Oral Genres in the Portuguese Language Textbook

an analysis of the collection "se liga na língua"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2023v26n1p23

Keywords:

Oral discourse/textual genres, Textbook, Teaching

Abstract

The present article aims to analyze how the Portuguese Language textbook "Se liga na língua" suggests the approach of oral discursive/textual genres in the Final Years of Elementary School based on the assumption that, although the oral language, defined by the current Common National Curricular Base as one of the axes for the teaching of mother tongue, has, in recent decades, achieved advances, it still remains secondary and far from reaching the status of autonomous teaching object. In order to respond to this goal, we base ourselves on the enunciative-discursive perspective of language, while electing as methodological resource the perspective of dialogic discourse analysis. In this sense, the corpus selected for analysis was the teaching collection "Se Liga na Língua, Leitura, Produção de Texto e Linguagem, 2018", adopted in the PNLD 2019. The results of our analyses evidence both the quantitative and qualitative scarcity of oral discursive/textual genres made available in the textbook, whether due to the difficulties of transposition from oral to print, the conceptions that tie the appropriation of oral to the school context, or the very culture of overlapping writing over oral that permeates both the linguistic actions of society as well as those of the school context.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marina de Fátima Ferreira Nascimento, São Francisco University (USF)

Doctoral Degree in Education from the Universidade São Francisco - USF (2022). Elementary II Teacher of the Municipal School of Itatiba. Contact: marinascimento1318@gmail.com

Milena Moretto, São Francisco University (USF)

Doctoral Degree in Education from the Universidade São Francisco - USF (2014). Professor of PPGSSE at the Universidade São Francisco - USF. Contact: milena.moretto@usf.edu.br

References

AMARAL, Náyra C. do; BELINTANI, Renato Nogueira; MORAES, Rosana de; VALENTE, Rita de Cássia;

ANTONIO, Fernanda Peres. Desafios da língua portuguesa no ensino fundamental. Revista Científica Eletrônica de Pedagogia, Garça, SP, ano 10, n. 19, p. 1-7, jan. 2012. Disponível em: http://www.faef.revista.inf.br/imagens_arquivos/arquivos_destaque/mB3aBiN8DsSQ85A_2013-7-10-15-34-55.pdf. Acesso em: 20 jul. 2021.

BAKHTIN, Mikhal. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

BRAIT, Beth. Bakthin: outros conceitos chave. São Paulo: Editora Contexto, 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais para o ensino fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BUENO, Luzia. Gêneros orais na escola: necessidades e dificuldades de um trabalho efetivo. Instrumento: Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, v. 11, n. 1, jan./fev. 2009. Disponível em: http//docplayer.com.br/59475610-html. Acesso em: 19 fev. 2022.

CRESCITELLI, Mercedes C.; REIS, Amália S. O ingresso do texto oral em sala de aula. In: Elias, Vanda M.(org.). Ensino de língua portuguesa: oralidade, escrita e leitura. São Paulo: Contexto, 2011. p. 29-39.

CRISTOVÃO, Vera Lúcia L. Gêneros textuais no ensino aprendizagem e na formação do professor de línguas na perspectiva interacionista sociodiscursiva. Campinas: Mercado de Letras, 2015.

DIEL, Tamires R.; GONÇALVES, Ana Cecília; BATISTA, Jeize de F. O ensino de gêneros orais nas aulas de Língua portuguesa. Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras, Santa Maria, RS, n. 54, 2017. Disponível em: http//periódicos.ufsm.br/letras/article/view/26002. Acesso em: 20 jun. 2021. DOI: https://doi.org/10.5902/2176148526002

FARIA, Sandra A. S. Gêneros textuais em livros didáticos: uma análise de duas coleções do ensino médio. 2013. Dissertação (Mestrado em Língua e Cultura) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, 2013. Disponível em: https://repositório.ufba.br/ri/24475/1/. Acesso em: 16 mar. 2021.

FREITAS, Luiz C. BNCC: uma base para o gerencialismo populista. In: Avaliação Educacional-Blog do Freitas. [S. l.], 7 abr. 2017. Disponível em: https://avaliação educacional.com/tag/bncc/. Acesso em: 16 mar. 2021.

GERALDI, João W. Linguagem e ensino: exercícios de militância e divulgação. Campinas: Mercado de Letras, 2017.

GERALDI, João W. O ensino de língua portuguesa e a base nacional comum curricular. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 17, p. 381-396, jul./dez. 2015. Disponível: http//www.esforce.org.br. Acesso: 12 jul. 2019.

GERALDI, João W. O texto na sala de aula. São Paulo: Editora Ática, 1994.

GIROTTO, Euardo D. Entre o abstracionismo pedagógico e os territórios de luta: a base nacional comum curricular e a defesa da escola pública. Horizontes: revista de ciências humanas, Itatiba, SP, v. 36, n. 1, p. 16-30, jan./abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v36i1.603

GOMES-SANTOS, Sandoval N. Modos de apropriação do gênero debate regrado na escola: uma abordagem aplicada. DELTA, São Paulo, v. 25, p. 39-66, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-44502009000100002

MARCUSCHI, Luiz A. Gêneros textuais: configuração, dinamicidade e circulação. In: KARWOSKI, Acir M.;

GAYDECZKA, Beatriz; BRITO, Karim S. (org.). Gêneros textuais, reflexão e ensino. 4. ed. São Paulo: Parábola, 2011. 17-33.

MARCUSCHI, Luiz A. Produção textual: análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.

ORMUNDO, Wilton; SINISCALCHI, Cristiane. Se liga na língua: leitura, produção de texto e linguagem. São Paulo: Moderna, 2018.

ROCHA, Nathália F.; PEREIRA, Maria Zuleide. A prosopopeia da base nacional comum curricular e a participação docente. Horizontes: revista de ciências humanas, Itatiba, SP, v. 36, n. 1, p. 49 -63, jan./abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v36i1.575

ROJO, Roxane; CORDEIRO, Glaís S. Gêneros orais e escritos como objetos de ensino, modo de pensar, modo de fazer. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. 2. ed. Campinas: Mercado de Letras, 2010, p. 7-16.

SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. 2. ed. Campinas: Mercado de Letras, 2010.

VENCO, Selma B.; CARNEIRO, Reginaldo F. Para quem vai trabalhar na feira... essa educação tá boa demais: a política educacional na sustentação da divisão de classes. Horizontes: revista de ciências humanas, Itatiba, SP, v. 36, n. 1, p. 7-15, jan./abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v36i1.660

VOLÓCHINOV, Vladimir. Marxismo e filosofia da linguagem. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2018.

Published

2023-08-11

How to Cite

NASCIMENTO, M. de F. F.; MORETTO, M. Oral Genres in the Portuguese Language Textbook: an analysis of the collection "se liga na língua". Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 23–36, 2023. DOI: 10.5433/2237-4876.2023v26n1p23. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/47339. Acesso em: 18 may. 2024.