The Hedge “Ser de (se) V(inf.)” in academic texts

Authors

  • Angelina Aparecida de Pina Faculdade de Letras - UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2004v7n2p165

Keywords:

Grammatical construction, Epistemic modality, Politeness, Hedge.

Abstract

This paper analyses the structure ser de (se) V(inf.) in Portuguese. In order to investigate the syntax, semantics and pragmatics of this structure, we applied (a) the notion of grammatical construction, (b) the notion of modality as a force dynamics system, including the epistemic domain, (c) the notion of hedge as a politeness strategy. Based on these notions, we argue that ser de (se) V(inf.) is (i) a productive grammatical construction, which has a gap that must be filled with a cognitive verb, (ii) a hedge, whose meaning is epistemic and whose function is to preserve the reader’s/writer’s figure.

Author Biography

Angelina Aparecida de Pina, Faculdade de Letras - UFRJ

Possui graduação em Bacharelado Em Letras/Português-Inglês pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2001) especialização em Educação Infantil pelo Colégio Estadual Heitor Lira (1997), mestrado em Letras (Letras Vernáculas) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2004), curso-tecnico-profissionalizante pelo Colégio Estadual Heitor Lira (1996) e ensino-fundamental-primeiro-grau pela Escola Municipal Odilon Braga (1993).

Published

2004-12-15

How to Cite

PINA, Angelina Aparecida de. The Hedge “Ser de (se) V(inf.)” in academic texts. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 165–177, 2004. DOI: 10.5433/2237-4876.2004v7n2p165. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3988. Acesso em: 5 jul. 2024.