Text Production as a Form of Expression and Collaboration:
reflections on a writing project in initial classes of german as an additional language
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-4876.2022v25n2p53Keywords:
Text production, German as an Additional Language, Didactic projects as a form of reflection and collaborationAbstract
This article aims to reflect on the results of a proposal for teaching German as an additional
language (GAL) through written production projects. This proposal was developed with
students from an initial course (German Language II) at Universidade de São Paulo in
emergency education during the Covid-19 pandemic. The activities were carried out in three
phases: (i) choice of theme and text production; (ii) reviewing the production of colleagues
(pair revision); (iii) discussion of results together with the Professor and two monitors.
The project results highlighted the importance of collaborative production activities with a
critical bias to enable individual expression in GAL. The text production and pair revision
process allowed a greater understanding of the students’ needs, not only regarding language
knowledge, but also a space for collaboration and support. The experience with written
production projects emphasizes relevant issues within contextualized social practices,
allowing a space for interaction and greater involvement in the individual process of learning
GAL in a critical-reflective environment.
Metrics
References
AQUINO, Marceli. A monitoria acadêmica no ensino de alemão como língua adicional em contexto
universitário: reflexões sobre um projeto de formação crítica. Ensino & Pesquisa, União da Vitória, PR, v. 18,
n. 2, p. 23-35, 2020. DOI: https://doi.org/10.1097/01.BACK.0000653856.28220.55
AQUINO, Marceli. Projeto novela: uma abordagem comunicativa e intercultural no ensino de alemão como
língua estrangeira. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, v. 22, n. 38, p. 31-47, 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/1982-8837223831
AQUINO, Marceli; FERREIRA, Mergenfel Vaz. Ensino de alemão com foco decolonial: uma discussão
sobre propostas didáticas para o projeto Zeitgeist. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 17, p. e1709, 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/DLv17a2023-9
DOI: 10.14393/DLv17a2023-9e1709.
AQUINO, Marceli; OLIVEIRA, Paulo. A sala de aula invertida no ensino de alemão como língua adicional
em contexto acadêmico. In: ARANTES, Poliana Coeli Costa; UPHOFF, Dörthe (org.). Ensinar alemão em
tempos de (pós) pandemia: impactos e construção de novos saberes. Campinas, São Paulo: Mercado de Letras,
No prelo.
AQUINO, Marceli; SCHMIDT, Camila M.; FEITOSA, Mariana L. Estratégias de aprendizagem individual no
ensino de alemão como língua adicional: um projeto de consultoria acadêmica. Revista do Gel, São Paulo, v. 19,
n. 1, p. 11-34, 2022. DOI: https://doi.org/10.12968/S2514-9768(23)90366-2
ARANTES, Poliana Coeli. Imagens de aprendizes de ALE em livros didáticos e o disciplinamento dos
saberes. Pandaemonium Germanicum, São Paulo, v. 21, n. 34, p. 1-30, 2018. DOI: https://doi.org/10.11606/1982-883721341
BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. Tradução de Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
BRAUN, Birgit; DOUBEK, Margit; SCHÄFER, Nicole. DaF kompakt neu A2. Kurs- und Übungsbuch.
Stuttgart: Klett, 2016.
CONSELHO DA EUROPA. Quadro europeu comum de referência para as línguas: aprendizagem, ensino, avaliação.
Porto, Portugal: Edições Asa, 2001. Disponível em: http://www.goethe.de/z/50/commeuro/deindex.htm/.
Acesso em: 03 set. 2021.
FAGUNDES, Isabella Zaiden Zara; AMADO, Giselly Tiago Ribeiro. ELLA - uma proposta decolonial
de ensino-aprendizagem de língua inglesa a distância. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE
EDUCAÇÃO E TECNOLOGIAS; ENCONTRO DE PESQUISADORES EM EDUCAÇÃO A
DISTÂNCIA, 2020, São Carlos, SP. Anais [...]. São Carlos: UFSCar, 2020. Disponível em: https://cietenped.
ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1476/1128. Acesso em: 13 dez. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
HADJI, Charles. Avaliação desmistificada. Porto Alegre: Artmed, 2001.
KRUMM, Hans-Jürgen. Unterrichtsprojekte: praktisches Lernen im Deutschunterricht. Fremdsprache Deutsch,
Berlin, v. 4, p. 4-8, 1991.
MOITA LOPES, Luiz Paulo. Uma lingüística aplicada mestiça e ideológica: interrogando o campo como
lingüista aplicado. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo (ed.). Por uma lingüística aplicada indisciplinar. São Paulo:
Parábola, 2006. p. 13-44.
MONTE MÓR, Walkyria. Crítica e letramentos críticos: reflexões preliminares. In: ROCHA, Cláudia Hilsdorf;
MACIEL, Ruberval Franco. (org.). Língua estrangeira e formação cidadã: por entre discursos e práticas. Campinas:
Pontes, 2013. p. 31-50. DOI: https://doi.org/10.1007/s15200-013-0599-6
PENNYCOOK, Alastair. Critical applied linguistics: a critical introduction. London: Routledge, 2001. DOI: https://doi.org/10.4324/9781410600790
PENNYCOOK, Alastair. Uma lingüística aplicada transgressiva. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo (org.).
Por uma lingüística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 67-84.
RAJAGOPALAN, Kanavillil. Repensar o papel da lingüística aplicada. In: MOITA LOPES, Luiz Paulo (org.).
Por uma lingüística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. p. 149-168.
UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de
Letras Modernas. Apresentação. Habilitação de Alemão. São Paulo: USP, 2022. Disponível em: https://dlm.
fflch.usp.br/alemao/graduacao. Acesso em: 13 dez. 2022.
UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas. Departamento de
Letras Modernas. Projeto pedagógico do curso de Letras. São Paulo: USP, 2013. Disponível em: https://dlm.fflch.
usp.br/node/859. Acesso em: 13 dez. 2022.
URZÊDA-FREITAS, Marco Túlio. Educando para transgredir: reflexões sobre o ensino crítico de línguas
estrangeiras/inglês. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, SP, v. 51, n. 1, p. 77-98, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-18132012000100005
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Signum: Estudos da Linguagem
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This journal reserves the right to make, in the originals, normative, orthographic and grammatical modifications in order to maintain the standard language and the credibility of the publication. It will respect, however, the authors’ style of writing. Modifications, corrections and suggestions of conceptual order will be forwarded to the authors, if necessary. In these cases, the papers, once appropriate, should be submitted to a new appreciation. The final examinations will not be forwarded to the authors. Works published become property of Signum, being its total or partial reprint subject to an explicit authorization of the journal. In all subsequent quotes the original source of publication should be mentioned, in case, in Photographic Discourse. Opinions emitted by the authors are their exclusive responsibility.