An Experience Report with Comics in a State School of Carpina, Pernambuco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2024v27n2p169-182

Keywords:

Portuguese Language, Elementary School, Comics

Abstract

This article aims to disseminate the results of a didactic-pedagogical intervention conducted with 9th grade elementary school students in Portuguese lessons using comics. Regarding theoretical assumptions, this study is based on the work of the Bakhtin Circle (Bakhtin, 1997; Bakhtin; Volochínov, 2006) concerning comics as a speech genre. This is a qualitative action research study (Gil, 2008), as proposed by the work of (Engel, 2000; Thiollent, 2009; Tripp, 2005). Data collection was carried out through 24 Portuguese lessons, which comprised a set of activities prepared by the authors of this paper. The research locus took place in a state school in the municipality of Carpina, Zona da Mata, Pernambuco. The social insertion of the research took the form of offering 24 Portuguese lessons that enable didactic-pedagogical alternatives to strengthen the learning of 9th grade students through an intervention process in Portuguese lessons. As a culminating outcome, this project resulted in the publication of a comic book anthology created by the research participants.

Keywords: Comics; Portuguese Language; Elementary School.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eronildo da Silva Biondinni, University of Pernambuco

Master's degree in Education from the University of Pernambuco, Mata Norte Campus (UPE). He is currently a Portuguese language teacher at the João Teobaldo de Azevedo Reference School for Primary and Secondary Education, in the municipality of Carpina, in the state of Pernambuco. eronildobiondinni@hotmail.com

Jonathas de Paula Chaguri, University of Pernambuco

PhD in Education from the State University of Maringá (UEM). He is currently a permanent professor in the Postgraduate Program in Education and the Pedagogy Course at the University of Pernambuco (UPE), Mata Norte Campus. jonathas.chaguri@upe.br

References

BAKHTIN/VOLOCHÍNOV, M. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.

BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BINDEN. Publicação alterada com autoria inventada para manter o anonimato dos autores. Mimeo: cidade, 2023.

BEZERRA, J. C. S, MENEGASSI, R. J. Entonação Valorativa em Atividades de Leitura. In: ANGELO, C. M. P.; MENEGASSI, R. J.; FUZA, A. F. (Orgs.) Leitura e Ensino de Língua. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. p. 195-235.

BRITO. A. D. Uma Metodologia Para a Aprendizagem Histórica de Jovens Estudantes do Ensino Fundamental por meio da Produção de Histórias em Quadrinhos. 156 f. 2020. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) – Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2020.

CAVALCANTE, C. M. A.; CHAGURI, J. P. O Uso das Histórias em Quadrinhos nas Aulas de Língua Portuguesa: uma intervenção pedagógica na sala de apoio à aprendizagem. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência da Educação. Programa de Desenvolvimento Educacional. (Org.). Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE de 2014. Curitiba: SEED, 2016, p. 3-27.

DAHLET, V. A entonação no dialogismo bakhtiniano. In: BRAIT, B. Bakhtin, dialogismo e construção de sentido. Campinas: Editora da Unicamp, 1997. p. 264.

DI FANTI, M. G. C. A Linguagem em Bakhtin: pontos e pespontos. Veredas - Rev. Est. Ling, Juiz de Fora, v. 7. n. 1-2, p. 95-111, 2003.

ENGEL, G. I. Pesquisa-Ação. Educar, Curitiba, v.--, n. 16, p.181-191, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.214

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MOLON, N. D.; VIANNA, R. O Círculo de Bakhtin e a Linguística Aplicada. Revista Bakhtiniana, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 142-165, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-45732012000200010

RAMOS, P. Os quadrinhos em aulas de Língua Portuguesa. In: BARBOSA, A.; RAMOS, P.; VILELA, T. et al. (Orgs.). Como usar Histórias em Quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004. p. 65-85.

RAMA, A.; VERGUEIRO, W. (Orgs.) Como usar as histórias em quadrinhos em sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.

RENTROIA IANNONE, L.; IANNONE, R. A. O Mundo das Histórias em Quadrinhos. 7. ed. São Paulo: Moderna, 1998.

SCHNEIDER, M. B. Quadrinhos no ensino de história da infância. 2020. 70 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2020.

THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-Ação. São Paulo: Cortez & Autores Associados, 2009.

THÜRLER, D. Intervenção Pedagógica e Interdisciplinaridade. Salvador: UFBA, 2019.

TRIPP, D. Pesquisa-Ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009

VERGUEIRO, W. Uso das HQs no Ensino. In: BARBOSA, A.; RAMOS, P.; VILELA, T. et al. (Orgs.). Como usar Histórias em Quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004. p. 07-29.

Published

2024-08-30

How to Cite

DA SILVA BIONDINNI, Eronildo; CHAGURI, Jonathas de Paula. An Experience Report with Comics in a State School of Carpina, Pernambuco. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 169–182, 2024. DOI: 10.5433/2237-4876.2024v27n2p169-182. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/49829. Acesso em: 21 nov. 2024.