An Experience Report with Comics in a State School of Carpina, Pernambuco
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-4876.2024v27n2p169-182Keywords:
Portuguese Language, Elementary School, ComicsAbstract
This article aims to disseminate the results of a didactic-pedagogical intervention conducted with 9th grade elementary school students in Portuguese lessons using comics. Regarding theoretical assumptions, this study is based on the work of the Bakhtin Circle (Bakhtin, 1997; Bakhtin; Volochínov, 2006) concerning comics as a speech genre. This is a qualitative action research study (Gil, 2008), as proposed by the work of (Engel, 2000; Thiollent, 2009; Tripp, 2005). Data collection was carried out through 24 Portuguese lessons, which comprised a set of activities prepared by the authors of this paper. The research locus took place in a state school in the municipality of Carpina, Zona da Mata, Pernambuco. The social insertion of the research took the form of offering 24 Portuguese lessons that enable didactic-pedagogical alternatives to strengthen the learning of 9th grade students through an intervention process in Portuguese lessons. As a culminating outcome, this project resulted in the publication of a comic book anthology created by the research participants.
Keywords: Comics; Portuguese Language; Elementary School.
Downloads
References
BAKHTIN/VOLOCHÍNOV, M. Marxismo e Filosofia da Linguagem. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2006.
BAKHTIN, M. Estética da Criação Verbal. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BINDEN. Publicação alterada com autoria inventada para manter o anonimato dos autores. Mimeo: cidade, 2023.
BEZERRA, J. C. S, MENEGASSI, R. J. Entonação Valorativa em Atividades de Leitura. In: ANGELO, C. M. P.; MENEGASSI, R. J.; FUZA, A. F. (Orgs.) Leitura e Ensino de Língua. São Carlos: Pedro & João Editores, 2022. p. 195-235.
BRITO. A. D. Uma Metodologia Para a Aprendizagem Histórica de Jovens Estudantes do Ensino Fundamental por meio da Produção de Histórias em Quadrinhos. 156 f. 2020. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) – Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, 2020.
CAVALCANTE, C. M. A.; CHAGURI, J. P. O Uso das Histórias em Quadrinhos nas Aulas de Língua Portuguesa: uma intervenção pedagógica na sala de apoio à aprendizagem. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência da Educação. Programa de Desenvolvimento Educacional. (Org.). Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE de 2014. Curitiba: SEED, 2016, p. 3-27.
DAHLET, V. A entonação no dialogismo bakhtiniano. In: BRAIT, B. Bakhtin, dialogismo e construção de sentido. Campinas: Editora da Unicamp, 1997. p. 264.
DI FANTI, M. G. C. A Linguagem em Bakhtin: pontos e pespontos. Veredas - Rev. Est. Ling, Juiz de Fora, v. 7. n. 1-2, p. 95-111, 2003.
ENGEL, G. I. Pesquisa-Ação. Educar, Curitiba, v.--, n. 16, p.181-191, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.214
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MOLON, N. D.; VIANNA, R. O Círculo de Bakhtin e a Linguística Aplicada. Revista Bakhtiniana, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 142-165, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S2176-45732012000200010
RAMOS, P. Os quadrinhos em aulas de Língua Portuguesa. In: BARBOSA, A.; RAMOS, P.; VILELA, T. et al. (Orgs.). Como usar Histórias em Quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004. p. 65-85.
RAMA, A.; VERGUEIRO, W. (Orgs.) Como usar as histórias em quadrinhos em sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004.
RENTROIA IANNONE, L.; IANNONE, R. A. O Mundo das Histórias em Quadrinhos. 7. ed. São Paulo: Moderna, 1998.
SCHNEIDER, M. B. Quadrinhos no ensino de história da infância. 2020. 70 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de História) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2020.
THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-Ação. São Paulo: Cortez & Autores Associados, 2009.
THÜRLER, D. Intervenção Pedagógica e Interdisciplinaridade. Salvador: UFBA, 2019.
TRIPP, D. Pesquisa-Ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 31, n. 3, p. 443-466, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022005000300009
VERGUEIRO, W. Uso das HQs no Ensino. In: BARBOSA, A.; RAMOS, P.; VILELA, T. et al. (Orgs.). Como usar Histórias em Quadrinhos na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2004. p. 07-29.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eronildo da Silva Biondinni, Jonathas de Paula Chaguri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal reserves the right to make, in the originals, normative, orthographic and grammatical modifications in order to maintain the standard language and the credibility of the publication. It will respect, however, the authors’ style of writing. Modifications, corrections and suggestions of conceptual order will be forwarded to the authors, if necessary. In these cases, the papers, once appropriate, should be submitted to a new appreciation. The final examinations will not be forwarded to the authors. Works published become property of Signum, being its total or partial reprint subject to an explicit authorization of the journal. In all subsequent quotes the original source of publication should be mentioned, in case, in Photographic Discourse. Opinions emitted by the authors are their exclusive responsibility.