Students' reflections on their training in a letras course: the importance of PIBID and the pedagogical residency program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2024v27n1p53-67

Keywords:

Formação inicial; Construção docente; PIBID e Residência Pedagógica.

Abstract

This article focuses on analyzing the impressions of a group of undergraduates in Letras about their journey of teacher construction within the university and in other training spaces. It is based on the idea that teacher training occupies a central role in educational discussions and is seen as a continuous and multifaceted process, permeated by the actions of governments, the market and universities (Nóvoa, 1999). As part of a project aimed at leading students to reflect on the pillars of their future classroom practice, questionnaires with open-ended questions were administered to two classes on the Letras course at a university in the Midwest region of Brazil. The answers were explored qualitatively and quantitatively, using the tools of Content Analysis (Bardin, 2004), and indicated, among other results, the relevance of the PIBID and Pedagogical Residency Programs for achieving skills considered crucial for teaching.

Author Biography

Solange Fortilli, Federal University of Mato Grosso do Sul

Doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”- (2013)-
Professora Adjunta UFMS – solange.fortilli@ufms.br

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2004.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BERNARDES NETO, Pedro. Prática pedagógica como síntese do chão de escola. Revista Transmutare, Curitiba, v. 8, p. 1-27, 2023.

BRASIL, Ministério da Educação. Portaria Normativa nº 38, de 12 de dezembro de 2007. Dispõe sobre o Programa de Bolsa Institucional de Iniciação à Docência - PIBID. Brasília: DF: Ministério da Educação, 2007.

BRASIL. Portaria nº 38, de 28 de fevereiro de 2018. Institui o Programa de Residência Pedagógica. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 28, 01 mar. 2018. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Portaria_Normativa_38_PIBI. Acesso em: 22 mar. 2024.

DE PIETRI, Emerson. A formação do professor entre a academia e a escola: o estágio supervisionado e o ensino de língua portuguesa. In: MATEUS, Elaine; TONELLI, Juliana Reichert Assunção (org.). Diálogos (im)pertinentes entre formação de professores e aprendizagem de línguas. São Paulo: Blucher, 2017. p. 99-116.

FLEIG, Maria Talita; BOLZAN, Doris Pires Vargas. Processos formativos para a docência. Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 8, n. 1, p. 3-21, jan./jun. 2017.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

GAUTHIER Clermont; MARTINEAU, Stéphane; DESBIENS, Jean-François; MALO, Annie; SIMARD, Denis. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Tradução de Francisco Pereira de Lima. Ijuí: UNIJUÍ, 1998.

LARROSA, Jorge. Pedagogia profana. Danças, piruetas e mascaradas. Tradução de Alfredo Veiga-Neto. Porto Alegre: Contrabando, 1998.

MASETTO, Marcos Tarciso. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Ed. Summus, 2003.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 12. ed. São Paulo: Hucitec, 2010.

NÓVOA, António. Entre a formação e a profissão: ensaio sobre o modo como nos tornamos professores. Currículo sem Fronteiras, Braga, PT, v. 19, n. 1, p. 198-208, 2019.

NÓVOA, António. Os professores na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, SP, v. 25, n. 1, p. 11-20, 1999.

PASSOS, Carmen; NACARATO, Adair Mendes; FIORENTINI, Dario; MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra; GAMA, Renata Prenstteter; MEGID, Dora. Desenvolvimento profissional do professor que ensina Matemática: uma meta-análise de estudos brasileiros. Quadrante, Lisboa, PT, v. 15, n. 1-2, p. 193-219, 2006.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis Pedagógica, Catalão, GO, v. 3, n. 3-4, p. 5-24, 2005/2006.

SCHÖN, Donald. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, António (org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. v. 2, p. 77-91.

SOUSA, José Raul de; SANTOS, Simone Cabral Marinho dos. Análise de conteúdo em pesquisa qualitativa: modo de pensar e de fazer. Pesquisa e Debate em Educação, v. 10, n. 2, p. 1396-1416, 2020. DOI: https://doi.org/10.34019/2237-9444.2020.v10.31559

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Tradução de João Batista Kreuch. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

Published

2024-04-30

How to Cite

FORTILLI, Solange. Students’ reflections on their training in a letras course: the importance of PIBID and the pedagogical residency program. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 53–67, 2024. DOI: 10.5433/2237-4876.2024v27n1p53-67. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/49588. Acesso em: 22 jul. 2024.