The image text
interdisciplinary work with Portuguese Language and Geography in the 8th year
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-4876.2024v27n1p173-185Keywords:
didactic prototype, Profletras, interdisciplinarity Portuguese Language and GeographyAbstract
The result of a didactic prototype created in Profletras is presented, based on the principles of multiliteracies pedagogy (Rojo, 2012), in the practice of reading and analyzing multisemiotic texts-utterances from the interactionist perspective of language (Bakhtin, 2003; Volochinov, 1992) and in the interactional conception of reading (Leffa, 1999; Kleiman, 2019) under the bias of interdisciplinarity between te subjects of Portuguese Language and Geography, aimed at an 8th year class of Elementary School II. The objective was to contribute the construction of the reader subject, covering students’ communication and critical thinking as General Competences of the BNCC (2017) combined with the interdisciplinary use of image as language, elevating them to an instrument of social interaction, in addition to cooperating with the practice of Portuguese language teachers in elementary school through the development of a didactic prototype focused on the interactionist reading of landscape images. The results showed that the didactic prototype helped teachers of the disciplines involved to provide students with more expressive learning, leading them to acquire the new literacies required by contemporary society.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. O problema do texto. In: BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 327-358.
BAKHTIN, Mikhail; VOLOCHINOV, Valentin Nikolaevich. 6. ed. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1992.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular – BNCC - 2017. Brasília: MEC/SEB, 2018.
COIMBRA, José de Ávila Aguiar. Considerações sobre a interdisciplinaridade. In: PHILIPPI JUNIOR, Arlindo; TUCCI, Carlos E. Morelli; HOGAN, Daniel J.; NAVEGANTES, Raul (ed.). Interdisciplinaridade em Ciências Ambientais. São Paulo: Signus Editora, 2000. p. 52-70.
DELL’ISOLA, Regina Lúcia P. A interação sujeito-linguagem em leitura. In: MAGALHÃES, Izabel (org.). As múltiplas faces da linguagem. Brasília: UnB, 1996.
FAZENDA, Ivani Catarina A. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.
FIORIN, José Luiz; SAVIOLI, Francisco P. Lições de texto: leitura e redação. São Paulo: Ática, 2011.
FUZA, Ângela Francine; OHUSCHI, Márcia Cristina Greco; MENEGASSI, Renilson José. Concepções de linguagem e o ensino da leitura em língua materna. Revista Linguagem & Ensino, Pelotas, RS, v. 14, n. 2, p. 479-501, jul./dez. 2011.
INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Matrizes de referência de língua portuguesa e matemática do SAEB: documento de referência do ano de 2001. Brasília, DF: INEP, 2020.
JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. 12. ed. Campinas, São Paulo: Papirus, 2008.
KLEIMAN, Ângela. Texto e leitor: aspectos cognitivos a leitura. 9. ed. Campinas: Pontes, 2004.
LEFFA, Vilson J. Perspectiva no estudo da leitura: texto, leitor e interação social. In: LEFFA, Vilson J.; PEREIRA, Aracy E. (org.). O ensino da leitura e produção textual: alternativas de renovação. Pelotas: Educat, 1999, p. 13-37.
MACIEL, Caio Augusto Amorim. A retórica da paisagem: um instrumento de interpretação geográfica. Espaço e Cultura (UERJ), Rio de Janeiro, n. 26, p. 32-48, jul./dez. 2009. DOI: https://doi.org/10.12957/espacoecultura.2009.3553
MORATO, Edwiges Maria. O interacionismo no campo linguístico. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Christina (org.). Introdução à linguística: fundamentos epistemológicos. São Paulo: Cortez, 2004. v. 3, p. 311-352.
PERFEITO, Alba Maria. Concepções de linguagem, teorias subjacentes e ensino de língua portuguesa. In: MENEGASSI, Renilson; SANTOS, Annie; RITTER, Lílian (org.). Concepções de linguagem e ensino. Maringá: Eduem, 2010. p. 23.
ROJO, Roxane H.; MOURA, Eduardo (org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
SANTAELLA, Lucia; NÖTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 2008.
SANTOS, Milton. Da totalidade ao lugar. 7. ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2005.
SANTOS, Milton. Pensando o espaço do homem. 4. ed. São Paulo: Hucitec, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ANNIE ROSE DOS SANTOS, Aline
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal reserves the right to make, in the originals, normative, orthographic and grammatical modifications in order to maintain the standard language and the credibility of the publication. It will respect, however, the authors’ style of writing. Modifications, corrections and suggestions of conceptual order will be forwarded to the authors, if necessary. In these cases, the papers, once appropriate, should be submitted to a new appreciation. The final examinations will not be forwarded to the authors. Works published become property of Signum, being its total or partial reprint subject to an explicit authorization of the journal. In all subsequent quotes the original source of publication should be mentioned, in case, in Photographic Discourse. Opinions emitted by the authors are their exclusive responsibility.