Text Production as a Form of Expression and Collaboration:

reflections on a writing project in initial classes of german as an additional language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2022v25n2p53

Keywords:

Text production, German as an Additional Language, Didactic projects as a form of reflection and collaboration

Abstract

This article aims to reflect on the results of a proposal for teaching German as an additional
language (GAL) through written production projects. This proposal was developed with
students from an initial course (German Language II) at Universidade de São Paulo in
emergency education during the Covid-19 pandemic. The activities were carried out in three
phases: (i) choice of theme and text production; (ii) reviewing the production of colleagues
(pair revision); (iii) discussion of results together with the Professor and two monitors.
The project results highlighted the importance of collaborative production activities with a
critical bias to enable individual expression in GAL. The text production and pair revision
process allowed a greater understanding of the students’ needs, not only regarding language
knowledge, but also a space for collaboration and support. The experience with written
production projects emphasizes relevant issues within contextualized social practices,
allowing a space for interaction and greater involvement in the individual process of learning
GAL in a critical-reflective environment.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marceli Aquino, Universidade de São Paulo - USP

Doutora em Linguística Aplicada pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professora da Universidade de São Paulo

References

AQUINO, Marceli. A monitoria acadêmica no ensino de alemão como língua adicional em contexto

universitário: reflexões sobre um projeto de formação crítica. Ensino & Pesquisa, União da Vitória, PR, v. 18,

n. 2, p. 23-35, 2020. DOI: https://doi.org/10.1097/01.BACK.0000653856.28220.55

AQUINO, Marceli. Projeto novela: uma abordagem comunicativa e intercultural no ensino de alemão como

língua estrangeira. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, v. 22, n. 38, p. 31-47, 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/1982-8837223831

AQUINO, Marceli; FERREIRA, Mergenfel Vaz. Ensino de alemão com foco decolonial: uma discussão

sobre propostas didáticas para o projeto Zeitgeist. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 17, p. e1709, 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/DLv17a2023-9

DOI: 10.14393/DLv17a2023-9e1709.

AQUINO, Marceli; OLIVEIRA, Paulo. A sala de aula invertida no ensino de alemão como língua adicional

em contexto acadêmico. In: ARANTES, Poliana Coeli Costa; UPHOFF, Dörthe (org.). Ensinar alemão em

tempos de (pós) pandemia: impactos e construção de novos saberes. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras,

No prelo.

AQUINO, Marceli; SCHMIDT, Camila M.; FEITOSA, Mariana L. Estratégias de aprendizagem individual no

ensino de alemão como língua adicional: um projeto de consultoria acadêmica. Revista do Gel, São Paulo, v. 19,

n. 1, p. 11-34, 2022. DOI: https://doi.org/10.12968/S2514-9768(23)90366-2

ARANTES, Poliana Coeli. Imagens de aprendizes de ALE em livros didáticos e o disciplinamento dos

saberes. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, v. 21, n. 34, p. 1-30, 2018. DOI: https://doi.org/10.11606/1982-883721341

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Tradução de Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BRAUN, Birgit; DOUBEK, Margit; SCHÄFER, Nicole. DaF kompakt neu A2. Kurs- und Übungsbuch.

Stuttgart: Klett, 2016.

CONSELHO DA EUROPA. Quadro europeu comum de referência para as línguas: aprendizagem, ensino, avaliação.

Porto, Portugal: Edições Asa, 2001. Disponível em: http://www.goethe.de/z/50/commeuro/deindex.htm/.

Acesso em: 03 set. 2021.

FAGUNDES, Isabella Zaiden Zara; AMADO, Giselly Tiago Ribeiro. ELLA - uma proposta decolonial

de ensino-aprendizagem de língua inglesa a distância. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE

EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS; ENCONTRO DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO A

DISTÂNCIA, 2020, São Carlos, SP. Anais [...]. São Carlos: UFSCar, 2020. Disponível em: https://cietenped.

ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1476/1128. Acesso em: 13 dez. 2022.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed, 2001.

KRUMM, Hans-Jürgen. Unterrichtsprojekte: praktisches Lernen im Deutschunterricht. Fremdsprache Deutsch,

Berlin, v. 4, p. 4-8, 1991.

MOITA LOPES, Luiz Paulo. Uma lingüística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como

lingüista aplicado. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo (ed.). Por uma lingüística aplicada indisciplinar. São Paulo:

Parábola, 2006. p. 13-44.

MONTE MÓR, Walkyria. Crítica e letramentos críticos: reflexões preliminares. In: ROCHA, Cláudia Hilsdorf;

MACIEL, Ruberval Franco. (org.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas:

Pontes, 2013. p. 31-50. DOI: https://doi.org/10.1007/s15200-013-0599-6

PENNYCOOK, Alastair. Critical applied linguistics: a critical introduction. London: Routledge, 2001. DOI: https://doi.org/10.4324/9781410600790

PENNYCOOK, Alastair. Uma lingüística aplicada transgressiva. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo (org.).

Por uma lingüística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 67-84.

RAJAGOPALAN, Kanavillil. Repensar o papel da lingüística aplicada. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo (org.).

Por uma lingüística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 149-168.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de

Letras Modernas. Apresentação. Habilitação de Alemão. São Paulo: USP, 2022. Disponível em: https://dlm.

fflch.usp.br/alemao/graduacao. Acesso em: 13 dez. 2022.

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de

Letras Modernas. Projeto pedagógico do curso de Letras. São Paulo: USP, 2013. Disponível em: https://dlm.fflch.

usp.br/node/859. Acesso em: 13 dez. 2022.

URZÊDA-FREITAS, Marco Túlio. Educando para transgredir: reflexões sobre o ensino crítico de línguas

estrangeiras/inglês. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 51, n. 1, p. 77-98, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-18132012000100005

Published

2022-08-30

How to Cite

AQUINO, M. Text Production as a Form of Expression and Collaboration:: reflections on a writing project in initial classes of german as an additional language. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 25, n. 2, p. 53–64, 2022. DOI: 10.5433/2237-4876.2022v25n2p53. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/46232. Acesso em: 19 may. 2024.