Double semiotic process of the teaching-learning objects: from the didactic founders gestures to the didactic specific gestures

Authors

  • Elvira Lopes Nascimento Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2011v14n1p421

Keywords:

Object of education, Didactic transposition, Professional gestures

Abstract

This paper presents a reflection on the proffessional actions of teaching in the observable movements of the teacher when transforming a learning object in a taught object. Carriers of significance and seen through the lens of collective activity (BRONCKART, 2006), the didactic founders gestures (SCHNEUWLY, 2000;2009) integrate into the social system of educational activity and fall in the conventional rules and codes stabilized by the complex system in which are the educational activities that constitute the scholastic culture. However, emerging from this complexity, the action of the in a particular teaching situation develops specific didactic gestures that help us understand the way in which occurs the transformation of the teaching object that is regulated by theses gestures. The empirical analysis of the work falls on the developed work by a Portuguese teacher of elementary education when materializing the didactic transposition of a social object - the reader’s letter.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Elvira Lopes Nascimento, Universidade Estadual de Londrina

Realizou seu curso de Mestrado na Universidade de São Paulo, investigando os processos de textualização na produção escrita de alunos do ensino fundamental. No curso de Doutorado em Filologia e Lìngua Portuguesa na Universidade de São Paulo investigou os gêneros orais emergentes na interação de sala de aula. Atua nas linhas de pesquisa " Ensino de língua portuguesa e outras linguagens" e "Formação do professor de língua portuguesa", investigando gêneros textuais, ação e atividade de professores de língua portuguesa na formação inicial e continuada. Como Professor Associado, atua na graduação em Letras e no Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Londrina. Coordena o grupo de pesquisa Gêneros Textuais e Ferramentas Didáticas para o Ensino-Aprendizagem de Língua Portuguesa , realizado na Universidade Estadual de Londrina (CNPq - edital Universal ). Desenvolve essa pesquisa com a elaboração de material didático e com experiências didáticas para Redes Públicas de Ensino, integrando a Rede Nacional de Formação Continuada de Professores (MEC/SEB) desde julho de 2004 para as formações Pro-letramento e PAR. Orienta dissertações e teses voltando-se para a didática da língua portuguesa das séries iniciais do fundamental ao estágio de docência no curso de Letras, elaboração/ avaliação de materiais didáticos e implementação de projetos escolares. Vice-coordenadora do GT-Gêneros textuais da AnPOLL.

Published

2011-06-15

How to Cite

NASCIMENTO, E. L. Double semiotic process of the teaching-learning objects: from the didactic founders gestures to the didactic specific gestures. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 421–445, 2011. DOI: 10.5433/2237-4876.2011v14n1p421. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/8643. Acesso em: 21 may. 2024.