bogotá: Ministerio

de la Educación Nacional, 2006. Available at: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-115174_

archivo_pdf.pdf. Accessed on: 15 Apr. 2022.

CONSELHO DA EUROPA. Quadro comum europeu de referência para as línguas: aprendizagem, ensino, avaliação.

Porto, Portugal: Edições Asa, 2001. Available at: http://area.dge.mec.pt/gramatica/Quadro_Europeu_total.

pdf. Accessed on: 15 Apr. 2022.

CRONQUIST, Kathryn; FISZBEIN, Ariel. English language learning in Latin America. Washington, DC:

The Dialogue, 2017. Available at: https://www.thedialogue.org/wp-content/uploads/2017/09/English-

Language-Learning-in-Latin-America-Final-1.pdf. Accessed on: 10 Oct. 2022. Available at: https://www.

thedialogue.org/wp-content/uploads/2017/09/English-Language-Learning-in-Latin-America-Final-1.pdf.

Accessed on: 15 Apr. 2022.

FARÍAS, Miguel; ARMENDÁRIZ, Ana; GIL, Glória; GIMENEZ, Telma N.; AMPARO, Olarte C.;

ABRAHAMS, Mary Jane. Sociocultural and political issues in English teaching education: policies and training

in Argentina, Brazil, Chile and Colombia. In: GIL, Glória; VIEIRA-ABRAHÃO, Maria Helena. Educação de

professores de línguas: os desafios do formador. Campinas, SP: Pontes Editores, 2008. p. 23-44.

Signum: Estudos da Linguagem, Londrina, v. 25, i. 2, p. 65-77, Aug. 2022 75

GENTILI, Pablo. O direito à educação e as dinâmicas de exclusão na América Latina. Educação &

Sociedade, Campinas, SP, v. 30, n. 109, p. 1059-1079, 2009. Available at: https://www.scielo.br/j/es/ DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302009000400007

a/7CLbgjQSMbW6hX7T9wbQ4mn/abstract/?lang=pt. Accessed on: 15 Apr. 2022.

GIL, Antônio Carlos. Como delinear uma pesquisa bibliográfica? In: GIL, Antônio Carlos. Como elaborar

projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo, SP: Atlas, 2016. p. 59-85.

GRADDOL, David. English next: why global English may mean the end of “English as a foreign language”.

Londres: British Council, 2006. Available at: https://www.academia.edu/6938568/English_Next_Why_

global_English_may_mean_the_end_of_English_as_a_Foreign_Language_. Accessed on: 15 Apr. 2022.

LEFFA, Vilson J. Se mudo o mundo muda: ensino de línguas sob a perspectiva do emergentismo. Caleidoscópio,

São Leopoldo, RS, v. 7, n. 1, p. 24-29, 2009. Available at: http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/

article/view/4852. Accessed on: 15 Apr. 2022. DOI: https://doi.org/10.1039/D2EE90070J

LIMA, Ana Paula de; BORGHI, Raquel Fontes; SOUZA NETO, Samuel de. Base Nacional Comum

Curricular e a lacuna no ensino de inglês para crianças no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Luís, MA, v. 26, n. 1,

p. 9-29, 2019. Available at: https://periodicoseletronicos.ufma.brindex.php/cadernosdepesquisa/article/

view/11094/6344. Accessed on: 15 Apr. 2022.

LOPES, Cristina F.; ANDRADE, Antônio. Discurso e políticas de ensino de línguas estrangeiras: uma

análise do Programa Rio Criança Global. Cadernos de Letras da UFF, Niterói, RJ, v. 28, n. 57, p. 191-208, 2018. DOI: https://doi.org/10.22409/cadletrasuff.2018n57a617

Available at: https://periodicos.uff.br/cadernosdeletras/article/view/43980. Accessed on: 15 Apr. 2022.

MÖLLER, Aline Nunes; ZURAWSKI, Maria Paula. Reflexão crítica sobre as escolas bilíngues (português/

inglês) de imersão e internacionais na cidade de São Paulo. Veras, São Paulo, SP, v. 7, p. 109-130, 2017. DOI: https://doi.org/10.14212/veras.vol7.n1.ano2017.art297

Available at: http://site.veracruz.edu.br:8087/instituto/revistaveras/index.php/revistaveras/article/

view/297. Accessed on: 15 Apr. 2022. DOI: https://doi.org/10.2174/187460981503220714153155

OLIVEIRA, Nathália S. “Para inglês ver?” Análise linguístico-discursiva sobre o ensino de língua inglesa nas

escolas municipais no âmbito do Programa Rio Criança Global. In: SEMINÁRIO DOS ALUNOS DOS

PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO DO INSTITUTO DE LETRAS DA UFF - ESTUDOS DE

LINGUAGEM, 2017, 8., 2017, Rio de Janeiro, RJ. Anais [...]. Rio de Janeiro: UFF, 2017. p. 273-734. Available at:

http://www.anaisdosappil.uff.br/index.php/VIIISAPPIL-Ling/article/view/768. Accessed on: 15 Apr. 2022.

PASSONI, Taísa P.; LUZ, Joelma Gomes. Política e planejamento linguísticos no Brasil: levantamento de

orientações curriculares para o ensino de línguas estrangeiras. Revista Virtual de Estudos da Linguagem: ReVEL,

Porto Alegre, RS, v. 14, p. 217-240, 2016. Available at: http://www.revel.inf.br/downloadFile.php?local=artig

os&id=485&lang=pt. Accessed on: 15 Apr. 2022.

POZZO, María Isabel. La enseñanza de lenguas extranjeras en Argentina. Diálogos Latinoamericanos, Aarhus,

Dinamarca, v. 15, 2009. Available at: https://www.redalyc.org/pdf/162/16220868002.pdf. Accessed on: 15

Apr. 2022.

RIO DE JANEIRO (Estado). Documento de orientação curricular do estado do Rio de Janeiro: educação

infantil e ensino fundamental. Rio de Janeiro, RJ: Secretaria de Educação, 2019. Available at: http://

basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/curriculos_estados/rj_curriculo_riodejaneiro.pdf.

Accessed on: 15 Apr. 2022.

SELBACH, Helena V. Do ideal ao possível: the crazy car story - um relato interpretativo de um projeto

em língua inglesa na educação infantil. 2014. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) -

Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 2014. Available at: https://lume.ufrgs.br/

handle/10183/102188. Accessed on: 15 Apr. 2022.

SENE, Fernanda T. M.; LIRA, Aliandra C. M. A educação infantil nos países da América Latina: um estudo

sobre a obrigatoriedade do ensino para além do Brasil. Ensino em Re-Vista, Uberlândia, MG, v. 1, p. 317-343,

Available at: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/38091. Accessed on: 15 Apr. 2022.

URUGUAY. Ley No 18.437/2009. Ley General de Educación. Declara de interés general la promoción

del goce y el efectivo ejercicio del derecho a la educación, como un derecho humano fundamental. [...].

Montevideo: Cámara de Senadores, 2008. Available at: https://www.siteal.iiep.unesco.org/pt/bdnp/550/ley-

-ley-general-educacion. Accessed on: 15 Apr. 2022.

Publicado

2022-08-30

Cómo citar

SEIDEL BORTOLOTTI, F.; KRAUSE-LEMKE, C. Teaching English to Children Up to the Age of Six:: reports on south america and brazil. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 25, n. 2, p. 65–77, 2022. DOI: 10.5433/2237-4876.2022v25n2p65. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/45952. Acesso em: 19 may. 2024.