Teacher training and fomenting literary readership at the Federal University of Rio de Janeiro's Pedagogical Residency Program

theories and practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2024v27n1p128-143

Keywords:

Residência Pedagógica, Formação de professores

Abstract

In 2022, the Federal University of Rio de Janeiro joined for the first time the Pedagogical Residency Program launched that same year by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel. This paper analyses the activities developed by the sub-project "Teaching literature from the 6th to the 9th grade: theories and practices for developing literary readers" at three federal schools: the Laboratory School of UFRJ, the Pedro II College at Tijuca, and the Pedro II College at Engenho. These grades were chosen due to the disbelief held by many that literature could be taught at this education level on account of associating literature with High School and literary historiography. The activities conducted at these three schools emphasized building communities of readers and literary education (Colomer, 2011) considering the residents' role as future teachers and educator of literary readers at schools.

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Author Biographies

André Luís Mourão de Uzêda, Federal University of Rio de Janeiro

André Luís Mourão de Uzêda é docente de Português e Literatura do Colégio de Aplicação da UFRJ. Doutor em Letras (Ciência da Literatura) pela UFRJ e preceptor do subprojeto de Português do Programa de Residência Pedagógica (UFRJ/CAPES), é membro do grupo de pesquisa Literatura e Educação Literária. Contato: andreuzeda@ufrj.br

Juliana Berlim, Colégio Pedro II

Juliana Berlim é professora de Português e Literatura do Colégio Pedro II e preceptora do subprojeto de Português do Programa de Residência Pedagógica (UFRJ/CAPES). Mestra em Ciência da Literatura pela UFRJ. Pesquisa literatura fantástica e formação leitora na escola. Contato: juliananberlim@gmail.com

Marcos Vinícius Scheffel, Federal University of Rio de Janeiro

Doutor em Teoria da Literatura (UFSC-2011), Mestre em Literatura Brasileira (UFSC-2007). Professor de Didática de Português e Literatura - UFRJ. Professor do ProfLetras UFRJ. Professor do ProfLetras - UFRJ.

Victor Figueiredo Souza Vasconcellos, Colégio Pedro II

Victor Figueiredo Souza Vasconcellos é docente de Português e Literatura do Colégio Pedro II. Doutor em Letras (Ciência da Literatura) pela UFRJ e preceptor do subprojeto de Português do Programa de Residência Pedagógica (UFRJ/CAPES). Desenvolve pesquisas sobre Literatura, Educação e Tecnologia. Contato: victorfsvasc@yahoo.com.br

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Published

2024-04-30

How to Cite

UZÊDA, André Luís Mourão de; BERLIM, Juliana; SCHEFFEL, Marcos Vinícius; VASCONCELLOS, Victor Figueiredo Souza. Teacher training and fomenting literary readership at the Federal University of Rio de Janeiro’s Pedagogical Residency Program: theories and practices. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 128–143, 2024. DOI: 10.5433/2237-4876.2024v27n1p128-143. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/49581. Acesso em: 30 dec. 2024.