An Analysis of the Treatment of Orality Oral Exposure Genre in the Final Years Portuguese Language Textbook (PNLD2020)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2023v26n1p52

Keywords:

Portuguese language textbook, Orality, Oral exposition

Abstract

This article aims to analyze the treatment of oral exposition in the collection of Portuguese language textbooks, Portugues: Conexão e Uso, by Editora Saraiva and approved by the 2020 PNLD, more specifically, what are the guidelines for the production of the genre, and what are the elements of orality are contemplated in the work with the genre. We used as a basis studies on orality by Carvalho and Ferrarezi Jr (2018), Bueno (2008), research with the oral in textbooks by Storto and Brait (2020), and with the genre oral exposition by Dolz et al (2004 ). This research is located in the field of Applied Linguistics, and uses document analysis (LÜDKE and ANDRÉ, 2012) and content analysis (BARDIN, 2011) as theoretical and methodological support. The analysis showed that the collection, in the volumes of 6th, 7th, and 9th years, works with the oral exposition genre based on two BNCC skills (EF69LP38/EF67LP21), offering guidelines for the accomplishment of the genre: organization, script, research of the theme; and the particularities of orality: posture, rhythm, intonation of the voice. However, examples of the genre are not offered for students to observe their realization, which can lead to possible difficulties when producing the genre.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thais Ranieri, Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE)

PhD in Letters from the Federal University of Pernambuco - UFPE (2015). Adjunct Professor at the Department of Education at the Federal Rural University of Pernambuco - UFRPE. Collaborating Professor at PROFLetras at the Federal University of Pernambuco - UFPE. Contact: thais.ranieri@ufrpe.br

Leidiane Raimundo Cordeiro, Federal Rural University of Pernambuco (UFRPE)

Graduated in Letters from the Federal Rural University of Pernambuco - UFRPE (2019). Master’s student in Letters from the Federal University of Pernambuco - UFPE. Contact: leidianeraimundo21@gmail.com

References

ANTUNES, I. Refletindo sobre a prática da aula de português. In: ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola, 2003, p. 19-38.

ASSUNÇÃO, A. de A. de; MENDONÇA, M. do C. C.; DELPHINO, R. M. Pouca ênfase no desenvolvimento da competência oral dos alunos. In: BORTONI-RICARDO, S. M.; MACHADO, V. R. (orgs). Os dozes trabalhos de Hércules: do oral para o escrito. São Paulo: Parábola, 2013, p. 165-177.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acessado em 05 abr. 2022.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa /Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Guia PNLD 2020. Portaria nº 27, de 26 de agosto de 2019. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/pnld/guia-do-pnld/item/13410-guia-pnld-2020. Acesso em: abr. 2022.

BUENO, L. Gêneros orais: elementos linguísticos e não-linguísticos. São Paulo. Anais do I SIMELP – Simpósio Mundial de Estudos de Língua Portuguesa. São Paulo: USP, 2008.

CARVALHO, R. S. de; FERRAREZI Jr, C. Oralidade: conceito e relevância. In: CARVALHO, Robson Santos de; FERRAREZI Jr, Celso. Oralidade na educação básica: o que saber, como ensinar. São Paulo: Parábola, 2018, p. 13-37.

CAVALCANTE, M. M.; BRITO, M. A. P.; CUSTÓDIO FILHO, V; CORTEZ, S. L. ; PINTO, R. B. W. S. ; PINHEIRO, C. L. . O texto e suas propriedades: definindo perspectivas para análise. (CON)TEXTOS LINGUÍSTICOS, v. 13, p. 25-39, 2019.

CORDEIRO, L. R; LIMA, G. H. da S. O oral como objeto de ensino na base nacional comum curricular. Inventário. n. 28 (2021). Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/inventario/article/view/38546. Acesso em: 05 maio. 2022.

DELMANTO, D; CARVALHO, L B. Português: conexão e uso/Ensino Fundamental anos finais. 1. Ed. São Paulo: Saraiva, 2018.

DOLZ, J; SCHNEUWLY, B; HALLER, S. O oral como texto: como construir um objeto de ensino. In: SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane H. R. Rojo e Glaís S. Cordeiro. 3. ed. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004, p. 125-155.

DOLZ, J; SCHNEUWLY, B; DE PIETRO, Jean-François; ZAHND, G. A exposição oral. In: SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane H. R. Rojo e Glaís S. Cordeiro. 3. ed. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004. p. 183-211.

ELSNER, A. P.; VITORINO, L. G. Gêneros orais no Ensino Fundamental : uma reflexão a partir de um livro didático. Letras, [S. l.], p. 135–150, 2020. DOI: 10.5902/2176148538806. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/38806. Acesso em: 7 maio. 2022. DOI: https://doi.org/10.5902/2176148538806

LÜDKE, M; ANDRÉ, M. E. D. A. métodos de coleta de dados: observação, entrevista e análise documental. In: LÜDKE, M; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E.P.U, 2012, p. 25-44.

MARCUSCHI, L. A. A oralidade e ensino de língua: uma questão pouco “falada”. In: DIONISIO, A. P; BEZERRA, M. A. (orgs). O livro didático de Português: múltiplos olhares. 3. ed. Rio de Janeiro: Lucerna, 2005, p. 21-34.

MARCUSCHI, L. A Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In: DIONÍSIO, A. P. et al (orgs.). Gêneros textuais & Ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002, p. 19-36.

MAGALHÃES, T. G.; LACERDA, A. P. de O. Concepções e práticas de oralidade na escola básica na perspectiva dos docentes. Horizontes, [S. l.], v. 37, p. e019004, 2019. DOI: 10.24933/horizontes. v37i0.664. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/664. Acesso em: 24 abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v37i0.664

MELO, C. T. V. de; CAVALCANTE, M. B. Superando os obstáculos de avaliar a oralidade. In: MARCUSCHI, B.; SUASSUNA, L. (orgs). Avaliação em língua portuguesa: contribuições para a prática pedagógica. Belo Horizonte: Autêntica, 2007, p. 75-93.

STORTO, L. J.; BRAIT, B. Ensino de gêneros discursivos orais em livros didáticos de língua portuguesa. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 62, n. 00, p. e020015, 2020. DOI: 10.20396/cel.v62i0.8656922. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8656922. Acesso em: 28 abr. 2022. DOI: https://doi.org/10.20396/cel.v62i0.8656922

Published

2023-08-11

How to Cite

RANIERI, Thais; RAIMUNDO CORDEIRO, Leidiane. An Analysis of the Treatment of Orality Oral Exposure Genre in the Final Years Portuguese Language Textbook (PNLD2020). Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 26, n. 1, p. 52–65, 2023. DOI: 10.5433/2237-4876.2023v26n1p52. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/47332. Acesso em: 21 nov. 2024.