Complaint letter: an analysis of the production context and the linguistic-enunciative marks

Authors

  • Regina Maria Gregório Universidade Estadual de Londrina
  • Sandra Regina Cecílio Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2006v9n2p69

Keywords:

Portuguese Language teaching, Textual genres, Complaint letter.

Abstract

This paper discusses issues concerning the teaching of Portuguese, prioritizing the work with textual genres in the classroom once this can be an useful instrument in the teaching of the mother tongue. In order to accomplish this objective, an analysis of one letter of the genre “complaint”, belonging to the order of argumenting (DOLZ; SCHNEUWLY, 2004), will be presented. The analysis verifies how the expressive resources are helpful in the production of meaning in the text, according to the production context, the linguistic-enunciative marks and the characteristics of the genre.

Author Biographies

Regina Maria Gregório, Universidade Estadual de Londrina

Possui graduação em Letras Francos Portuguesas pela Universidade Estadual de Londrina (1971), mestrado em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (1989) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1996). Atualmente é professora associada C da Universidade Estadual de Londrina.

Sandra Regina Cecílio, Universidade Estadual de Londrina

Possui graduação em Letras Português/Inglês pela Universidade Estadual de Maringá (2002), graduação em Letras Português pela Universidade Estadual de Maringá (1992), Especialização em Didática e Metodologia do Ensino pela Universidade Norte do Paraná (1997), Mestrado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (2004), Doutoranda em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL-PR); participante do projeto “Escrita e ensino gramatical: um novo olhar para um velho problema”.

Published

2006-12-15

How to Cite

GREGÓRIO, Regina Maria; CECÍLIO, Sandra Regina. Complaint letter: an analysis of the production context and the linguistic-enunciative marks. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 9, n. 2, p. 69–88, 2006. DOI: 10.5433/2237-4876.2006v9n2p69. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3762. Acesso em: 3 jul. 2024.