Genres in Oral Expression: Elements for a Didactic Sequence in the domain of Argument>

Authors

  • Elvira Lopes Nascimento Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2005v8n1p131

Keywords:

Textual Genres, Sociodiscursive Interacionism, Didactic Transposition.

Abstract

In this article the generic dimensions of the so called “classroom discourse” are analyzed in order to discuss the modes of unfolding certain genres in oral production. The results obtained reveal that the school interaction situation makes it possible the construction of several genres and that the discursive production of the subjects is organized in enunciation modalities which present specific compositional forms, themes and styles that demand further research by in-service and pre-service teachers.

Author Biography

Elvira Lopes Nascimento, Universidade Estadual de Londrina

Realizou seu curso de Mestrado na Universidade de São Paulo, investigando os processos de textualização na produção escrita de alunos do ensino fundamental. No curso de Doutorado em Filologia e Língua Portuguesa na Universidade de São Paulo investigou o discurso oral de sala de aula. Atua nas linhas de pesquisa " Ensino de língua portuguesa e outras linguagens" e "Formação do professor de língua portuguesa", investigando gêneros textuais, ação e atividade de professores de língua portuguesa na formação inicial e contínua.

Published

2005-07-15

How to Cite

NASCIMENTO, Elvira Lopes. Genres in Oral Expression: Elements for a Didactic Sequence in the domain of Argument>. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 131–156, 2005. DOI: 10.5433/2237-4876.2005v8n1p131. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/3641. Acesso em: 8 jul. 2024.