Teaching Spoken Language Through the Text/Discursive Genre Selection Interview: a report on the implementation of a didactic sequence

Authors

  • Juliana Moratto Instituto Federal do Paraná
  • Letícia Jovelina Storto

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-4876.2019v22n1p114

Keywords:

Gêneros Textuais/Discursivos, Oralidade, Entrevista de Seleção, Produto Educacional

Abstract

This paper reports on the implementation of a didactic sequence which addresses the oral genre selection interview, as a support in the construction of a didactic model, focusing particularly on the evaluation process implemented. The interview was constructed as an oral genre, hence as a communicative social practice and the aim was to develop students’ oral skills through activities grounded in Conversation Analysis (CA). The proposal was motivated on account of the research problem that investigates whether it is possible to develop, potentialize and optimize oral skills through the teaching and approach to text/discursive genres in high school, purposely designed for students who are concluding their technical/vocational education. From the research problem, the educational product developed encompasses a common situation to workers, whose preparation lacked a model directed at the applicant (interviewee). The integration of the oral element involved in a text production requires, firstly, a social practice that is built in a collective context, the text is produced by means of interactions. Results bespeak a more conscious learning process involving language adequacy for manifold social practices, especially for formal situations of linguistic-discursive interactions, as is the case of a selective process.

Author Biographies

Juliana Moratto, Instituto Federal do Paraná

Docente de Línguas Portuguesa e Espanhola no Instituto Federal do Paraná Campus Ivaiporã. Mestre em Ensino pela Universidade do Norte do Paraná em 2018. Aluna especial na disciplina de Pesquisa Sociolinguística do Doutorado em Estudos da Linguagem na UEL.

Letícia Jovelina Storto

Possui doutorado (2015, bolsista CAPES) e mestrado (2010, bolsista CAPES) em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Graduada em Letras Vernáculas e Clássicas (2007, Bolsista CNPq) e especialista em Língua Portuguesa (2009) pela mesma instituição. Graduada em Letras Português-Espanhol (2014) pela Universidade Paulista (Unip).

References

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5.ed. São Paulo: Atlas, 2010.

HAYDT, R. C. C. Avaliação do processo ensino-aprendizagem. 6.ed. São Paulo: Ática, 1997.

MARCUSCHI, L. A. Produção Textual, análise de gêneros e compreensão. 10 reimpressão. São Paulo: Parábola, 2017.

PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens. Porto Alegre: Artmed, 1999.

ZANI, J. B. A comunicação oral em eventos científicos: uma proposta de modelização para a elaboração de sequências didáticas. 2017. 303f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade São Francisco. Itatiba, 2018.

Published

2019-07-04

How to Cite

MORATTO, Juliana; STORTO, Letícia Jovelina. Teaching Spoken Language Through the Text/Discursive Genre Selection Interview: a report on the implementation of a didactic sequence. Signum: Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 22, n. 1, p. 114–140, 2019. DOI: 10.5433/2237-4876.2019v22n1p114. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/view/36098. Acesso em: 5 jul. 2024.