A Sociocognitive Approach to the Text in the Implicit Construction of the Referent Identified by the Pronouns “He/Him/It/They/Them” in Armandinho Comic Strips

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2024v27n2p140-156

Keywords:

referential networks, pronoun "he/him/it/they/them", Armandinho comic strip

Abstract

The work aims to analyze the construction of the referent identified by the pronouns "he/him/they/them", under the influence of its insertion into a network of socio-cognitive-discursive associations, intertwined with other referents, in comic strips featuring the character Armandinho, by Alexandre Beck. To do this, we adopt an interpretative and socio-cognitive stance, drawing on authors from the perspective of referentiality such as Koch (2003, 2018), Koch and Cunha-Lima (2011), and Custódio Filho (2011); we particularly rely on Matos (2018), Cavalcante (2020, 2022) for the conceptual approach to referential networks. The corpus revolves around the selection of Armandinho comic strips, distributed across various social media platforms, following the criterion of identifying the referent by the pronouns "he/him/it/they/them”, without explicit anchors, in the texts. Given the relational criterion of networks, it was observed that the indirect co-construction of the referent named by the pronouns “he/him/it/they/them” is carried out through inferences aided by the intertwining of referents, especially from discursive memory, capable of recovering contextual information and relations of intertextuality present in the facts of the political and social scenario, around which the implicit entities are inserted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janaica Gomes Matos, Universidade Estadual do Piauí

Adjunct professor of the Postgraduate Program in Literature and Linguistics (PPGL-UESPI). Member of the PROTEXTO/UFC Research Group and leader of the Text Linguistics Research Group – TEXTUALE. janaicagomes@pcs.euspi.br

Mário Junglas Muniz, Federal University of Piauí

Master and PhD in Linguistics from the Federal University of Ceará and vice-leader of the Textual Linguistics Research Group – TEXTUALE. mjunglasm@ufpi.edu.br

Maria Veronica Monteiro Lima, Universidade Estadual do Piau

Graduated in Portuguese Literature from the State University of Piauí; Postgraduate in Portuguese Language and Brazilian Literature; Master in Literature from the State University of Piauí. Member of the TEXTUALE Research Group. mariavml@aluno.uespi.br

References

ADAM, Jean-Michel. Textos: tipos e protótipos. Tradução de Mônica Magalhães Cavalcante. São Paulo: contexto, 2019.

CAVALCANTE, Mônica Magalhães. Linguística textual e argumentação. São Paulo: Pontes, 2020.

CAVALCANTE, Mônica Magalhães. Linguística textual, conceitos e aplicações. São Paulo: Pontes Editores, 2022.

CAVALCANTE, Mônica Magalhães; BRITO, Mariza Angélica Paiva. O caráter naturalmente recategorizador das anáforas. In: AQUINO, Zilda Gaspar Oliveira de; GONÇALVES-SEGUNDO, Paulo Roberto (org.). Estudos do discurso: caminhos e tendências. São Paulo: Editora Paulistana, 2016. p. 119-133.

CAVALCANTE, Mônica Magalhães; CUSTÓDIO FILHO, Valdinar; BRITO, Mariza Angélica Paiva. Coerência, referenciação e ensino. São Paulo: Cortez, 2014.

CUSTÓDIO FILHO, Valdinar. Múltiplos fatores, distintas interações: esmiuçando o caráter heterogêneo da referenciação. 2011. 320 f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2011.

HALLIDAY, Michael; HASAN, Ruqaiya. Cohesion in English. London: Longman, 1976.

KOCH, Ingedore G. Villaça. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2003.

KOCH, Ingedore G. Villaça. Introdução à linguística textual: trajetória e grandes temas. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2018.

KOCH, Ingedore G. Villaça; CUNHA-LIMA, Maria Luiza. Do cognitivo ao sociocognitivo. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Christina. Introdução à linguística: fundamentos epistemológicos. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 251-297.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Do código para a cognição: o processo referencial como atividade criativa. Veredas: Revista de Estudos Linguísticos Juiz de Fora, MG, v. 6, p. 43-62, 2002.

MARTINS, Mayara Arruda. A caracterização dos tipos de dêixis como processos referenciais. 2019. 142 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE, 2019.

MARTINS, Mayara Arruda. Dêixis como fenômeno de linguagem. In: WORKSHOP EM LINGUÍSTICA TEXTUAL, Evento Online, 4., 2021, Fortaleza, CE. Comunicação oral [...]. Fortaleza: UFCE-Grupo Protexto, 2021. Canal do Protexto no YouTube. Meet - Videoconferência.

MATOS, Janaica Gomes. As redes referenciais na construção de notas jornalísticas. 2018. Tese (Doutorado em Linguística) - Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE, 2018. DOI: https://doi.org/10.22456/2238-8915.81588

MONDADA, Lorenza. Verbalisation de l’espace et fabrication du savoir: approche linguistique de la construction des objets de discours. Lausanne: Université de Lausanne, 1994.

MONDADA, Lorenza; DUBOIS, Danièle. Construção dos objetos de discurso e categorização: uma abordagem dos processos de referenciação. In: CAVALCANTE, Mônica Magalhães; RODRIGUES, Bernardes Biasi; CIULLA, Alena. Referenciação. São Paulo: Contexto, 2003. p. 17-52.

RAMOS, Paulo. A leitura de quadrinhos. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2022. DOI: https://doi.org/10.11606/2316-9877.2023.v11.e220861

Published

2024-08-30

How to Cite

GOMES MATOS, Janaica; JUNGLAS MUNIZ, Mário; MONTEIRO LIMA, Maria Veronica. A Sociocognitive Approach to the Text in the Implicit Construction of the Referent Identified by the Pronouns “He/Him/It/They/Them” in Armandinho Comic Strips. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 140–156, 2024. DOI: 10.5433/2237-4876.2024v27n2p140-156. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/50211. Acesso em: 21 nov. 2024.